×

همسر حق تقاضای قصاص را ندارد

همسر حق تقاضای قصاص را ندارد

همسر-حق-تقاضای-قصاص-را-ندارد

وکیل


کلاسه پرونده : 14/1/3331
شماره دادنامه : 59/4
تاریخ رسیدگی : 8/2/70
تجدیدنظرخواه : اعتراض دادسرای عمومی ...
فرجامخواسته : دادنامه شماره 25268/6/69 صادره از شعبه 18 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 4 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده :پیروگزارشهای مورخ 26/11/65و18/6/68و15/11/68 موضوع اتهام آقای (الف ) به اراد ضرب عمدی منتهی به قتل آقای (ب ) دادگاه کیفری یک ... با احراز جرم انتسابی اظهارنظر به قصاص نفس نموده که به لحاظ اینکه اولیای دم مقتول منحصر به سه فرزند صغیر است نظریه مورد تنفیذ این شعبه قرار نگرفته باتبادل پرونده و اینکه حاکم دادگاه درخواست کرده اگر صلاح باشد پرونده در هیات عمومی وحدت رویه مطرح شود که این شعبه هرگونه اقدامی را از جانب خود میسور و موجه ندانسته با راهنمائی پرونده را برگشت داده است.
در جلسه 3/5/69 همر مقتول اصالتا" و قیمومتا" تقاضای قصاص را تکرار کرده می گوید حاضر است سهمیه صغار را ابداع کند. متهم در آخرین دفاع آن را قبول نکرده (است.) دادگاه با ذکر دلایل ازجمله اعتراف متهم به درگیری و شهادت شهود جرم انتسابی به متهم رامحرز تشخیص (داده ) بر طبق مواد 1و421552و50ق ح ق حکم برقصاص نفس صادر کرده یک برگ قبض بانکی به مبلغ 270 هزار تومان که از جانب بانو نورخانم (ج ) پیوست پرونده می باشد دادستان عمومی براساس گزارش مورخه ... آقای دادیار به حکم ایراد گرفته که اولا" وکیل دخالت نداشته ، ثانیا" همگی فرزندان مقتول صغیرند.
حاکم شرع و رئیس دادگاه در ظهر نوشته آقای دادیار در عقیده خود باقی مانده ودستور ارسال پرونده به دیوان عالی کشورداده (شده ) که به این شعبه ارجاع گردیده است. توضیحا" اینکه اکبراولاد مقتول به نام. .. متولد3/6/54 می باشد.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر (اینکه ) همسر حق تقاضای قصاص ندارد و غیر از ... سایر اولیای دم مقتول همگی صغیرند،ایراددادسرا وارد است و عقیده بر نقض دادنامه دارد مشاوره نموده چنین رای می دهند:
( بر طبق ماده 47 قانون حدود و قصاص همسر حق درخواست قصاص در مورد قتل شوهر ندارد و با توجه به تاریخ تولد آقای ... فرزند اکبر مقتول نامبرده درتاریخ صدور حکم اخیر به سن بلوغ شرعی رسیده که می توانددر صورت تقاضای قصاص نفس دیه سایر اولیای دم را ابداع و اقدام کند. همچنین با توجه به اوراق پرونده بااینکه شعبه 14 دیوان عالی کشور همچنین در گزارش این شعبه (به ) لزوم دخالت وکیل بر طبق رای وحدت رویه هیات عمومی توجه داده شده که ظاهرا" رعایت نشده است ،فلذا با نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته پرونده به شعبه دیگر دادگاه ارجاع می نماید. )

مرجع :
قانون مجازات اسلامی درآیینه آرا دیوان عالی کشور(قتل عمد)جلد2 تالیف یداله بازگیر ،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ، 1376
49

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 59

تاریخ تصویب : 1370/02/08

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.