درقتل عمد ، دادگاه میتواند متهم را از باب تعزیر به حبس محکوم نماید هرچندکه اولیای دم گذشت کرده باشند

درقتل عمد ، دادگاه میتواند متهم را از باب تعزیر به حبس محکوم نماید هرچندکه اولیای دم گذشت کرده باشند

درقتل-عمد-،-دادگاه-میتواند-متهم-را-از-باب-تعزیر-به-حبس-محکوم-نماید-هرچندکه-اولیای-دم-گذشت-کرده-باشند

وکیل


کلاسه پرونده : 26/2/3682
شماره دادنامه : 1056
تاریخ رسیدگی : 26/1/71
مرجع رسیدگی : شعبه 26 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : آقای (الف ) فرزند ... 20 ساله متهم است به قتل عمدی مادرش خانم (ب ) بدین شرح که طبق اظهارات متهم ، پدر او در ایام کودکی وی از دنیا رفته است و مدعی است که مادرش پنج سال قبل آبستن شده و بعد از تولد بچه اش توسط خود مادر کشته شده و شخصی را نام برده که با مادرش تجاوز نموده است و قول داده که با او ازدواج کند، ولی به قولش عمل نکرده و چند روز قبل از قتل مادرش دائی او مادرش را بشدت مورد ضرب قرار داده ، ولی او نمرده است و اور ا به بیمارستان برده اند. سپس متهم به بیمارستان رفته و مادرش را آورده و چون آبروی آنها در اثر عمل مادرش از بین رفته بوده و مردم حرف می زده اند با تبر بر سر مادرش زده و او را به قتل رسانده است.
در گواهی پزشکی آمده که جمجمه کاملا" متلاشی شده است وسبب مرگ گردیده است.براساس گزارش مامورین واعتراف متهم دادسرای عمومی ... به موجب کیفرخواست شماره 8920/8/70 تقاضای تعیین کیفر نموده است و بستگان مقتول طبق سند رسمی از متهم رضایت داده اندودادگاه کیفری یک ... شعبه 11 طبق ماده 88 تعزیرات متهم را به دو سال حبس محکوم نموده است که رای دادگاه از جانب محکوم علیه و وکیل اومورد اعتراض قرار گرفته و با بقاء دادگاه بر رای خود پرونده به دیوان عالی کشور شعبه 26ارسلا گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر ... دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. با توجه به مندرجات پرونده و اعترافات صریح متهم و توافق متهم و سایربستگان مقتوله درایراد ضرب و قتل و سپس اظهار رضایت از مشارالیه رای دادگاه منطبق با ماده مورد استناد بوده و با ملاحظه اعتراض محکوم علیه و وکیل او وجهی در آن مشاهده نشده که موجب نقض رای صادره باشد و لذا طبق بند ب ازماده 10 قانون تجدیدنظر رای دادگاه ابرام وپرونده برای اقدام مقتضی عودت داده می شود. )

مرجع :
قانون مجازات اسلامی درآیینه آرا دیوان عالی کشور(قتل عمد)جلد2 تالیف یداله بازگیر ،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ، 1376
49

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1056

تاریخ تصویب : 1371/01/26

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.