×

افزایش 30 درصدی صدور سند مالکیت برای سازمان جنگل ها و مراتع

افزایش 30 درصدی صدور سند مالکیت برای سازمان جنگل ها و مراتع

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت در 11 ماه امسال، صدور سند مالکیت اراضی ملی و مراتع نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 30 درصد افزایش یافته است

افزایش-30-درصدی-صدور-سند-مالکیت-برای-سازمان-جنگل-ها-و-مراتع وکیل 

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در 11 ماه امسال، صدور سند مالکیت اراضی ملی و مراتع نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 30 درصد افزایش یافته است.

روش صدور سند مالکیت بنام وراث -روش صدور سند مالکیت المثنی - ابطال سند مالکیت فعلی و صدور سند مالکیت جدید - روش صدور سند مالکیت اعیانی - چگونه سند مالکیت پشت قباله عروس انداخت می شود ؟ - ابطال سند مالکیت تنظیمی تملک اراضی شهری ، بدوا مستلزم ابطال تصمیم سازمان زمسن شهری در استفاده از طرح تملک است 

«احمد تویسرکانی» با استناد به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری پیرامون مساله زمین خواری اظهار کرد: به درستی مقام معظم رهبری دغدغه‌های خود را در مورد صیانت از منابع طبیعی و حفظ این سرمایه ملی بیان کردند. همچنین قانون‌گذار به درستی برای حفاظت و صیانت از منابع طبیعی دستگاه‌هایی را ایجاد و مکلف کرده است. وی با بیان اینکه منابع طبیعی مظاهر مختلفی دارد و شامل جنگل‌ها، مراتع، کوه‌ها، دشت‌ها، سواحل دریاچه‌ها و رودخانه‌ها می‌شود، اضافه کرد: همه این موارد از سرمایه‌های ملی هستند و دستگاه‌ها باید در حفاظت از این سرمایه‌های ملی کوشا باشند. وی تداوم حیات بشر و ایجاد فضای سالم زندگی را در گروی حفاظت از منابع طبیعی دانست و به میزان گفت: وظیفه داریم در هر بخشی به تکالیف خود عمل و از پدیده‌های ناهنجاری که شاهد آن هستیم، ممانعت کنیم.

  تاکید بر اهمیت حفظ کاربری اراضی

معاون رییس قوه قضاییه همچنین با بیان اینکه حفظ کاربری اراضی و باغ‌ها از مسائل مهم بوده و در شرایطی که آلودگی‌ها در حال افزایش است این موارد به عنوان ریه‌های تنفسی محیط زیست و سرمایه‌های ملی که نقش اساسی در استقلال کشور دارند، تصریح کرد: ما مکلف به حفاظت و صیانت از این اراضی هستیم. وی ادامه داد: وظیفه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تثبیت مالکیت‌های این عرصه‌ها از طریق دستگاه‌های متولی و صدور اسناد مالکیت و مشخص کردن حدود سرمایه‌های‌های ملی به نحو قانونی است.  تویسرکانی با بیان اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور محدوده مالکیت‌ها را مشخص کرده و نقشه‌هایی که مربوط به هر دستگاه وجود دارد را معلوم و آن را در اختیار سازمان‌ها قرار داده است، افزود: این سازمان در سال‌های اخیر با دقت پیگیر همه دستگاه‌هایی شد که به نوعی با موضوع زمین و زمین‌خواری در ارتباط بوده‌اند.

عدم جدی در برخورد با زمین خواران و متصرفان اراضی - ضرورت رفع خلأهای قانونی مقابله با زمین خواری - سنددار کردن تمامی عرصه ها زمین خواری را به شدت کاهش می دهد - زمین خواری از نحوه تعرض تا مجازات های قانونی

تعدی و تعرض به اراضی دولتی کاهش یافته است

وی با بیان اینکه اسناد مالکیت زیادی برای املاک دولتی صادر شده است، خاطرنشان کرد: تعدی و تعرض به اراضی دولتی نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است.  رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در جاهایی که خلأ وجود دارد و فقدان اصلاحات مناسبی که دستگاه‌های متولی زمین دارند باز هم تعدیاتی صورت می‌گیرد و این نکته مورد خطاب مقام معظم رهبری نیز بود.

سند دار کردن اراضی دولتی به منظور کاهش زمین خواری  مشکل برخورد با زمین خواری عدم نظارت است نه خلاء قانونی

 تلاش سازمان ثبت برای کاهش زمین‌خواری

وی اضافه کرد: در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و قوه قضاییه همانطور که ریاست قوه قضاییه نیز تاکید کردند با تمامی توان در راستای اعمال وظایف قانونی و انجام تکالیفی که بر عهده این سازمان است آمادگی داریم تا مالکیت‌های دولت در بخش‌های مربوطه تثبیت شود و زمینه تعدیات به منابع طبیعی کاهش یابد و در قسمت‌هایی که مسئولیت بر عهده دستگاه قضایی باشد با قاطعیت برخورد کند.  تویسرکانی ضمن توصیه به دستگاه‌های متولی این موضوع گفت: دستگاه‌های متولی صیانت و حفاظت و به طور خاص سازمان محیط زیست، جنگل‌ها و مراتع، امور اراضی، شهرداری‌ها، وزارت نیرو در حوزه رودخانه‌ها، سواحل و دریاچه‌ها با جدیت بیشتر و تجمیع منابع و امکانات تمهیدات لازم را به کار گیرند تا شاهد بروز مشکلات در حوزه منابع طبیعی نباشیم.  وی خاطرنشان کرد: باید اقداماتی صورت گیرد تا شاهد تعدیات به حقوق عمومی و تضییع سرمایه ملی نباشیم، محیطی مناسب و مساعد برای حیات مطلوب مردم فراهم شود و مشکلات و تضییع سرمایه ملی و حقوق عمومی کاهش یابد.  وی در پاسخ به این سوال که در سال 93 چه مقدار از اراضی که مورد تعدی قرار گرفته مشخص شده و بازپس گرفته شده است، گفت: مسئول رفع تصرف از اراضی مورد تعدی قرار گرفته با محاکم دادگستری است که متعاقب شکایاتی که صورت می‌گیرد دادگاه حکم رفع تصرف را صادر می‌کند. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین بیان کرد: وظیفه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صدور اسناد مالکیت است که در انجام این مهم کار‌ها و اقدامات لازم صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در 11 ماه سال 93 در حوزه صدور مالکیت اراضی ملی و مراتع، 7 هزار و 482 سند مالکیت مربوط به منابع طبیعی و مراتع برای سازمان جنگل‌ها و مراتع در سراسر کشور صادر شد که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 30 درصد افزایش یافته است. معاون قوه قضاییه  همچنین بیان کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور آمادگی دارد تا هر نقطه‌ای که به موجب قانون جزء منابع ملی و طبیعی شناخته شد و اسناد و مدارک آن از سوی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور به سازمان ثبت ارائه شود برای آن‌ها اسناد مالکیت صادر می‌شود.

زمین خواری از نحوه تعرض تا مجازات های قانونی - سند تک برگ پدیده زمین خواری را کاهش می دهد

 برخورد سازمان ثبت با اسناد صوری

وی در پاسخ به این سوال که  سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در زمینه اسناد صوری چه برخورد و اقدامی می‌کند، خاطرنشان کرد: سند صوری صادر نمی‌شود و در زمینه معاملات عادی که اشخاص انجام می‌دهند همواره توصیه داشتیم تا یک راه برخورد با زمین‌خواری توجه به معاملات رسمی است. وی گفت: متاسفانه در مواردی که زمین‌خواری رخ می‌دهد افرادی که متعدی به منابع طبیعی هستند عموما تصرفات را با قولنامه‌های دستی و اسناد عادی نقل و انتقال می‌دهند که بعد‌ها برای خریداران مشکلاتی را ایجاد می‌کند و از طریق محاکم دادگستری رفع تصرف می‌شود. وی با هشدار به اشخاص درخواست کرد که از خرید و فروش اراضی با اسناد عادی و اراضی که شائبه ملی بودن آن وجود دارد خودداری کنند زیرا در آینده برای آن‌ها مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌شود. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: افرادی با اسناد عادی و غیر رسمی اراضی را خریداری و ساخت و ساز می‌کنند که بعد مشخص می‌شود که این اراضی جزء منابع ملی بوده و حکم تخریب آن‌ها صادر می‌شود.  وی خاطرنشان کرد: یکی از مظاهر حفاظت از منابع طبیعی، حفظ کاربری اراضی و باغ‌ها بوده که تغییر کاربری‌ها یکی از مظاهر زمین خواری است که مورد توجه جدی قرار گرفته است. معاون قوه قضاییه گفت: دستگاه قضایی در مقابل پدیده زمین‌خواری قاطعانه و جدی ایستاده و برخورد قانونی و بدون اغماض دارد و در مقابل تخلفات در حوزه زمین‌خواری قاطعانه برخورد خواهد کرد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.