×

صدور احکام قاطع برای تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز

صدور احکام قاطع برای تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز

ساخت‌وسازهای غیرمجاز این روزها صدای همه را درآورده است و بر این اساس دستگاه قضایی با برنامه‌ریزی در تلاش است تا با این روند برخورد کند

صدور-احکام-قاطع-برای-تخریب-ساخت-و-سازهای-غیرمجاز وکیل 

ساخت‌وسازهای غیرمجاز این روزها صدای همه را درآورده است و بر این اساس دستگاه قضایی با برنامه‌ریزی در تلاش است تا با این روند برخورد کند در این میان استان قزوین نیز که در خطر زمین‌خواری است از این موضوع مستثنی نیست بنابراین راهکارهای قانونی برای متخلفان اندیشیده شده است که باید دستگاه‌های اجرایی آن را عملیاتی کنند.

تخلفات ساختمانی - راه خلاف در ساخت و ساز تنگ شد جرایم جدید تخلف ساختمانی - تخلفات ناشی از ساخت و ساز غیرمجاز - تخلفات شهرداری و حقوق مردم 

رییس کل دادگستری استان قزوین نیز در این باره گفت: اجرای احکام قلع و قمع 2 درصد از احکام قضایی را شامل می‌شود که دستگاه‌های باید آن را اجرا کنند.  جمال انصاری بیان کرد: هفته گذشته از مسیر جدید جاده الموت-تنکابن بازدید و مشاهده شد در اجرای این پروژه، در حوزه بیشتر دستگاه‌های اجرایی، تجاوز از قانون اتفاق افتاده است.

وی افزود: محیط‌ زیست، راه و شهرسازی و امور اراضی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از جمله دستگاه‌های اجرایی است که در اجرای پروژه مذکور در حوزه آنها تجاوز از قانون رخ داده است.

سه تخلف رایج ساختمان سازی - تخلفات و جرائم ساختمانی مشمول لایحه قانونی عفو عمومی متهمان و محکومان جزائی نمیباشد 

  صدور حکم تخریب برای90درصد احکام  برای سازه‌های غیرمجاز

رییس کل دادگستری استان قزوین با اشاره به اینکه از مدیران این دستگاه‌های اجرایی انتظار می‌رود اجازه ندهند این تعرض تبدیل به یک عادت شود، عنوان کرد: از سال 85 تاکنون 90 درصد احکام صادره در حوزه ساخت‌وسازهای غیرمجاز، تخریب بوده است و در حال حاضر 250 پرونده در دادگاه بدوی و تجدیدنظر استان در این زمینه وجود دارد.

وی با بیان اینکه در استان حدود 700 رأی قطعی لازم‌الاجرا در حوزه قلع‌وقمع ساخت‌وسازهای غیرمجاز داریم، اظهار کرد: در این حوزه حدود 300 حکم قضایی ناقص‌الاجرا نیز وجود دارد که از سال‌های گذشته باقی مانده که باید اجرای آنها به اتمام رسد. رییس‌کل دادگستری استان قزوین تصریح کرد: علاوه‌ بر آمار ذکر‌شده، حدود هزار پرونده نیز در مرحله قطعیت و ناقص‌الاجرا قرار دارد. انصاری تصریح کرد: برخی از افراد در دوران مدیریت خود نسبت به اجرای احکام قلع و قمع ساخت‌وسازهای غیرمجاز اقدام نکردند اما باید برای این مکانیزم و راهکار مناسبی پیدا کرد.

وی بیان کرد: تمرکز سیاست‌‌گذاری‌های دستگاه قضایی استان در5 سال گذشته تغییر نکرده است و اگر گفتیم احکام قطعی اجرا‌شود به قطع‌ یقین اکنون تغییری در این حکم ایجاد نمی‌شود.

رییس‌کل دادگستری استان قزوین افزود: احکام قطعی‌ لازم‌الاجرا که علیه یک فرد متخلف صادر شده قطعی است؛ فرقی ندارد این فرد متخلف از چه جایگاهی برخوردار باشد زیرا در مقام اجرای این نوع احکام به ما اجازه داده نشده که به شخصیت افراد برای تخفیف در اجرا توجهی کنیم. انصاری بیان کرد: بر اساس قانون اساسی هیچ تجویزی در توقف اجرای احکام صادر شده ذکر نشده است و با وجود اینکه می‌توانیم در مورد یک موضوع واحد نظرات متفاوتی داشته باشیم اما در اجرای احکام قضایی هیچ اختلاف‌نظری توجیه ندارد. وی تصریح کرد: اینکه در اجرای احکام قضایی فراز‌و‌نشیب‌های وجود دارد، قابل قبول است اما احکام در هر شرایط باید اجرا شود و نباید از اجرای آن خودداری کرد.

رییس کل دادگستری استان قزوین عنوان کرد: هیچ مولفه‌ای برای نبود اجرای احکام صادر شده از سوی دستگاه قضا یا توقیف آن وجود ندارد و دامنه احکام نیز مشخص است.

مدیر کل اجرایی کمیسیون های ماده 100 خبر داد : مهلت سه ماهه برای پرداخت جریمه تخلفات ساختمانی - راهکارهای مقابله با تخلفات ساختمانی

 لزوم همکاری دستگاه‌ها برای اجرای قلع‌وقمع

انصاری با بیان اینکه محوریت اجرای احکام در حوزه اداره امور اراضی با خودشان است و جهاد کشاورزی نیز با تمام قابلیت‌های خود امکان دارد ابزار اجرای احکام را نداشته باشد، تصریح کرد:  برای پیشبرد احکام قلع و قمع در استان می‌توان زمینه مناسبی را برای  همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی با این اداره کل فراهم کرد. وی خاطرنشان کرد: احکامی که در مورد قلع‌وقمع ساخت وسازهای غیرمجاز در استان صادر می‌شود، فقط 2 درصد مجموع آراء صادر شده در دستگاه قضایی استان را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین برای اجرای این دو درصد نباید دچار چالش شویم.

انصاری با بیان اینکه نگاه‌ها در اجرای احکام باید یکسان باشد، اظهار کرد: اگر قرار است افراد را وارد دستگاه قضایی کنیم همه باید مساوی ورود پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه دستگاه قضایی استان بدون هیچ چالشی 98 درصد احکام صادره را اجرا می‌کند، بیان کرد: در همین راستا دستگاه‌های اجرایی نباید با واهمه از اجرای این احکام، قواعد مستحکم و اقتدار دستگاه قضایی را متزلزل کنند.

رییس کل دادگستری استان قزوین گفت: در مسیر اجرای قانون، پیشگیری و مهار موضوعات مختلف، نباید چالشی داشته باشیم و دستگاه‌های اجرایی نیز باید اهتمام ویژه نسبت به اجرای احکام قطعی قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز داشته باشند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.