صاحب چک به هر نیت و منظوری که چک صادر کند و چک از بانک مرجوع گردد صادرکننده چک قانونا باید تحت تعقیب قرار گیرد

صاحب چک به هر نیت و منظوری که چک صادر کند و چک از بانک مرجوع گردد صادرکننده چک قانونا باید تحت تعقیب قرار گیرد

صاحب-چک-به-هر-نیت-و-منظوری-که-چک-صادر-کند-و-چک-از-بانک-مرجوع-گردد-صادرکننده-چک-قانونا-باید-تحت-تعقیب-قرار-گیرد کلاسه پرونده :74/18/3446
شماره دادنامه : 162876/12/74
تاریخ : 15/12/74
مرجع رسیدگی : شعبه 18 دادگاه عمومی تهران
موضوع اتهام : صدور

رای دادگاه :
حسب شکایت آقای (الف ) علیه آقای (ب ) به قید تودیع وجه الضمان دایر بر مبادرت به صدرو یک فقره چک بی محل به شماره 115469/7/74 بانک صادرات شعبه سرچشمه که 62 بالغ بر یک میلیون ریال باعنایت به دادخواهی شاکی خصوصی و گواه یعدم پرداخت وجه چک طی شماره 455/7/74 صادره از بانک محال علیه و تصدیق اصالت چک توسط متهم موصوف و نیز اقرار به طلب کاری شاکی ، النهایه مدعی است باعنایت به متن چک که جهت تسویه حساب فمیابین شاکی و برادرش (ب ) ازدسته چک خود صادر و در اختیار شاکی قرار داده است و خودش را در قبال چک و در حق شاکی مدیون نمی داند و طرف حساب شاکی برادرش (ب ) است که با عنایت به نصوص قانونی قانون مدنی کتاب ضمان متهم باعمل خود در واقع دین برادرش در حق شاکی را متقبل و ضامن گردیده است و در صورت وجود مانع از وصول مودر ضمان توسط شاکی ضامن (متهم ) مسیول می باشد و باید جوابگوی شاکی (مضمون ) گردد و شاکی با ضمانت متهم و تسلیم تضمین (چک مستندیه ) حق مراجعه به برادر متهم ندارد و از طرفی با عنایت به مقررات اصلاحیه موادی از قانون صدور چک صاحب چک به هر نیت و منظوری که چک صادر کند و چک صادره از بانک محال علیه به هر علتی از علل ، مرجوع گردد و گواهی عدم پدراخت صادر شود، صادرکننده صاحب چک قانونا" باید تحت تعقیب قرار گیرد. بنا به مراتب اتهام انتسابی به متهم وارد و بزهکاری وی محرز است. مستندا" به ماده 7 ناظر به ماده 3 قانون اصلاح موادی از ق چک به تحمل شش ماه تمام حبس و پرداخت ربع کسر موجودی به خزانه دولت محکوم و اعلا می گردد. رای پس از ابلاغ ظرف بیست روز قابل تجدیدنظر در محکمه تجدیدنظراستان است.
دادرس دادگاههای عمومی شعبه ... عمومی تهران

رای شعبه 7دادگاه تجدیدنظراستان تهران درخصوص دادنامه فوق الذکر
در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای (الف ) نسبت به دادنامه شماره 2876 مورخ 26/12/74 صادره از شعبه 18 دادگاه عمومی تهران نظر به اینکه تجدیدنظرخواه بشرح لایحه ضمیمه پرونده لاشه چک شماره 15469 مورخ 1/7/74 را که موضوع شکایت بوده از دارنده آن مسترد و به دادگاه ارائه داده مستندا" به ماده 17 اصلاحی قانون صدور چک و به تجویز بند 2 ماده 22 قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب دادنامه تجدیدنظر خواسته نقض و قرار موقوفی تعقیب صادر و اعلام می شود. رای صادره قطعی است.
رئیس شعبه ... دادگاه تجدیدنظراستان مستشاردادگاه

مرجع :
کتاب مسائل پیرامون چک درآرای قطعیت یافته دادگاهها
تالیف یداله بازگیر،نشرعصرحقوق باهمکاری حقوقدان ،چاپ نخست
تابستان 1378
143

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 2876

تاریخ تصویب : 1374/12/16

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

بازنشستگی-در-بانکها

بازنشستگی در بانکها

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.