آئین نامه اجرائی ماده (16) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین نامه اجرائی ماده (16) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-اجرائی-ماده-(16)-قانون-برنامه-سوم-توسعه-اقتصادی-،-اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران
شماره 2376/ت 24654ه 20/5/1380
هیات وزیران در جلسه مورخ 27/4/1380 بنا به پیشنهاد شماره 46531 مورخ 10/12/1379 وزارت امور اقتصادی و دارائی و به استناد ماده (16) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1379 - آئین نامه اجرائی ماده (16) قانون یاد شده را بشرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- شرکتهای قابل واگذاری بر مبنای ارزش ویژه میزان فروش و تعداد کارکنان توسط شرکت مادر تخصصی ذیربط در قالب شرکتهای کوچک ، متوسط و بزرگ تقیم بندی شده و برای طی مراحل واگداری به سازمان خصوصی سازی اعلام می گردد.
تبصره - چنانچه حسب تشخیص سازمان خصوصی سازی اندازه تعیین شده برای هر یک از شرکتها با سایر شرکتهای اعلام شده هماهنگ نباشد، کار گروهی مرکب از مدیرعامل سازمان مذکور، مدیرشرکت مادر تخصصی ذیربط و نماینده هیات عالی واگذاری نسبت به تعیین واعلام اندازه شرکت اقدام می نماید.
ماده 2-کارآفرینان ، اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند ک اقدام به ارائه محصول جدید با روش جدید برای تولید محصولات فعلی ، ارائه خدمت نوین یا بهبود در امر خدمت رسانی ک منجر به کاهش هزینه و صرفه جوئی در زمانتولید یا ارائه خدمت کرده ، نموده باشند.
تبصره - تشخیص اشخاص کارآفرین براساس تائید وگواهینامه هائی که حسب مورد از سوی مراجع و واحدهای تخصصی و خرفه ای ذیربط از جمله وزارت صنایع و معادن ، وزارت کار وامور اجتماعی و سازمان علمی و صنعتی ایران صادر می گردد، به عهده هیاتی مرکب ازمدیر عامل سازمان خصوصی سازی ، یکی از معاونان اسازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و نماینده هیات عالی واگذاری خواهد بود.
ماده 3- تشخیص اشخاص با مدیریت توانمند براساس سوابق مدیریتی تجربی ، تحصیلی و سایر عوامل مربوط طبق دستورالعمل موضوع بند(ز) ماده (14) قانون برنامه سوم توسعه که به تصویب هیات عالی واگذاری می رسد، به عهده هیات موضوع تبصره ماده (2)این آئین نامه خواهدبود
ماده 4- تعاونیهای تخصصی ، شرکتهائی هستند که در مراجع ذیربط به عنوان تعاونی به ثبت رسیده باشند ودارای تخصص در زمینه فعالیت شرکت مورد خریداری باشند.
ماده 5- گروهها وتشکلهای تخصصی - تجاری ، تشکیلات و واحدهائی هستند که بر طبق قوانین ومقررات از وزارتخانه ها و مراجع مرتبط با زمینه های فعالیت خود، مجوز لازم را تحت این عنوان اخذنموده باشند.
ماده 6- میزان سهام کنترل کننده مدیریت ، آن بخش از سهام شرکت است ک دارنده آن امکان انتخاب اکثریت اعضای هیات مدیره رادارد.
تبصره - میزان سهام کنترل کننده مدیریت ، در هرموردبه پیشنهاد مدیرعامل سازمان خصوصی سازی و تائید هیات عالی واگذاری تعیین می گردد.
ماده 7- سهام ترجیحی حداکثر به میزان پانزده (15) درصد از سهام قابل واگذاری تعیین می گردد که به ازای هر نفر حداکثر معادل چهار میلیون ریال با اقساط پنج ساله و دریافت حداقل بیست و پنج (25) درصد نقد و به قیمت معادل میانگین قیمت اسمی و قیمت روز سهام ، طبق دستورالعملی که به تایید هیات عالی واگذاری می رسد، وگذار می گردد.
ماده 8- سهام ترجیحی در صورت تقاضای کارگران و کارکنان واحد مورد واگذاری با اولویت به آنها وگذار می گردد.
تبصره 1- اشخاص موضوع این ماده بایستی حداکثر پانزرده روزپس از تاریخ نشر آگهی درخاست خودمبنی بر استفاده از سهام ترجیحی را به سازمان خصوصی سازی تسلیم نمایند، در غیر این صورت ، سازمان سهام مذکور را با شرایط سایر سهام واحد مورد وگاذاری به فروش می رساند.
تبصره 2- استفادهاز اولویت خرید سهام ترجیحی برای هر کارگر فقط یک بار در طول مدت خدم خواهد بود و کارگرانی که با توجه به قوانین و مقررات واگذاری سهام در گذشته از طریق سازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی با تسهیلات مقرر سهام کارگری خریداری کرده اند، مشمول خرید سهام موضوع این ماده نمی باشند.
ماده 9- ایثارگران موضوع تبصره (1) ماده (1) قانون نحوه واگذاری سهام دولتی و متعلق به دولت به ایثارگران و کارگران - مصوب 1373 و کارگران سایر واحدها و نیز کارکنان دولت درخرید سهام شرکتهای قابل واگذاری در شرایط مساوی و با رعایت ماده (8) این آئین نامه دارای اولویت می باشند.
ماده 10- اولویت فروش سهام شرکتهای کوچک به کارآفرینان و اشخاص دارای مدیریت توامند و اولویت فروش سهام شرکتهای متوسط به گروهها، تعاونیها و تشکلهای تخصصی - تجاری با رعایت مواد (8)و(9) این آئین نامه خواهد بود.
ماده 11- سازمان خصوصی سازی در آگهی فروش سهام شرکتهای کوچک و متوسط حسب مورد اندازه شرکت و اشخاص دارای اولویت را طبق مفاد این آئین نامه و با رعایت ضوابط مندرج در اساسنامه شرکت مورد واگذاری اعلام خواهد کرد.
ماده 12- سهام شرکتهای بزرگ با رعایت مواد(8)و(9) این آئین نام با حفظ سهام کنترل کننده مدریریت موضوع بند(ج ) ماده (16) قانون بنراه سوم توسعه عرضه می گردد.
ماده 13- سهام موضوع این آئین نامه با رعایت دستورالعمل موضوع بند(ز) ماده (14) قانون برنامه سوم توسعه از طریق بورس یا مزایده واگذار می گردد.
معاون اول رئیس جمهور - حسن حبیبی




نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16452

تاریخ تصویب : 1380/04/27

تاریخ ابلاغ : 1380/06/03

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.