×

قتل عمدی واعتقاد به مهدورالدم بودن

قتل عمدی واعتقاد به مهدورالدم بودن

قتل-عمدی-واعتقاد-به-مهدورالدم-بودن-
کلاسه پرونده : 1611/3274
شماره دادنامه : 99/11
تاریخ رسدگی : 15/2/70
تجدیدنظرخواه : آقای ...
تجدیدنظرخواسته : دادنامه شماره 2620/9/69 صادره از شعبه 134 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 11 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : داسدرای عمومی ... آقای جانی را به اتهام قتل عمدی مقتول و بانو ... را “ به اتهام “ داشتن رابطه نامشروع با مقتول مورد تعقیب قرار داده و به موجب کیفرخواست صادره جرائم انتسابی را با مقررات قانون حدود و قصاص (درباره جانی ) و قانون تعزیرات (درباره بانو ... ) تقاضا کرده که کیفر مقتضی درباره آنان مورد حکم قرار گیرد.
اولیای دم که چهارنفر فرزندان مقتول (سه پسر و یک دختر کبیر) می باشند علیه جانی تحت عنوان قتل عمدی طرح شکایت و تقاضای صدور حکم به قصاص نفس کرده اند. متهم در تحقیقات مقدماتی به ارتکاب قتل اقرار “ کرده “ و انگیره اقدام خود را رابطه نامشروع مقتول با مادرش ... اعلام داشته است.
طبق مندرجات گزارش معاینه جسد بر روی سینه درسمت چپ استخوان جناق بریدگی بیضی شکل به طول 12 سانتیمتر و متمایل به راست و همراه با انهدام نسوج عمقی و بریدگی دنده های سوم تاششم وبریدگی قلب و ریه مشاهده شده و علت مرگ پارگی قلب بر اثر جسم برنده و نوک تیز و خونریزی و عوراض ناشی از آن اعلام گردیده است. پس از وصول پرونده به محاکم کیفری ، رسیدگی به موضوع به دادگاه کیفری یک ... ارجاع گردیده است.
در این مرحله از رسیدگی اولیای دم تقاضای قبلی خود را تکرار و درخواست کرده اند که حکم به قصاص نفس صادر شود. بانو ... در تحقیقات مقدماتی و در جریان محاکمه در دادگاه داشتن رابطه نا مشروع بامقتول را انکار نموده “ است “ اما می گوید که این شخص مرتبا" او را دنبال و برایش مزاحمت ایجاد می کرده است. جانی در دادگاه هم صراحتا" و به کرات اقرار کرده که با ضربه چاقو مقتول را به قتل رسانیده و نحوه اقدام خود را به طوری کامل توضیح داده و در جریان دادرسی در دادگاه هم نظیر آنچه که در تحقیقات مقدماتی بیان داشته انگیزه و علت قتل را داشتن رابطه نامشروع مقتول با مادرش و به تعبیر خودش نوع دفاع از ناموس ذکرکرده است. مندرجات اوراق پرونده و اظهارات کسانی که به عنوان مطلع از آنان تحقیق شده تطابق اظهارات متهم ار باواقعیات منعکس در پرونده معلوم می دارد.
بانو ... اظهارات تحقیقات مقدماتی را تکرار کرده 0 آقای ... وکیل مدافع جانی مدافعات خود را در لایحه ای بیان داشته است. دادگاه مرجوع الیه پس از استماع مدافعات متهمان و وکیل متهم و درخواست و توضیحات اولیای دم مجرمیت را احراز و اب توجه به درخواست اولیای دم و به استند مواد 1 و51 قانون حدود و قصاص در مورد قتل حکم به قصاص نفس و در خصوص رابطه نامشروع طبق ماده 101 قانون تعزیرات به تحمل 95 ضربه شلاق صادرنموده است.آقای محکوم علیه و مادرش نسبت به حکم صادره اعتراض و درخواست تجدیدنظر کرده اند و پرونده پس از اعلام نظر قاضی صادرکننده حکم به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و ا وراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دایار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر ابرام دادنامه شماره 26305/9/69 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی 0 نظر به اینکه اعتراض موثری که نقض حکم تجدیدنظر خواسته را ایجاب نماید به عمل نیامده و با توجه به محتویات پرونده از حیث رعایت ترتیبات رسیدگی و نحوه استدلال ومبانی استنباط وتطبیق موضوعات با مقررات قانون ایرادی مشهود نیست ، اعتراض مردود اعلام و حکم تجدیدنظرخواسته شماره 26305/9/69 ابرام می گردد.)

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

76

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 99

تاریخ تصویب : 1370/02/15

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.