آئین نامه اجرائی قانون تشکیل صندوق امداد روستائیان

آئین نامه اجرائی قانون تشکیل صندوق امداد روستائیان

آئین-نامه-اجرائی-قانون-تشکیل-صندوق-امداد-روستائیان

وکیل


شماره 18868 - 5/8/1354
وزارت تعاون و امور روستاها

هیئت وزیران در جلسه مورخ 5/8/1354 به پیشنهاد شماره 10924 مورخ 30/4/1354 وزارت تعاون و امور روستاها و موافقت رفاه اجتماعی باستناد ماده واحده قانون تشکیل صندوق امداد روستائیان آئیننامه اجرائی قانون مزبور را بشرح زیر تصویب نمودند:
ماده 1- سازمان مرکزی تعاون روستائی مکلف است بمنظور تشکیل صندوق امداد روستائیان حساب یا حسابهائی بنام صندوق در بانک تعاون کشاورزی ایران افتتاح و وجوه مربوط به صندوق را دراین حسابها نگهداری کند و بمصارف مقرر دراین آئیننامه برساند.
تبصره ـ سازمان مرکزی تعاون روستائی مکلف است هرسه ماه یکبار گزارش عملایت انجام شده و عملکرد صندوق را به وزیر تعاون و امور روستاها تسلیم نماید و دفاتر و حسابهای صندوق را جداگانه نگاهداری کند.
ماده 2- هدف صندوق عبارتست از: اعطای هرگونه کمک و مساعدت نقدی و جنسی بمنظور جبران خساراتی که براثر حوادث قهری، به محصولات و دارائیهای متعلق به شرکتها و اتحادیههای تعاونی روستائی و شرکتهای سهامی زراعی و شرکتهای تعاونی تولید روستائی و روستائیان عضو این شرکتها و سایر زارعان مشمول قوانین و مقررات اصلاحات ارضی و همچنین کشاورزان خرده مالک که اراضی زراعتی آنان تا حداکثر معادل دوبرابر بیشترین نسق زارعیت قریه باشد و مالکان باغات حداکثر دوهکتاری وارد میشود.
ماده 3- حوادث قهری مذکور در ماده (2) این آئیننامه عبارتند از:
زلزله، صاعقه، سیل، یخبندان، سرمازندگی، تگرگ، خشکسالی، آفات و امراض گیاهی و دامی عمومی و همچنین آتش سوزی.
ماده 4- خسارات قابل جبران بموجب این آئیننامه عبارتند از خساراتی که براثر حوادث مذکور در ماده 3 به محصولات و دارائیهای مذکور در ذیل وارد میشود:
1- محصولات زراعی
2- محصولات درختی
3- خانههای مسکونی
4- انبار و اصطبل و سایر ساختمانهای روستائی
5- چشمه ـ قنات ـ چاهآب ـ انهار و شبکه آبیاری و زهکشی
6- اراضی زراعی و باغات
7- ماشین آلات و وسائل کشاورزی ـ موتور و تلمبه آبیاری و تأسیسات مراکز خدمات ماشینی
8- دام، طیور، زنبورعسل و دواب
9- کارگاههای صنایع دستی
10- اثاث خانه
11- دفتر کار و فروشگاههای شرکتهای تعاونی روستائی، شرکتهای تعاونی تولید روستائی، شرکتهای سهامی زراعی و ساختمانهای عمومی روستائی.
ماده 5- خسارات مذکور در ماده (4) براساس ضوابط مشروح در جدولهای الف (مربوط به محصولات) و ب (مربوط بدارائیها) برحسب بروز خسارت درهریک از مراحل زمان مندرج در جدول مذکور جبران خواهد شد.
تبصره 1- تعریف مراحل مذکور در جدول الف بشرح زیر است:
اول ـ مراحل ردیفهای 1 و 2
مرحله اول ـ عبارت است از مدت زمان بعد از بذرافشانی یا کاشت تا زمانیکه امکان کشت مجدد یا تعویض کشت در محل وجود داشته باشد. طول این مرحله حداکثر دوره داشت هر محصول درمحل خواهد بود.
مرحله دوم ـ پس از انقضای مرحله اول تا سپری شدن دوره داشت هر محصول درمحل میباشد.
مرحله سوم ـ شامل مدت زمان پس از سپری شدن مرحله دوم تا شروع برداشت محصول میباشد.
مرحله چهارم ـ پس از برداشت محصول و قبل از انتقال از مزرعه.
دوم ـ در مورد ردیف (3) مراحل اول و دوم توأمأ از زمان جوانه زدن تا زمان تشکیل اولین میوه و مرحله سوم از زمان تشکیل اولین میوه تا قبل از برداشت محصول و مرحله چهارم پس از برداشت محصول و قبل از انتقال از باغ میباشد.
سوم ـ ردیف چهارم ـ زمان رویش برگ تا قبل از چیدن برگ را شامل میشود.
تبصره 2- متوسط برداشت هر محصول در واحد سطح برای هریک از مناطق کشور توسط نمایندگان وزارت کشاورزی و منابع طبیعی و وزارت تعاون و امور روستاها تعیین خواهد شد. تاریخهای شروع و انقضای هریک از مراحل جدول الف طبق دستورالعمل وزارت تعاون و امور روستاها در هر مورد وسیله مأمور مربوط و با تأیید هیئت شهرستان مذکور در ماده 9 این آئیننامه تعیین خواهد شد.
تبصره 3- قیمت واحد محصولات کشاورزی مذکور در جدول الف براساس قیمتهای تعیین شده و یا تضمین شده ازطرف دولت، مورد محاسبه قرار میگیرد و در مواردیکه چنین قیمتهائی وجود نداشته باشد 80% متوسط نرخ عمده فروشی تعیین شده ازطرف مراجع صلاحیتدار شهرستان مربوط در آخرین فصل برداشت هر محصول سال قبل اساس محاسبه خواهد بود.
تبصره 4- خسارت قابل جبران در مورد خشکسالی عبارت از خساراتیست که در نتیجه خشکشدن، نقصان منابع آب زیرزمینی یا سطح الارضی فقط بمحصول موضوع جدول الف وارد شده باشد و جبران آن از طریق اجرای بند الف بعمل خواهد آمد.
تبصره 5- ضرائب مندرج در جداول الف و ب حداکثر میزان خسارت قابل جبران است، وزیر تعاون و امور روستاها بنا به اقتضاء ضرائب قابل اجراء راتعیین خواهد کرد.
ماده 6- حداکثر خسارت قابل پرداخت درهرسال معادل منابع مالی صندوق در همانسال خواهد بود. در فروردین ماه سال بعد هیئت مرکزی صندوق با توجه به فهرست خسارات قابل جبران و با رعایت اولویتهای مذکور در این آئیننامه و متناسب با منابع مالی صندوق میزان خسارات قابل پرداخت را تعیین و دستور پرداخت صادر خواهد کرد.
تبصره 1- در مورد ضرور بنا به پیشنهاد هیئت مرکزی صندوق وزیر تعاون و امور روستاها میتواند پرداخت خسارات موضوع این آئیننامه را با رعایت مقررات مربوط در همانسال اجازه دهد.
تبصره 2- پرداخت خسارات قابل جبران مربوط بمنابع آب و محصولات کشاورزی برسایر خسارت مندرج در جداول الف و ب به ترتیب اولویت خواهند داشت.
ماده 7- پس از اعلام وقوع حادثه نحوه رسیدگی و تعیین میزان خسارت و جبران آن بقرار زیر خواهد بود:
1- وقوع خسارت توسط مدیرعامل شرکت تعاونی روستائی یا شرکت تعاونی تولید روستائی یا مدیرعامل شرکت سهامی زراعی یا رئیس انجمن ده، بسازمان تعاون روستائی شهرستان اعلام میگردد.
2- سازمان تعاون روستائی شهرستان مأمور یا مأمورانی را برای تهیه اطلاعات مورد لزوم و اظهارنظر نسبت به چگونگی موضوع و میزان خسارت درهر مورد بمحل حادثه اعزام میدارد.
3- سازمان تعاون روستائی شهرستان موضوع خسارت و گزارش مأموران اعزامی را در هیئت امداد شهرستان مذکور در ماده (10) مطرح میسازد و هیئت مزبور نسبت به میزان کمک قابل پرداخت بهر خسارت دیده اتخاذ تصمیم میکند.
4- مبلغ خسارات تا میزان دویست هزارریال برای هر شخص حقیقی خسارت دیده و تا سه میلیون ریال برای شخص حقوقی طبق رأی اکثریت اعضای هیأت امداد روستائیان شهرستان و مازاد براین مبالغ بنا به پیشنهاد هیئت مزبور و به تصویب هیئت مرکزی صندوق قابل جبران خواهد بود.
ماده 8- ارکان صندوق عبارتند از:
1- هیئت مرکزی صندوق
2- هیئت امداد روستائیان شهرستان
ماده 9- مدیرعامل واعضای هیأت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستائی ایران رئیس و اعضای هیأت مرکزی صندوق خواهند بود که از جمله وظایف آنها موارد زیر است:
1- تسلیم گزارش عملایت اجرائی و مالی صندوق به وزیر تعاون و امور روستاها.
2- پیشنهاد دستورالعملهای اجرائی صندوق به وزیر تعاون و امور روستاتها برای تصویب.
3- پیشبینی و برآورد اعتبارات مورد نیاز و سالیانه صندوق
4- تصویب نحوه فروش اجناس اهدائی بصندوق بمنظور کمک و اعانه که غیرقابل مصرف و یا زائد بر مصرف باشند.
5- تصویب خسارات زائد بر نصاب مذکور در بند 4 ماده 7
ماده 10- هیئت امداد روستائیان شهرستان که دراین آئیننامه هیئت امداد نامدیه میشود عبارتند از رئیس اداره تعاون و امور روستاها، رئیس اداره کشاورزی و منابع طبیعی، رئیس سازمان تعاون روستائی و رئیس شعبه بانک تعاون کشاورزی هر شهرستان.
محل تشکیل هیئت امداد در سازمان تعاون روستائی شهرستان و بنا بدعوت رئیس سازمان مذکور خواهد بود.
ماده 11- منابع مالی صندوق عبارتند از:
1- کمکهائی که هرسال در بودجه کل کشور منظور میشود
2- اعانات و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی
3- مانده وجوه اعانات آسیب دیدگان موجود در حسابهای سازمان مرکزی تعاون روستائی ایران
4- بهره حاصل از وجوه سپرده صندوق
5- مازاد منابع سال قبل
تبصره 1- کلیه وجوه صندوق درحساب جاری یا سپرده ثابت و یا بصورت اوراق قرضه دولتی به تشخیص هیئت مرکزی صندوق نزد بانکهای دولتی نگهداری میشود.
تبصره 2- امور مالی صندوق با رعایت این آئیننامه طبق مقررات سازمان مرکزی تعاون روستائی ایران انجام خواهد شد.
ماده 12- خسارات وارده به محصولات و اموال مذکور در این آئیننامه که ازطریق بیمههای مختلف قابل جبران باشد مشمول مقررات این آئیننامه نخواهد بود.
ماده 13- خسارات وارده باشخاص متوفی بوراث قانونی آنها پرداخت خواهد شد.
اصل تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است.
وزیر مشاور و معاون اجرائی نخست وزیر ـ هادی هدایتی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 9037

تاریخ تصویب : 1354/08/05

تاریخ ابلاغ : 1354/10/20

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.