×

راجع به قانون دعاوی اشخاص نسبت به املاک واگذاری

راجع به قانون دعاوی اشخاص نسبت به املاک واگذاری

راجع-به-قانون-دعاوی-اشخاص-نسبت-به-املاک-واگذاری
ماده 1- برای رسیدگی بشکایاتی که مطابق قانون راجع بدعاوی اشخاص نسبت باملاک واگذاری بهیئت رسیدگی و تصفیه املاک مزبور ارجاع میگردد مقررات ذیل باید رعایت شود:
ماده 2- د رجاهائیکه برگهای چاپی در دسترس اشخاص قرار داده شود شکایات در برگهای چاپی و اگر در دسترس نباشد در برگهای غیر چاپی نوشته میشود.
شکایت ممناست بوسیله تلگراف هم بشود0
ماده 3- شکایت نامه باید متضمن امور ذیل باشد:
1- نام و مشخصات واقامتگاه شاکی 0
2- تعیین ملک موضوع شکایت و قیمت تقریبی آن با مبلغ مورد مطالبه .
3- توضیح راجع باینکه ملک بچه ترتیب و عنوانی از شاکی گرفته شده با ذکر دلائل از اسناد و تحقیقات و غیره .
4- امضای شاکی یا وکیل او و در صورت عجز از امضاء مهر یااثر انگشت باید گذارده شود.
ماده 4- در صورتیکه شاکی برای اثبات شکایت اسنادی داشته باشد باید اصل یا رونوشت مصدق آنرا بشکایت نامه پیوست نماید و اگر شاکی بدفاتر یا اسناد موجوده در اداره املاک واگذاری یا دفاتر اسنادی داشته باشد باید اصل یا رونوشت مصدق آنرا بشکایت نامه پیوست نماید و اگر شاکی بدفاتر یا اسناد موجود در اداره املاک واگذاری یا دفاتر اسناد یا ادارات و بنگاههای دولتی وملی استناد نماید هیئت پس از تشخیص امکان تاثیر اسناد مورد تقاضا نسبت بشکایت شاکی رونوشت اسناد مزبور را میخواهد و ادارات و دفاتر رسمی و بنگاههای دولتی و ملی مکلفند رونوشت اسناد یا مستخرجه از دفاتر خواسته شده را در وقتی که هیئت معین کرده است بفرستند و اگر بواسطه عذری نتواند در وقت معین شده بفرستند باید معین کنند که درچه وقت خواهند فرستاد.
هیئت رسیدگی میتواند دفاتر یا اسناد موجود در اداره املاک واگذاری را ملاحظه نماید و شاکی باید موارد استناد خود را با مشخصات آن از قبیل تاریخ تصرف یا انتقال ملک و امثال آن بطور وضوح بنویسد.
ماده 5- در صورتیکه شکایتنامه را وکیل یا قیم یا ولی داده باشد باید وکالتنامه و دلیل قیمومت و ولایت خود را بدهد.
ماده 6- برای هر ملک مورد ادعا شکایتنامه علیحده داده میشود ولی ممکن است املاک واقع در یک حوزه را در یک شکایتنامه مطالبه نمود.
ماده 7- هرگاه یک شکایتنامه راجع باملاکی باشد که در حوزه های متعدد واقعند هیئت رسیدگی محلی که شکایت نامه به آنجا داده شده فقط نسبت بملکی که در حوزه آن واقع است رسیدگی مینماید ونسبت باملاک واقع در حوزه های دیگر رونوشتی از شکایت با مدارک مربوط به املاک مربوطه به املاک مزبوربخرج شاکی بحوزه های وابسته میفرستد
ماده 8- در صورتیکه موضوع شکایت خارج از حوزه هیئتی باشد که شکایتنامه بدفتر آن هیئت داده شده است مدیر دفتر شکایتنامه را بخرج شاکی بدفتر هیئت حوزه ای که ملک در آنجا واقع است میفرستد
ماده 9- در صورتیک بین دو هیئت رسیدگی اختلاف در صلاحیت محلی پیدا شود و هر دو هیئت از خود نفی صلاحیت نمایند و یا خود را صالح بدانند موضوع اختلاف را بوزارت دادگستری گزارش داده وزارت دادگستری هیئت صالح برای رسیدگی را تعیین خواهد کرد.
ماده 10- مدیر دفتر هئیت رسیدگی که شکایت به آنجا داده شده بلافاصله پس از رسیدن شکایتنامه باید آنرا ثبت کرده و رسیدی مشتمل بر نام شاکی و تاریخ تسلیم با ذکر شماره ثبت بتقدیم کننده شکایت بدهد و در روی برگهای شکایت تاریخ رسید دادخواست را قید نماید.
ماده 11- در صورتیکه شکایت طبق ماده 8 قانون املاک بوسیله تلگراف بشود تاریخ رسید تلگراف به تلگرافخانه تاریخ شکایت خواهد بود.
ماده 12- در صورتیکه شاکی یااقامتگاه او معین نباشد شکایت نامه بجریان نیفتاده و در صوررتیکه در ظرف شش ماه مذکور در ماده 6 قانون املاک شاکی یا اقامتگاه او معلوم نشود شکایتنامه رد میشود.
ماده 13- چنانچه در شکایتنامه ملک موضوع شکایت وقیمت تقریبی آن معین نشده و یا معادل میزان مقرر در ماده 22 قانون رسیدگی بدعاوی املاک تمبر الصاق نشده باشد مدیر دفتر باید منتها تادو روز نواقص مزبور را بشاکی کتبا" اطلاع داده و اخطار نماید که آن نواقص را رفع کند و اگر نقص از حیث عدم پرداخت هزینه رسیدگی باشد باید در احضار قید شود که اگر شاکی مدعی اعسار باشد و یا مهلت برای پرداخت هزینه بخواهد اظهار کند هرگاه این نواقص اعسار و یا درخواست مهلت نشود هیئت رسیدگی قرا ررد شکایت را صادر خواهد کرد.
هرگاه از تاریخ رویت اخطا ررفع نقیصه کمتر از مدت ده روز به آخر ششماه مانده و یااخطار بعد از گذشتن مدت مذکور بشاکی ابلاغ شود مدت ده روز با رعایت حق مسافت بشاکی مهلت داده میشود که نواقص را رفع کند و اگر رفع نکرد شکایتنامه او رد میشود.
ماده 14- در مورد ادعای اعسار شاکی باید ادله اعسار را بدرخواست رسیدگی به اعسار پیوست کرده و نام گواهانرا بامشخصات و اقامگاه آنها بنویسد و در صورت درخواست مهلت بایدضامن معرفی نمود وضمانتنامه را بدرخواست مهلت پیوست نماید و در این صورت هیئت رسیدیگ بدوا" باعتبار ضامن رسیدگی کرده رای میدهد.
هرگاه هیئت اعتبار ضامن را تصدیق نکند شاکی فقط برای یکدفعه میتواند در مدت ده روز از تاریخ اعلام تصمیم هیئت شکایت نامه را تمبر و یا ضامن دیگری معرفی کند و هرگاه اعتبارضامن موردتصدیق هیئت واقع نشده و یا شکایتنامه د رمدت مقرر تمبر نشودشکایتنامه رد میشود.
ماده 15- مدیر دفتر هیئت باید در ظرف دو روز از تاریخ رسید شکایتنامه و در صورتیکه شکایت ناقص باشد از تاریخ رفع نواقص یک نسخه از آنرا با پیوستها در پرونده مخوصص که برای شکایت ترتیب میدهد بایگانی و نسخه دیگر را با پیوستها بوسیله نامه رسمی بوزارت دارائی ابلاغ مینماید.
ماده 16- شاکی باید شکایتنامه و پیوستهای آنرا در دو نسخه بدهد و اگر نسخه های دوم اوراق که باید بوزارت دارائی فرستاده شود از طرف شاکی داده نشده باشد دفتر هیئت آنرا تهیه وهزینه اش را از شاکی مطالبه مینماید.
ماده 17- در صورتیکه وزارت دارائی شاکی را در شکایت خودذیحق بداند این مطلاب را در پاسخ خود تصریح مینماید.
ماده 18- پس از رسیدن پاسخ وزارت دارائی و یا گذشتن مدت مقرر در ماده 10 قانون املاک مدیر دفتر بایدپرونده را نزد رئیس مربوطه میفرستد تا موقع رسیدگی را تعیین نماید.
دفتر وقت را به شاکی و نماینده وزارت دارائی اطلاع میدهدولی وقت طوری باید تعیین شود که فاصله بین ابلاغ وقت بطرفین و روز جلسه کمتر از سه روز نباشد.
ماده 19- اشخاص ذینفع میتوانند شخصا" در موقع رسیدگی حاضر شوند یا ناینده بفرستند و در صورتیکه نماینده فرستاده شود نمایندگی او باید نزد هیئت محرز شود.
نماینده اعم است از وکلاء دادگستری یا غیر آنها
ماده 20- در هر موردی که هیئت حضورشخص شاکی را لازم بداند میتواند او را احضار نماید و در ورقه احضاریه این نکته باید تصریح شود.
ماده 21- خلاصه توضیحات و مذاکرات باید در صورتمجلس نوشته شده و به امضای طرفین برسد0 عدم حضور یک طرف مانع توضیحات طرف دیگر و اتخاذ تصمیم از طرف هیئت نمیباشد.
ماده 22- پس از خاتمه رسیدگی هیئت باید منتها تا یکهفته نسبت بشکایت اظهارنظر کرده رای خود را بدهد و رونوشت رای را در ظرف سه روز برای ابلاغ بطرفین فرستاده میشود.
ماده 23- در رای هیئت باید تکلیف شکایت بطور صریح و بترتیبی که در قانون املاک مقرر است معین شود.
ماده 24- در رای باید نکات ذیل نوشته شود:
1- تاریخ رای
2- نام ومشخصات شاکی و نماینده وزارت دارائی
3- موضوع شکایت
4- خلاصه جریان امر و جهات ودلائل رای
5- نام رای دهندگان و امضاء آنها
ماده 25- اگر در تنظیم رای اشتباه در حساب یا سهو قلم و امثال آن شده باشد هیئت رسیدگی میتواند آنرا تصحیح نماید واین تصحیح بضمیمه رای علیحده ابلاغ میشود و قابل تجدیدنظر است .
ماده 26- رد شکایت شاکی بهر عنوان که باشد قابل تجدیدنظر است و اگر شکایتنامه در ظرف 6ماه مذکور در ماده 6 قانون املاک رد شود شاکی در بقیه مدت مزبور میتواند شکایتنامه خود را تجدیدکند.
ماده 27- شاکی و وزارت دارائی میتوانند جلب سوم کس را در هر یک از دو مرحله نخستین و تجدیدنظر تا وقتیکه رسیدگی تمام نشده است بخواهند و همچنین در غیر موارد ماده 7 قانون املاک سوم کسی که راجع بتصرف خود در موضوع رسیدگی هیئت ها اظهاری داشته باشد میتواند تا پایان رسیدگی بدعوی و تجدیدنظر وارد شود.
ماده 28- در مواردی که نظر کارشناس لازم باشد هیئت رسیدگی میتواند بنظر خود یک یا چند نفر کارشناس معین نماید مگر اینکه طرفین تراضی بشخص یا اشخاص معینی نمایند.
ماده 29- در صورتیکه موضوع رسیدگی بصلح یا داوری خاتمه یابد مانند موارد احکام قطعی عمل میگردد.
ماده 30- هر یک از اعضاء هیئت باید در مواردمذکور درماده 208 آئین دادرسی مدنی از رسیدگی خودداری کنند.
ماده 31- در موارد ماده فوق اعضاء هیئت باید از رسیدگی خودداری نمایند ولی اشخاص ذینفع نمیتوانند باستناد این ماده اعضاء هیئت را رد نمایند و اظهارات آنها جنبه تذکر خواهدداشت
ماده 32- هیئت رسیدگی هرگونه بازجوئی واقدامی که برای کشف مطلب لازم بداند و انجام آن میسر باشد بعمل می اورد هر چند درخواستی نسبت به آن اقدام نشده باشد و در تمام جریان رسیدگی میتواند دلائلی که مورد استناد واقع میشود قبول نماید.
ماده 33- درخواست تجدیدنظر باید مشتمل بر امور ذیل باشد:
1- نام ومشخصات درخواست کننده تجدیدنظر واقامتگاه ا-0
2- نام ومشخصات کسی که طرف تقاضای تجدیدنظر است.
3- رائی که از آن درخواست تجدیدنظر شده 0
ماده 34- در صورتیک وکیل یا قیم یا ولی درخواست تجدیدنظرکند باید وکالتنامه یا دلیل قیمومت یا ولایت خود را بدرخواست پیوست نماید.
ماده 35- اگر درخواست تجدیدنظر از جهت پیوست نشدن وکالتنامه و دلیل قیمومت یا ولایت ناقص و در پرونده مرحله نخستین هم پیوست نباشد و یا هزینه رسیدگی تادیه نشده باشد مدیر دفتری که درخواست تجدیدنظر به آنجا داده شده بدرخواست کننده تجدیدنظراخطار مینماید که در ظرف ده روز با رعایت مدت مسافت نقص درخواست را رفع کند و اگر در این مدت رفع نقص نشود درخواست وازده میشود.
ماده 36- در صورتیکه درخواست کننده تجدیدنظر نسبت به هزینه رسیدگی ادعای اعسار کرده و یا مهلت خواسته باشد باید آنرا در درخواست تجدیدنظر یا در مدت مقرر برای رفع نقص درخواست نوشته و تصدیقی از هیئت رسیدگی نخستین مبنی بر دعوی اعسار و یاخواستن مهلت قبل از گذشتن مدت رفع نقص درخواست بدفتر هیئت تجدیدنظر بدهد.
هرگاه معلوم شود که درخواست کننده تجدیدنظر ادعای اعسار نکرده و یا مهلت نخواسته و یا ادعا و درخواست او رد شده ورای هیئت نخستین راجع به رد اعسار قطعی شده است درخواست تجدیدنظر وازده میشود.
ماده 37- اگر درخواست تجدیدنظر نسبت بحکم نخستین در ماهیت شکایت باشد هیئت تجدیدنظر پس از رسیدگی حک مقتضی میدهد و اگر نسبت بقرا رباشد و آن قرار الغا شود رسیدگی بموضوع شکایت را به هیئت رسیدگی مرحله نخستین ارجاع مینماید.
ماده 38- ترتیب رسیدگی و رای در مرحله تجدینظر مانند مرحله نخستین است ولی تصحیح حکم باطلاع طرفین بعمل می آید.
ماده 39- رونوشت حکم قطعی هیئت نخستنی حکم تجدینظر باید در ظرف سه روز جهت اجراء آن بوزارت دارائی فرستاده شود که هرچه زودتر آنرا بموقع اجراء بگذارد.
ماده 40 - اوراق اخطار و احضار و احکام و غیره که بوزارت دارائی باید ابلاغ شود پیوست نامه بوزارت مزبور فرستاده شده و رسید گرفته میشود و در این مورد تاریخ رید تاریخ ابلاغ خواهدبود و اوراقی ک هشاکی یا نماینده وزارت دارائی واشخاص دیگر باید ابلاغ شود بتوسط مامور مخصوصی یا شهربانی یا فرمانداری یاامنیه یا بخشدار یا دهدار محل و یا به روسیله دیگری که رئیس هیئت رسیدگی مقتضی بداند ابلاغ میشود.
ماده 41- در مهلتهائیکه مسافت رعایت میشود از قرار هر متر 36 کیلومر یک روز وکسر آن برابر یکروز محسوب خواهد شد و اگر روز آخرموعدمصادف باتعطیل شود آخر موعد روز بعد از تعطیل خواهدبود
ماده 42- وزارت دارائی مطابق بماده 5 قانون دعاوی نسبت به املاک واگذاری برای هیئت های رسیدگی نمایندگی تعیین میکند که قبل از شروع برسیدگی در محل حاضر باشند تا وقت جلسه و امور دیگر که لازم باشد به آنها ابلاغ شود.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1312/03/12

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

آئین-دادرسی-کار

آئین دادرسی کار

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.