×

به لحاظ کشته شدن متهم بدست مامورین در حین فراردادگاه نمیتواند قرار موقوفی تعقیب نماید وآرا محاکم بایستی مستدل ومستند وموجه باشدودراین خصوص بین مجرمیت و برائت فرقی وجود ندارد

به لحاظ کشته شدن متهم بدست مامورین در حین فراردادگاه نمیتواند قرار موقوفی تعقیب نماید وآرا محاکم بایستی مستدل ومستند وموجه باشدودراین خصوص بین مجرمیت و برائت فرقی وجود ندارد

به-لحاظ-کشته-شدن-متهم-بدست-مامورین-در-حین-فراردادگاه-نمیتواند-قرار-موقوفی-تعقیب-نماید-وآرا-محاکم-بایستی-مستدل-ومستند-وموجه-باشدودراین-خصوص-بین-مجرمیت-و-برائت-فرقی-وجود-ندارد
کلاسه پرونده : 1311/3119
شماره دادنامه : 60/11
تاریخ رسیدگی : 27/8/69
فرجامخواه : ...
فرجامخواسته : دادنامه شماره 18614/5/69 صادره از شعبه 13 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 11 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : طبق مندرجات اوراق پرونده در نتیجه وقوع درگیری و نزاع در قریه ... از توابع ... که متعاقب تیراندازی با سلاحهای مختلف و به وسیله اقوام آقای (الف ) که از زندان آزاد شده بود اتفاق افتاد آقایان (ب ) و (ج ) به قتل رسیده اند. روز 29/12/61 یعنی یکروز بعد از واقعه قتل (د) برادرزاده (ب )به اتفاق (ه) جهت کسب اطلاع از جریان عازم روستای ... که از قراء همجوار ... است می شوند. اما قبل از رسیدن به محل بین راه (د)در اثر اصابت گلوله اسلحه ، ناریه مجروح و بعد از مدت کوتاهی فوت می شود. پزشک معاینه کننده اجساد در گزارش مربوطه اعلام داشته که در بازو سوراخی به طول تقریبی 15 میلیمتر در پشت و در زیر بغل شکافی به طول 3 سانتیمتر مشاهده گرددیه و علت مرگ اصابت گلوله بوده . درگزارش معاینه جسد(ب ) سرواخی به طول 1510 میلیمتر در ناحیه پشت مشاهده شده و علت مرگ اصابت گلوله از ناحیه پشت و خونریزی داخل فقسه سینه قید شده . فاصله تیراندازی 23 متر واز پشت هدف گلوله قرار گرفته است.
ژاندارمری محل به موضوع رسیدگی و باانجام تحقیقات لازمه مراتب را به دادسرای عمومی ... اعلام (کرده است.) آقای بازپرس شعبه سوم دادسرای عموءمی ... که پرونده به وی ارجاع شده تحقیقات لازمه را انجام (داده ) و در نتیجه بر مبنای اظهارات و ادعای اولیای دم مقتولین و کسانی که خود را ناظر وقوع درگیری و قتل معرفی کرده اند محمد فرزند. .. به اتهام قتل عمدی (ج ) ، ولی خان به اتهام قتل عمدی (د) و اسدقلی به اتهام قتل عمدی (ب ) مورد تعقیب قرار گرفته اند. متهمین در مرحله تحقیقات مقدماتی ارتکاب جرائم انتسابی را انکار کرده اند. نهایتا" بازپرس مجرمیت متهمین را بر مبنای شواهد و دلایل منعکس در پرونده احراز و به صدور قرار مجرمیت مبادرت کرده است. قرار صادره مورد موافقت دادستان قرار گرفته و با صدور کیفرخواست پرونده جهت رسیدگی به دادگاه ارسال گردیده است.
شعبه 13 دادگاه کیفری یک ... در جلسات متعدد و با حضور متهمین و اولیای دم و وکلای آ;ان به مضوع رسیدگی کرده . در جریان دادرسی و در جلسات متعدد متهمین کماکان ارتکاب جرائم انتسابی را انکار کرده اند. چون ولی خان در حین فرار و در اثر اصابت گلوله مامورین کشته شده در مورد نامبرده قرار موقوفی تعقیب صادر و به موجب دادنامه شماره 18614/5/69 در خصوص اتهام محمد و اسدقلی به علت فقد دلیل حکم برائت صادر کرده است.
اولیای دم (ج ) نسبت به حکم برایت اعتراض (کرده اند)وپرونده به نظر قاضی صادرکننده حکم رسیده است و به جهات منعکس دراظهار نظر 8/6/69دادنامه را فاقد ایراد و مورد تایید اعلام داشته (است ) و پرونده جهت رسیدگی به اعتراض به دیوان عالی کشور ارسال و به اتین شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی برنقض دادنامه ... شماره 18614/5/69 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. نظر به اینکه ادله اثبات دعوی قتل عمدی در قانون حدود و قصاص معین و احصاء گردیده وبا توجه به مندرجات اوراق پرونده علی الخصوص در مورد تکلیف سوگند به اولیای دم و متهم صراحتا" معلوم نیست که مبنای ترتیب مزبور چیست تا مطابقت و یاعدم تطبیق ترتیبات رسیدگی با قانون امکان پذیر باشد وبا توجه به اینکه به صراحت قسمت اول ماده 29 قانون تشکیل دادگاههای کیفری یک و دو و شعب دیوان عالی کشوراحکام محاکم کیفری بایستی مستدل و مستند و موجه باشد و در این خصوص بین مجرمیت و برائت فرقی وجود ندارد و حکم صادره واجد خصوصیت قانونی اشاره شده نیست و نظر به اینکه تحقیقات کافی در زمینه صحت و سقم اظهارات شهود و ادعای اولیای دم و ادعای متهم در مقام دفاع ازاتهام انجام نشده و به طور کلی رسیدگی ناقص و مغایر قواعد و ترتیبات مقرره قانونی است ، بنابراین دادنامه شماره 18614/5/69 نقض و رسیدگی به شعبه دیگردادگاه کیفری یک ... ارجاع می شود. )

مرجع :
قانون مجازات اسلامی درآیینه آرا دیوان عالی کشور(قتل عمد)جلد2 تالیف یداله بازگیر ،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ، 1376
49

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 60

تاریخ تصویب : 1369/08/27

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.