×

صرف وجود قرائن ولو قوی مجوز عدول از اصل برائت نمی باشد

صرف وجود قرائن ولو قوی مجوز عدول از اصل برائت نمی باشد

صرف-وجود-قرائن-ولو-قوی-مجوز-عدول-از-اصل-برائت-نمی-باشد

وکیل


شماره دادنامه :14983/32
تاریخ رسیدگی :25/4/77
مرجع رسیدگی : دیوان عالی کشور

خلاصه پرونده :
به حکایت پرونده کلاسه 77/72855/د ارجاعی به شعبه پنجم دادگاه انقلاب اسلامی تهران ،آقای فریدن خ به اتهام نگهداری 7/4 گرم تریاک به استناد بند 1 ماده 5 قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و الحاق موادی به آن سال 1376 به پرداخت یکصد هزار ریال جریمه نقدی و پانزده ضربه شلاق محکوم می گردد.
حکم صادره از سوی قاضی محترم اجرای احکام به لحاظ اینکه (با توجه به تحقیقات محلی و گزارش مامورین نیروی انتظامی و انکار اتهام در سراسر پرونده و اعتراض وی بشرح ذیل برگ حکم صادره صحیح به نظر نمی رسد) (مورد) اعتراض (قرارگرفته ) و پرونده به دادگاه ارسال می گردد.
قاضی محترم صادر کننده رای پاسخ می دهند ( با عنایت به اظهار مامورین که متهم در محل منحصرا" نشسته بوده و مواد کنار پایش کشف شده است و خود متهم هم قبول دارد که کنار پایش بوده وکسی هم در آن جا حضور نداشته است لذا برای دادگاه محرز است که مواد مکشوفه متعلق به ایشان بوده است ).
قاضی محترم اجرای احکام ضمن اعلام قابل قبول نبودن استدلال فوق مرقوم می دارند: ( یک روز هم امکان دارد از کنار پای ما مواد مخدر کشف شود و ماهم آن را انکار نکنیم که در کنارپایمان کشف شده این دلیل نمی شود تا به رغم انکار مالکیت و تحقیقات محلی و گزارش مامورین که حرکت مشکوکی را ملاحظه نکرده اند حتما" متهم را محکوم نماییم.
پرونده در اجرای ماده 18 آئین نامه اجرائی قانون مبارزه با مواد مخدر به دادستانی کل کشور ارسال و به شرح ذیل اظهارنظر می گردد.
نظریه دادیار: تحقیقات محلی حاکی از حسن شهرت متهم ، زحمتکش بودن وی و فقر و اعتیاد یا اسعمال مواد مخدر می باشد. مامورین نیز هیچ حرکت مشکوکی از متهم را حین کشف مواد ( مثل سعی او در اختفاء مواد) گزارش نکرده اند و نگفته اند که آنها بالعیان دیده اند که متهم مواد را در محل کشف مخفی کرده است ، مواد از البسه یا بدن متهم کشف نشده است گرچه ممکن است پاره ای از قرائن علیه متهم باشد، ولی مسلم است که صرف قرائن ، ولو قوی ، مجوز عدول از اصل برائت نیست ، و به هر حال علم قاضی باید از مجرای متعارف حاصل شود در حالی که در مانحن فیه معتقدم که علم قاضی محترم محکمه از مجرای متعارف حاصل نشده و علی کل حال قاضی تجدیدنظر نیز باید علم جدیدی حاصل کند و او از حق تشکیک در علم قاضی محکمه بدوی برخوردار است. اینجانب در شرایط موضوع این پرونده علم به وقوع بزه ندارم ، ایراد ماهوی دیگری که بر دادنامه وارد است این است که محکمه محترم مجازات مربوطه را به کمتر از حداقل تقلیل داده ولی مستند خود را در این خصوص ذکر نکرده ، یعنی اینکه اشاره ای به ماده 22 قانون مجازات اسلامی و نیز جهت تخفیف نکرده است. توجها" به مراتب فوق پیشنهاد نقض بلاارجاع دادنامه و آزادی بلاقید متهم رامی نماید.
نظریه معاون قضائی : با تایید نظر اجرای احکام پیشنهاد می شود حکم صادره در مورد فریدون خ به لحاظ عدم کفایت دلایل توجه اتهام نقض گردد.
سرانجام حکم صادره با توجه به نظرات ابرازی از سوی رئیس محترم دیوان عالی کشور در مورخه 25/11/77 نقض می گردد.

مرجع :
کتاب نظرات قضائی درجرائم موادمخدر،انتشارات ققنوس ، چاپ اول زمستان سال 1378 ، تدوین ونگارش : احمدمظفری

149

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 14983

تاریخ تصویب : 1377/04/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.