×

برگزاری کارگاه های روزنامه نگاری با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم

برگزاری کارگاه های روزنامه نگاری با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم

مشاور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به برگزاری کارگاه‌های «روزنامه‌نگاری با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم» گفت تصمیم داریم در این کارگاه‌ها دیدگاه نوینی را در جامعه روزنامه‌نگاری ایجاد کنیم که در سایه آن رویکرد پیشگیری، جایگزین نگاه مقابله‌ای شود

برگزاری-کارگاه-های-روزنامه-نگاری-با-رویکرد-پیشگیری-از-وقوع-جرم

مشاور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به برگزاری کارگاه‌های «روزنامه‌نگاری با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم» گفت: تصمیم داریم در این کارگاه‌ها دیدگاه نوینی را در جامعه روزنامه‌نگاری ایجاد کنیم که در سایه آن رویکرد پیشگیری، جایگزین نگاه مقابله‌ای شود.

مهدی جعفری گفت: این دبیرخانه که از ابتدای تاسیسش تا به امروز کارگاه‌های توانمندسازی زیادی را برپا کرده است، این‌بار به برگزاری «کارگاه‌های روزنامه‌نگاری با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی» اقدام کرده است.

دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، اطلاع‌رسانی و افکارسنجی تربیت نیروی متخصص اطلاع رسانی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم را به عنوان مهمترین هدف برگزاری این کارگاه‌ها عنوان کرد و افزود: هدف از برگزاری کارگاه‌های مذکور این است که نیروهای انسانی متخصص روزنامه نگاری در آینده تربیت شوند و این شروع راهی برای تربیت نیروی انسانی متخصص رسانه‌ای در حوزه پیشگیری باشد.

جعفری با بیان اینکه هدف این است که اطلاع‌رسانی صرفا به آسیب و رویدادهای اجتماعی محدود نشود، بلکه نگاه جامعه اطلاع‌رسانی کشور به سمت ریشه‌ها، علل و عوامل ایجاد جرم و راهکارهای رفع و تحدید آنها هدایت شود، تصریح کرد: سعی داریم با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها در مطالبه‌گری عمومی، پیگیری، مسئولیت پذیری اجتماعی و با تقویت این موضوعات در میان آحاد جامعه، به سمت ریشه‌ها و علل وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی حرکت کنیم و توجه اصحاب رسانه را به این سمت هدایت کنیم.

دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، اطلاع رسانی و افکارسنجی از ادامه دار بودن این کارگاه‌ها خبر داد و گفت: در گام اول این کارگاه آسیب‌های سه حوزه مواد مخدر، خانواده و خشونت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی مخاطب این کارگاه‌ها را دبیران و خبرنگاران اجتماعی رسانه‌های مختلف عنوان کرد و ادامه داد: تصمیم داریم در این کارگاه‌ها دیدگاه نوینی را در جامعه روزنامه نگاری ایجاد کنیم که در سایه آن رویکرد پیشگیری، جایگزین نگاه مقابله‌ای شود.

مشاور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه بیان کرد: باید به جای متمرکز شدن بر جرم و آسیب، در مورد عوامل پیشگیری از جرم نیز بحث و بررسی صورت گیرد و این سئوال مطرح شود که واقعا چه راهکارهایی برای پیشگیری از هر کدام از جرایم وجود دارد و چه چیزهایی موجب تشدید جرایم در کشور می‌شود؟

جعفری اظهار کرد: متخصصان حوزه‌های علوم رفتاری و علوم رسانه و ارتباطات در پنل‌های تخصصی این کارگاه‌ها حضور دارد و این اقدام پیوندی بین رشته‌های مختلف علوم انسانی است که در حوزه پیشگیری با رویکردی میان رشته‌ای به صورت فرآیندی در کنار هم فعالیت می‌کنند.

وی با ابراز امیداوری نسبت به مستمر شدن این رویکرد در حوزه روزنامه‌نگاری، گفت: متاسفانه در کشور دچار فقر آموزش پیشگیری در حوزه رسانه هستیم و تصمیم داریم برای رفع این خلاء در آینده نزدیک منابع آموزشی این حوزه را تقویت کرده و بتوانیم آن را در آموزش‌های قبل، ضمن و حین خدمت برای اصحاب رسانه درج و به‌عنوان یکی از موثرین راهکارهای ترویج فرهنگ پیشگیری در حوزه اطلاع‌رسانی بگنجانیم.

جعفری بیان کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه این کارگاه را با همکاری مرکز برنامه ریزی و مطالعات رسانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه صدا و سیما برگزار می‌کند و امیداریم در آینده نزدیک، دیگر حوزه‌های رسانه‌ای و فعال کشور هم به جمع ما اضافه شوند.

مشاور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به تاریخ برگزاری این کارگاه‌ها، افزود: کارگاه‌های فوق در روزهای سوم، نوزدهم و بیست و ششم بهمن ماه، در سالن اجتماعات مرکز برنامه ریزی و مطالعات رسانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه آشنایی اصحاب رسانه با موضوعات و آسیب‌های اجتماعی به مطالبه‌گری بهتر از سوی آن‌ها می‌انجامد، یادآور شد: در این کارگاه‌ها مرزهای مطلوب پرداخت رسانه‌ای را بررسی خواهیم کرد تا با اصحاب رسانه‌ها هم اندیشی کنیم که چگونه می‌توان بدون مختل شدن احساس امنیت شهروندان، فرآیند اطلاع‌رسانی را به صورت کامل انجام شود. به‌عبارتی با رعایت کامل اصول اخلاق حرفه‌ای و حق اطلاع‌رسانی و نمایاندن چهره زشت ناهنجاری‌ها و جرایم، به تقویت احساس امنیت اجتماعی کمک شود.

دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، اطلاع رسانی و افکار سنجی معاونت اجتماعی و پیشگیری خاطرنشان کرد: این اقدامات، رویکرد مقطعی و موردی ما نیست و یقینا با عنایات الهی و با همکاری مدیران هوشمند و اساتید خبره حوزه رسانه و ارتباطات، جریان مستمر رسانه‌ای را برای ادامه مسیر در نظر داریم که به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد.

جعفری در پایان خاطرنشان کرد: رسانه‌ها به دیدگاه فنی و تخصصی نیاز دارند و هرچه نسبت به موضوعات و آسیب‌های اجتماعی آشناتر باشند به طور قطع مطالبه‌گری بهتر و فنی‌تر و اطلاع رسانی مطلوب تری خواهند داشت و ابراز امیدواری کرد رسانه‌های متعهد و حرفه‌ای کشور که به گفته وی اغلب آنها را شامل می شود، به‌عنوان زبان گویای اجتماعی به تبیین و نمایاندن چیستی و چرایی بروز پدیده‌های اجتماعی پردخته و برای رفع آنها نظارت و پیگیری رسانه‌ای لازم را انجام دهند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.