×

مقتول فاقد اولیاء دم است و دادستان کل کشور مطالبه دیه نموده است

مقتول فاقد اولیاء دم است و دادستان کل کشور مطالبه دیه نموده است

مقتول-فاقد-اولیاء-دم-است-و-دادستان-کل-کشور-مطالبه-دیه-نموده-است-

وکیل


کلاسه پرونده : 511/3017
شماره دادنامه : 610/11
تاریخ رسیدگی : 28/8/69
فرجامخواه : ...
فرجامخواسته : دادنامه شماره 69/17129/2/69 صادره از شعبه 16 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 11دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : به حکایت اوراق پرونده آقای (الف ) به اتهام قتل غیرعمدی یک نفر مجهول الهویه به علت بی احتیاطی در رانندگی وسیله نقلیه موتوری مورد تعقیب قرار گرفته است. در تحقیقات مقدماتی متهم به ارتکاب جرم انتسابی اقرار کرده و کاردان فنی در گزارش تنظیمی علت وقوع تصادف بنز خاور شماره ... به رانندگی متهم را با مقتول که در حال عبور بوده بی احتیاطی راننده بنزخاور تشخیص داده و گزارش معاینه جسد از فوت شخص مجهول الهویه به علت شکستگی استخوان جمجمه و خونریزی مغزی و ضربه مغزی دلالت دارد. در خاتمه تحقیقات مقدماتی و با صدور کیفرخواست پرونده به دادگاه ارسال شده (است.) شعبه 16 دادگاه کیفری یک ... به موضوع رسیدگی (کرده ) و پس از انشاء رای مبادرت و به استناد بند ب ماده 2وبند 6 ماده 3 و بند ب ماده 8 قانون آقای (الف ) را به پرداخت ده هزار درهم نقره به صندوق دولت و به تجویز تبصره 17 قانون توسعه اقتصادی به پرداخت سیصد هزار ریال به حساب دولت محکوم کرده است. محکوم علیه نسبت به دادنامه اعتراض (کرده ) و قاضی صادرکننده حکم ضمن رد آن پرونده را جهت رسیدگی به درخواست تجدیدنظر به دیوان عالی کشور ارسال (کرده که ) به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت آقای ... عضو ممیز واوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیاردیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر نقض دادنامه شماره 17129/2/69فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. نظر به اینکه طبق مندرجات اوراق پرونده مقتول مردی مجهول الهویه و فاقد ولی دم است و دادگاه بدون رعایت مقررات ماده 193 قانون دیات وکسب نظر دادستان محترم کل کشور به اصدار حکم مبادرت نموده اعتراض وار تشخیص (داده می شود) و حکم صادره نقض و رسیدگی به شعبه دیگردادگاه کیفری یک ... ارجاع می شود. )

مرجع :
قانون مجازات اسلامی درآیینه آرا دیوان عالی کشور(قتل عمد)جلد2 تالیف یداله بازگیر ،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ، 1376
50

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 610

تاریخ تصویب : 1369/08/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.