مشارکت در قتل عمدی

مشارکت در قتل عمدی

مشارکت-در-قتل-عمدی-
کلاسه پرونده : 2026/3807
شماره دادنامه : 1388
تاریخ رسیدگی : 28/6/71

خلاصه جریان پرونده :1 آقایان علی رضا2 غلام رضا 3 عیسی 4درویش 5 حسین متهمند به مشارکت در ضرب و شتم عمدی منتهی به قتل نسبت به مرحوم احمد بدین شرح که ظاهرا" از قبل اختلافات طایفه ای با مقتول داشته اند که در اثر یک درگیری متهمین به وی حمله می کنند که در اثر جراحات شدید فوت می کند. نظر به شکایت اولیای دم ، دادستان عمومی طی کیفرخواست شماره 24412/4/70تقاضای مجازات آنها را کرده است. سپس دادگاه کیفری یک ... پس از بررسی پرونده وبنا بر تقاضای اولیای دم چهارمتهم را به قصاص نفس محکوم می نماید و مجرم ردیف پنجم را به جهت گذشت اولیای دم از وی به سه سال حبس تعزیری محکوم می کند. حکم صادره از طرف وکیل متهمین مورد اعتراض واقع (شده ) و دادگاه با بقا بر رای خود پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال نموده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر ... دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی. با توجه به محتویات پرونده واظهارات متهمین در صفحات اولیه که خصوصیات را گفته اند و با عنایت به برگ معانیه جسد و برگهائی که بعدازرساندن مقتول به بیمارستان ضمیمه شده که آثاربیشتری را نشان می دهد و معلوم می شود پزشک اولیه کاملا" خصوصیات و جراحات و صدمات را ننوشته باید گفت رای دادگاه نسبت به اینکه قتل را عمد تشخیص داده و اشتراک دانسته صحیح است ولکن نسبت به تعداد و افراد مذکور یعنی افرادی که از ماشین پیاده شدند و مرحوم احمد رازدند فقط این 5 نفر بودند نه کمتر و نه بیشترخالی از اشکال نیست زیرا شرکت علی رضا و غلامرضا و حسین با ملاحظه اوراق پرونده زمینه احراز دارد، لکن نسبت به عیسی و درویش باید اولیای دم قسم بخورند چون قرائن ظنیه در رابطه با شرکت آنان وجود دارد. البته گذشت اولیای دم نسبت به حسین موجب سقوط قصاص می باشد. بنابراین دادگاه در صورت قبول این رای باید برای رفع نقص در رابطه با دو نفر فوق الذکر اجرای قسامه با شرایط نماید (و) پس از اجرای قسامه مجددا" انشای حکم قصاص نماید. برای 3 نفر با علم واحراز و برای دو نفر با اجرای قسم نسبت به دو نفر و سهم الدیه صغار را باید کسانی که خواهان قصاص هستند تضمین نمایند و در صورت عدم قبول پرونده را به شعبه همعرض ارسال نمایند. )
* * *

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

73

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1388

تاریخ تصویب : 1371/06/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

آیین-دادرسی-کیفری-بخش-2

آیین دادرسی کیفری بخش 2

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.