تصویبنامه راجع به اصلاح موادی از تعرفه راه آهن که مربوط به حمل ونقل محمولات توشه میباشد

تصویبنامه راجع به اصلاح موادی از تعرفه راه آهن که مربوط به حمل ونقل محمولات توشه میباشد

تصویبنامه-راجع-به-اصلاح-موادی-از-تعرفه-راه-آهن-که-مربوط-به-حمل-ونقل-محمولات-توشه-میباشد
شماره 2484/ت 158 - 4/3/1368
وزارت راه و ترابری
هیات وزیران در جلسه مورخ 10/2/1368 بنا به پیشنهاد شماره 11/9093 مورخ 12/7/1367 وزارت راه وترابری و با توجه به بند 9 ماده 10 اساسنامه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران مصوب 1366 تصویب نمودند موادی از تعرفه راه آهن که مربوط به حمل ونقل محمولات توشه میباشد بشرح زیر اصلاح گردد.

ماده 37 – از مسافرنی که اشیاء غیر مجاز را همراه خود در واگن مسافری حمل کنند باستثنای موارد بند ( الف ) و ( ه ) ماده 36 که باید به پلیس انتظامی قطار تحویل تا در اولین ایستگاه از قطار خارج شود بابت کرایه هر بسته در یک صد کیلومتر یا کسر آن 80 ریال با صدور قبض قطار و ذکر شماره بلیط ومبدا ومقصد مسافرت در آن دریافت میشود و مامورین قطار میتوانند اشیا ء مذکور را در مقابل تسلیم رسید که بمنزله قبض توشه است به واگن توشه انتقال دهند وچنانچه مامورین قطار ادامه حمل آنرا خطرناک تشخیص دهند محموله مذکور به پلیس انتظامی قطار تحویل تا در اولین ایستگاه از قطار خارج گردد وچنانچه بر اثر آوردن این اجناس در واگن مسافرتی خسارتی به واگن ویا اثاثیه اشخاص دیگر وارد شود صاحب آن مکلف به پرداخت خسارت وارده خواهد بود.
تبصره ماده 38 – حمل توشه مندرجه در ماده 38 تا میزان 30 کیلوگرم برای هر بلیط مجانی است ونسبت به مازاد آن کرایه مقرر دریافت خواهد شد ضمنا این مقدار توشه مجانی فقط شامل وسایل مخصوص مسافرت از قبیل جامه دان – کیف های دستی – رختخواب پیچ وتختخواب سفری تاشو و سه چرخه معلولین که همراه مسافر باشند میگردد.
ماده 46 – نرخ کرایه توشه از قرار هر تن کیلومتر 20 ریال است وباید درمقابل صدور قبض مخصوص توشه نقدا در مبداء پرداخت شود.
ماده 48 – کرایه حمل دوچرخه – سه چرخه و موتورسیکلت در صورتی که در صندوق نباشند وبعنوان توشه پذیرفته شوند به اخذ زیر خواهد بود :
1 – کالسکه – دوچرخه – سه چرخه بچگانه واین قبیل هر عدد در هر یکصدکیلومتر یا کسر آن 40 ریال 0
2 – دوچرخه ( بی سکلت ) برای هر صد کیلومتر یا کسر آن 80 ریال 0
3 – سه چرخه یا چهارچرخه های سواری بزرگسالان ( مخصوص معلولین واین قبیل ) برای هر صد کیلومتر یا کسر آن 120
ریال 0
4 – موتور سیکلت گازی ودوچرخه های موتور دار برای هر صد کیلومتر یا کسر آن 150 ریال 0
5 – موتور سیکلت دنده ای بدون نشیمن پهلو ( ساید کار ) برای هر صد کیلومتر یا کسر آن 200 ریال 0
6 – موتورسیکلت دنده ای با نشیمن پهلو ( ساید کار ) که وزن آنها از 200 کیلوگرم تجاوز ننماید برای هر صد کیلومتر یا کسر آن 300 ریال 0
7 – موتورسیکلت دنده ای با نشیمن پهلو ( ساید کار ) که وزن آنها بیش از 200 کیلوگر م باشد کرایه به اخذ نرخ توشه بر
حسب وزن وبارعایت مقررات حمل توشه محسو ب ودریافت خواهدشد.
ماده 49 – حیوانات کوچک اهلی ( میمون – گربه – خرگوش – آهو و از این قبیل ) با داشتن وسایل احتیاطی مانند قفس – سبد –گردن بند – وپوزه بند – را ممکن است بعنوان توشه قبول وکرایه هر یک از این حیوانات به ماخذ نرخ یک صد کیلومتر یاکسر آن 100 ریال محسوب میشود.
ماده 51- برای حمل یک یا چند جنازه با داشتن گواهی رسمی بهداری باید واگن در بست باری تقاضا شود کرایه آن برای واگنهای دو محوره از قرار واگن کیلو متر 40 ریال وبرای واگنهای چهار محوره از قرار واگن کیلومتر 60 ریال وبرای واگنهای بخچالدار چهار محوره موتوردار از قرار واگن کیلومتر 100 ریال است.
تبصره 1 – همراه یا همراهان جنازه میتوانند بمانند سایر مسافرین بلیط قطاری که جنازه با آن حمل میگردد خریداری ومسافرت نمایند.
ماده 52 – واگنهاییکه برای حمل توشه یک یا چند مسافر بر طبق تقاضای آنان بطور دربست واگذار میشود باید کرایه آنرا از روی وزن حقیق توشه ها محسوب نمود وچنانچه وزن حقیق از یک سوم ظرفیت واگن کمتر باشد باید لااقل کرایه یک دوم ظرفیت واگن به نرخ کرایه توضه پرداخت شود.
ماده 60- مسافر حداکثر ظرف 48 ساعت بعد از ورود قطار باید برای تحویل گرفتن توشه خود مراجعه واقدام نماید ودر صورتتاخیر پس از گذاشتن مدت فوق الذکر برای هر 24 ساعت یا کسر آن برای هر بسته 20 ریال بعنوان انبار داری در مقابل قبض رسمی دریافت خواهد شد.
ماده 66 – درایستگاههایی که راه آهن وسیله حفاظت اشیاء مسافر را داشته باشد مسافرین میتوانند لوازم واشیا ء همراه خود را
( موضوع ماده 34 ) در مقابل اخذ رسید چاپی بطور موقت تودیع نمایند ودر این مورد برای هر روز ویا کسر آن درمورد هر بسته 100 ریال بعنوان حق الحفاظه در مقابل قبض رسمی دریافت خواهد شد.ضمنا بقیه مواد فصل دوم تعرفه بقوت خود باقی است.
نخست وزیر – میرحسین موسوی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 12894

تاریخ تصویب : 1368/02/10

تاریخ ابلاغ : 1368/03/16

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.