×

گزارش نقص حقوق بشر و نقض معاهدات بین المللی توسط دولت سعودی

گزارش نقص حقوق بشر و نقض معاهدات بین المللی توسط دولت سعودی

مرکز دانشجویی حقوق بشر ایران گزارش 112 بند از موارد نقض حقوق بشر و نقض معاهدات بین المللی توسط دولت سعودی را منتشر کرد

گزارش-نقص-حقوق-بشر-و-نقض-معاهدات-بین-المللی-توسط-دولت-سعودی

مرکز دانشجویی حقوق بشر ایران گزارش 112 بند از موارد نقض حقوق بشر و نقض معاهدات بین المللی توسط دولت سعودی را منتشر کرد.

 محورهای مورد اشاره این گزارش به شرح زیر است:

1. نقض حقوق کودکان و اهمال در رسیدگی به جنایات علیه کودکان.

2. قلع و قمع و سرکوب اقلیت‌های دینی و قومی.

3. عدم توجه به آزادی‌های اجتماعی و جلوگیری از آزادی بیان و قلم.

4. نیروهای معارض در عربستان سعوی هرگز نمی‌توانند آزادانه به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود پرداخته و نمی‌توانند عقاید خود را آزادانه بیان کنند و بسیاری از نویسندگان معارض عربستانی یا در لندن اقامت گزیده‌اند و یا سال‌های طولانی است که در زندان‌های رژیم بسرمی‌برند.

5. کمیسر عالی حقوق بشر، در مورد ارعاب و پیگرد قضایی افراد در عربستان سعودی به دلیل اعمال حقوق و آزادی‌های بنیادی خود، ابراز نگرانی عمیق کرد.

6. نمایندگان کنگره آمریکا، تنها چند روز قبل از سفر باراک اوباما به ریاض در واکنش به نقض حقوق انسان‌ها در این کشور، از اوباما خواسته بودند در سفر خود به عربستان سعودی، ریاض را به سبب نقض آشکار و سیستماتیک حقوق بشر در آن کشور تحت فشار قرار دهد.

7. اغلب گزارش‌های رسیده از وضعیت داخلی زندان‌های عربستان، نشان‌دهنده شرایط وخیم و اسف‌بار زندانیان این کشور و نقض کم‌نظیر حقوق آنان است.

8. نقض حقوق زندانیان زندان "بریمان" در شهر "جدة" در سال 2012. در این باره، جمعیت ملی حقوق بشر عربستان" با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد‌ «زندان‌های عربستان مملو از زندانی است به طوری که حتی جای کافی برای خواب زندانی‌ها وجود ندارد.»

9. دستگیری صدها شهروند عربستانی در سال 2011 در جریان تظاهرات "قطیف" توسط نیروهای امنیتی عربستان.

10. اجبار زندانیان برای برهنه شدن در هنگام ورود به زندان و تحقیر آنان با کلمات زشت و بازرسی بدنی توهین آمیز. گزارش شده در تلگراف زندانیان الدمام به جمعیت ملی حقوق بشر عربستان.

11. عدم رسیدگی به وضعیت سلامتی و درمان بیماری زندانیان و ایجاد بستر مناسب برای زندگی سالم. گزارش شده در تلگراف زندانیان الدمام به جمعیت ملی حقوق بشر عربستان.

12. تاخیر بسیار طولانی در صدور احکام زندانیان و طولانی شدن دوره بازداشت. به طوری که بازداشت زندانیان گاهی تا چند سال طول می کشد.

13. ضرب و شتم و شکنجه گسترده زندانیان و ممانعت از دیدار زندانیان با خانواده های‌شان.

14. گزارش سازمان‌های حقوق بشری عربستان از تلاش برنامه‌ریزی شده مسئولین زندان‌های این کشور برای آزار و اذیت زندانیان به دست سایر زندانی ها.

15. نقض حقوق پناهندگان زندانی در عربستان. بسیاری از پناهندگان به عربستان (عمدتا از مصر و یمن) مدت‌های طولانی و به دلایل نامشخص در زندان بوده و هیچ اطلاعاتی از آنان در دست نیست. سازمان "عفو بین‌الملل" از وضعیت پناهندگان در این کشور ابراز نگرانی کرده است.

16. نقض حقوق پناهندگان. انتقاد سازمان "عفو بین‌الملل" از نامعلومی وضعیت پناهندگان در این کشور و ممانعت آل سعود از مانع از بررسی وضعیت حقوق بشر در این کشور.

17. نقض حقوق زنان زندانی. گزارش های سازمان‌های حقوق بشری و نهادهای ناظر بر تحولات عربستان از وضعیت زنان زندانی.

18. عدم رسیدگی به اعتراض زنان زندانی به وضعیت نامناسب.

19. استفاده از پابند برای تمام زندانیان زن در عربستان، علاوه بر دستبند و نصب دوربین‌های نظارت 24 ساعته در زندان‌ها.

20. بدرفتاری و سوءاستفاده از زنان زندانی.

21. بی‌اعتنایی به درخواست نهادهای حقوق بشری جهت رسیدگی به وضعیت این زنان.

22. محکومیت با شیوه خشونت بار اعدام با شمشیر در ملاءعام و آویزان کردن اجساد آنان در برابر مردم. سازمان دیده بان حقوق بشر از اعدام 5 یمنی به وسیله شمشیر در عربستان انتقاد کرده است.

23. عدم توجه به آزادی‌های اجتماعی و جلوگیری از آزادی بیان.

24. عدم داشتن قانون اساسی مدون و اداره این کشور بر اساس سلایق خاندان سعودی و دوری دستگاه قضایی عربستان از معیارهای بین المللی.

25. مدیریت و قضاوت مبتنی بر رفتارها و سیاست های تبعیض نژادی و فرقه ای.

26. سلب آزادی اقلیت های دینی و مذهبی. دستگیری گسترده شیعیان پس از انفجار بمبی در شهر الخبر در ژوئن سال 1996 بدون هیچ مدرکی برای اثبات جرم آنان.

27. وجود زندانیانی که پس از دستگیری جرمشان به اثبات نرسیده و سال هاست که بدون هیچ آینده و تکلیف مشخصی در زندان هستند.

28. شکنجه و به صلیب کشیدن زندانیان توسط مسئولان زندان.

29. ممانعت از رسیدن وسایلی همچون پتو و زیرانداز از طرف خانواده های زندانی به زندانیان.

30. دستگیری‌های غیرقانونی و بدرفتاری با اتباع سایر کشورها.

31. عدم تجهیز سیستم زندان‌های این کشور بر اساس معیارهای بین المللی.

32. بروز افسردگی های روحی و روانی در میان زندانیان به دلیل عدم توجه به حقوق آنان و عدم رسیدگی به پرونده قضایی آن ها در مدت های طولانی.

33. دستگیری و شکنجه مردمی که در راهپیمایی در اعتراض به حکومت آل سعود شرکت کرده بودند.

34. نقض حقوق زندانیان اقلیت‌های مذهبی.

‏35. شکنجه روحی و روانی عموم زندانیان و اقلیت های مذهبی با قرار دادن تعداد زیاد آنان در یک اتاق به طوری که برای هر فرد تنها یک متر مربع فضا برای خواب و استراخت و .. باشد.

36. عدم به رسمیت شناختن حقوق زندانیان سیاسی. در 17 ‏می 2011 ‏صدها شهروند عربستانی که در جریان یکی از تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز این کشور بازداشت شدند، با شکایت از اوضاع تاسف‌بار زندان از مقامات سعودی درخواست کردند، دست از رفتار وحشیانه با زندانیان سیاسی برداشته و به حقوق اساسی آنها احترام بگذارند.

37. کیفیت بد غذا و عدم رعایت بهداشت در غذای زندانیان.

38. در 29 ‏ژوئن 2011‏ وضعیت روحی، روانی و جسمانی "حسین الیوسف" نویسنده و فعال سیاسی که به دلیل شرکت در راهپیمایی‌های مردمی عربستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، رو به وخامت گذاشت. در این راستا خانواده الیوسف اعلام کردند وضعیت جسمانی حسین الیوسف به حدی خطرناک است که وی حتی قادر به دیدار با خانواده‌اش نیست.

39. ضرب و شتم زندانیان توسط ماموران و زندانبانان تا حد مرگ و جلوه دادن آن به صورت خودکشی زندانیان.

‏40. عدم امکان دیدار همه زندانیان با خانواده‌های‌شان

41. مرگ زندانیان بیمار نیازمند به مراقبت های پزشکی و امتناع از رساندن دارو و مداوای آن.

42. در 12 ‏دسامبر 2011 ‏نایف المری شهروند عربستانی که در زندان الدمام در بازداشت به سر می‌برد، به دلیل ابتلا به بیماری سل و نبود امکانات پزشکی جان خود را از دست داد.

‏43. ابتلای زندانیان به بیماری های مسری در اثر کوتاهی در درمان و قرنطینه زندانیان بیمار.

‏44. جلوگیوی از آزادی بیان و قلم. دستگیری و مجازات و زندانی کردن وبلاگ نویسان و فعالان مطبوعاتی که از نظام آل سعود انتقاد کرده اند.

‏45. ممانعت از آزادی دین و عقیده. بنا بر گزارش های نهادهای مختلف حقوق بشری بین المللی در زمینه آزادی دین و عقیده، عربستان سعودی در بدترین وضعیت خود قرار دارد، شیعیان عربستان حتی نمی‌توانند آزادانه نماز خود را در مساجد برگزار کنند.

46. ممانعت از ساخت مسجد و حسینیه توسط شیعیان و آزادی در انجام مناسک عبادی. ‏

47. سیاست‌های تبعیض نژادی علیه شهروندان شیعه.

‏48. غصب حق رای از مردم و ممانعت از تعیین سرنوشت مردم بدست خود مردم. با وجود تمام به ظاهر فشارهای اعمال شده توسط آمریکا بر کشورهای خلیج فارس، این کشور از آنجا که هیچ انتخاباتی را برگزار نمی‌کند، موفق شده است از زیر بار این فشارها خارج شود.

49. ‏عدم آزادی معارضین در عربستان سعودی برای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی.

50. قلع و قمع نویسندگان و عدم وجود امنیت برای فعالیت و حضور آنان.

51‏. انزوای اجتماعی زنان و خشونت علیه آنان در خانواده. زنان در عربستان سعودی با وجود برخی آزادی‌ها که اخیرا در شهرهای بزرگ مانند جده و ریاض به زنان عربستانی داده شده است، به شدت قلع و قمع و سرکوب می‌شوند و خشونت‌های خانوادگی به وفور در این کشور مشاهده می‌شود، در همین راستا زنان در این کشور حق داشتن هویت مستقل برای خود و حتی حق رانندگی را نیز ندارند و بسیاری از آنان از انواع مختلف آزارهای خانوادگی به ویژه از ناحیه همسران خود رنج می‌برند.

52. تجارت انسان‌ها و همچنین تجاوز به خدمتکاران زن خارجی.

53. غصب ثروت‌های ملی مردم و چپاول آن توسط شاهزاده‌های وابسته خاندان آل سعود.

54. اخراج کارگران خارجی.

55. خشونت علیه زنان کارگر خارجی از سوی کارفرمایان.

56. ممنوعیت ورزش برای زنان. سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی به تاریخ فوریه 2012 میلادی مدعی شد که مقامات عربستان رفتار تبعیض‌ آمیزی نسبت به ورزش زنان در آن کشور دارند.

57. نبود آزادی بیان برای عموم مردم عادی.

58. پیگرد وکلای مدافع حقوق بشر. دیدبان حقوق بشر 31 فروردین 1392 با انتقاد شدید از سیستم قضایی عربستان سعودی، خواستار توقف فوری تحت تعقیب قرار دادن یک ونیم ساله یک وکیل حقوق بشری شد.

59. بازداشت خودسرانه فعالان حقوق بشر.

60. عدم دسترسی بازداشت شدگان و زندانیان به وکیل.

61. سیاست تبعض آمیز نسبت به اتباع عربستان و نژادپرستی. در این ارتباط سران عربستان با ایجاد انحصار در استفاده از امکانات عمومی و اختصاص دادن میلیاردها دلار درآمدهای نفتی به خاندان پادشاهی، وضعیت غیرقابل تحملی را به وجود آورده اند.

62. مقابله با هرگونه برنامه اعتراضی. نیروهای امنیتی عربستان در بیش از یک سال اخیر ضمن مقابله با برگزاری هرگونه برنامه اعتراضی از سوی شیعیان این کشور در منطقه قطیف به علت شرایط سیاسی بسته و تبعیض هایی که علیه آنان روا می شود، اقدام به سرکوب آنها کرده و در جریان آن شمار زیادی نیز بازداشت، کشته و یا زخمی شده اند.

63- "احمد الرابح" فعال حقوق بشرعربستانی و رئیس مرکز حقوق بشر "الشرق" در این ارتباط بازداشت و محاکمه شیخ نمر باقر النمر را اقدامی غیرقانونی برشمرد که حکومت سعودی دست به آن زده است.

64. ممنوعیت فعالیت سیاسی.

65. ممنوعیت رانندگی برای زنان.

66. نبود حق رأی برای زنان.

67. محدودیت برای آموزش و تحصیلات دختران.

68. ممنوعیت فعالیت اقتصادی برای زنان.

69. ممنوعیت حضور زنان در اجتماع. ورود زنان بدون همراهمی محرم به بسیاری از مکان‌های عمومی در عربستان از جمله بانک‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها ممنوع است. رستوران‌ ها معمولاً دو بخش جدا برای مجردها و خانواده‌ها دارند.

70. ممنوع بودن حق سفر برای زنان بدون محرم.

71. کنترل شدید پوشش و حجاب زنان. برداشت علمای وهابی در عربستان از حجاب اسلامی پوشاندن تمام بدن از جمله چهره و دست‌ها است. پلیس دینی عربستان همواره بر این نوع پوشش زنان پافشاری داشته و زنانی را که چهره خود را در دیدگان مردم نمایان کنند به زندان و تازیانه محکوم ‌کرده و قانون حجاب از زمینه های محدود کننده حضور زنان در جامعه است.

72. عدم به رسمیت شناخته شدن هویت مستقل زنان.

73. متهم کردن مخالفین به جرم های غیرواقعی و عدم دادن امکان دفاع از خود به آن ها. شیخ نمر با ارائه دفاعیه ای مفصل با حجم بیش از 100 صفحه به دادگاه، کلیه اتهامات مطرح شده علیه خودش را مردود دانست و با دلایلی قوی ادعاهای دادستان را رد کرد و از دادستانی خواست به وی برای خواندن آن در دادگاه فرصت داده شود.

74. اعدام های بدون مبنای قانونی واقعی. گزارش سازمان حقوق بشر عربی در این باره حاکی از آن است که اعدام‌ها در عربستان برخلاف ارزش ها و قوانین بین‌المللی است.

75. بازداشت فعالان سیاسی و اندیشه ای با گلوله های جنگی. نیروهای امنیتی عربستان هشتم ماه ژوئیه سال 2012 هنگام تعقیب خودروی آیت الله نمر، به طرف وی تیراندازی کرده و او را با گلوله جنگی مجروح کردند.

77. قتل 15 دختر به دلیل ممانعت ماموران سعودی از خروج آنان از مدرسه ای که دچار حریق شده بود.

78. سیاست‌های جنسیتی تبعیض آمیز اشتغال زنان.

79. ممنوعیت و محرومیت زنان از به دست گرفتن پست‌های سیاسی و اجتماعی.

80. عدم فراهم نمودن بستر لازم جهت حضور زنان تحصیل کرده در فعالیت های اقتصادی.

81. تبعیض در امکانات آموزشی دختران و زنان.

82. هیات کبار علمای عربستان در سال 1990م با صدور فتوایی رانندگی زنان را به دلیل مخالفت با شرع مقدس حرام اعلام کرد و از آن زمان تاکنون با وجود برخی تلاش‌های انجام شده برای لغو این ممنوعیت، به دلیل مخالفت مقامات روحانی این کشور، این تلاش‌ها به نتیجه نرسیده است.

83. نظام ناعادلانه سرپرستی ولی و قیم مرد بر زن. نظام متعصبانه در عربستان سعودی زنان را از ازدواج، کار و مسافرت بدون اجازه قیم مرد باز می‎دارد.

84. عدم حمایت از زنان در برابر ضرب و شتم مردان.

85. ممانعت از ازدواج زنان مطلقه توسط پدران.

86. استفاده از بمب های خوشه ای در جنگ علیه یمن. سازمان ملل در گزارش‌های متعددی استفاده سعودی از بمب‌های خوشه‌ای را جنایت جنگی نامیده است. رژیم سعودی به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در یمن اذعان کرد و سخنگوی ارتش سعودی اعلام کرد ریاض در حمله‌ای هوایی به استان حجه از بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده است. همچنین دیده‌بان حقوق بشر نیز استفاده رژیم سعودی از بمب‌های خوشه‌ای در حمله به یمن را تائید کرده‌ است.

87. نقض گسترده قوانین بین المللی جنگ. گزارش دیده بان حقوق بشر مبنی بر این که عربستان سعودی دست کم در30 مورد قوانین بین‌المللی جنگ را در یمن نقض کرده است.

88. قتل منقدین و اعدام غیر قانونی زندانیان سیاسی که فعالیت مسلحانه نداشته اند. اعدام آیت الله شیخ نمر باقر النمر در ماه های گذشته به اتهام انتقاد از حکومت عربستان.

89. بی اعتنایی سران سعودی به آزادی بیان و احترام به حقوق سیاسی و شهروندی.

90. دادگاه ریاض دکتر «متروک الفالح»، «عبد الله الحامد» و «علی الدمینی» شاعر سعودی را به اتهام فتنه انگیزی و خودداری از اطاعت ولی الأمر و صدور بیانیه هایی برای افکار عمومی داخل و خارج کشور به شش تا 9 سال زندان محکوم کرد.

91. نیروهای امنیتی سعودی «عبدالرحمن اللاحم» روزنامه نگار سعودی را دستگیر کرد. وی در یک مصاحبه با شبکه الجزیره قطر دستگیری 12 اصلاح طلب سعودی را محکوم کرده بود.

92. دادگاه ریاض دکتر «متروک الفالح»، «عبد الله الحامد» و «علی الدمینی» شاعر سعودی را به اتهام فتنه انگیزی و خودداری از اطاعت ولی الأمر و صدور بیانیه هایی برای افکار عمومی داخل و خارج کشور به شش تا 9 سال زندان محکوم کرد.

93. مسئولان سعودی قاضی «سلیمان الرشودی» را که از چهره های سرشناس مدافع حقوق بشر بود و نیز هشت نفر دیگر از رهبران حقوق مدنی را در جده دستگیر کردند. این افراد در پی فعالیت حقوقی در مسیر تغییر سیاسی مسالمت آمیز و تقویت حقوق بشر و حمایت از آن دستگیر شدند.

94. «عبدالله الحامد» و برادرش «عیسی الحامد» در پی حکم دادگاه سعودی به اتهام تشویق زنان به تظاهرات، به زندانی در شمال ریاض تحویل داده شدند.

95. شیخ «توفیق العامر» به دلیل درخواست مشروطه سلطنتی دستگیر شد و هشت روز در زندان انفرادی در «دمام» بازداشت بود. او در پی برگزاری راهپیمایی های خشمگین مردم در قطیف و احساء که خواستار آزادی او بودند، آزاد شد، اما شش ماه بعد پس از نماز مغرب بار دیگر دستگیر شد و هنوز نیز در بند است.

96. «ولید أبوالخیر» وکیل مدافع سعودی اعلام کرد که دادگاه او را به تماس با بیگانگان و توهین به نهاد قضایی و نیز بسیج افکار عمومی به طرح درخواست مشروطه سلطنتی متهم کرده است.

97. مسئولان سعودی با دستگیری استاد «علی عبد الله السلیمان» او را مورد ضرب و شتم قرار داده که موجب شکستن دست او شد. دلیل دستگیری او شرکت فعال در اعتراض های چهارم، یازدهم و هفدهم مارس 2011 در احساء بود.

98. مسئولان سعودی «حبیب المعاتیق» شاعر و نقاش سعودی را بیش از یک سال و نیم در پی مدیریت او بر پایگاه فرهنگی «فجر» دستگیر کرده و در تاریخ 4/ 8/ 2014 آزاد کردند.

99. مسئولان سعودی «علی النمر» فعال سعودی را در چهاردهم فوریه 2012 دستگیر کردند. در آن زمان علی هنوز هفده سال نداشت. دادگاه حکم اعدام او را در ماه می 2014 صادر کرد و تجدید نظر در این حکم را رد کرد و در سپتامبر 2015 این حکم تایید شد.

100. تظاهرات کنندگان فعال در زمینه دفاع از حقوق بشر اعلام کردند که نیروهای امنیتی سعودی ده‌ها نفر را در پی برگزرای تظاهرات اعتراض آمیز در نزدیکی زندان « الطریفه» در منطقه «القصیم» دستگیر کردند.

101. دادگاه عربستان «عمر السعید» فعال سعودی را در سال 2013 به دلیل درخواست ایجاد مشروطه سلطنتی به چهار سال زندان و نیز 300 ضربه شلاق محکوم کرد.

102. سازمان هیومن رایتس گزارشی را تحت عنوان « فعالان در عربستان» صادر کرد. این گزارش به فعالیت فعالان سرشناس سعودی در زمینه حقوق اجتماعی و سیاسی و مبارزه و مقاومت آنان در برابر تلاش های دولت به منظور سرکوب این حقوق اشاره داشت. در این گزارش آمده است عربستان فاقد مجازات مکتوب است.

103. «فاضل المناسف» به اتهام شرکت در تظاهرات و انتشار تصاویر تجمعات در اینترنت و نیز توهین به دولت سعودی به 15 سال زندان و نیز 15 سال ممنوعیت سفر به خارج از کشور به اضافه جریمه مالی سنگین محکوم شد.

104- بازداشت های گسترده معترضین.

105 «سمر بدوی» فعال زن سعوی به دلیل شرکت در بیست و هفتمین نشست شورای حقوق بشر در ژنو و درخواست زادی «ولید ابوالخیر» همسر و «رائف بدوی» برادرش و سایر زندانیان سیاسی، ممنوع السفر شد.

106. رائف بدوی وبلاگ نویس سعودی که از سال 2012 به اتهام توهین به اسلام در زندان است، جایزه آزادی اندیشه و حقوق بشر «ساخروف» در اتحادیه اروپا را در 2015/10/29 از آن خود کرد.

107- کشتار زنان و کودکان در تجاوز به یمن.

108- برخورد غیرقانونی با فعالان حقوقی.

109- شکنجه و بدرفتاری ماموران امنیتی با راهپیمایی کنندگانی که به سیاست های تبعیض آمیز آل سعود در اداره کشور اعتراض داشتند. گزارش سازمان عفو بین الملل.

110- نسل کشی در یمن.

111- نسل کشی در بحرین.

112- استفاده از بمب خوشه ای در جنگ علیه یمن.

این موارد نقض حقوق بشر در حالی رخ داده است که عربستان سعودی به عضویت کنوانسیون‌های بین المللی زیر درآمده است:

1. کنوانسیون تحریم تمام اشکال تبعیض نژادی سال 1997

2. کنوانسیون تحریم تمام اشکال تبعیض علیه زنان سال 2000

3. کنوانسیون ضد شکنجه، مجازات‌های بی‌رحمانه، غیر انسانی و یا توهین‌آمیز سال 1997

4. کنوانسیون یبن المللی حقوق کودک سال 1996

5. پروتوکول اختیاری پیمان‌ کودک در خصوص فروش کودکان و استفاده از کودکان در کارهای غیر مجاز (پورنوگرافی) سال 2000

6. کنوانسیون تکمیلی لغو برده‌داری، تجارت برده در سال 1956

7. کنوانسیون منع کشتار جمعی و عواقب آن سال 1945

‏8. کنوانسیون‌های سازمان بین المللی کار

9. دو کنوانسیون ( 29 ‏و 105 ‏) مخصوص عدم استثمار و کار اجباری سال 1978

10. دو کنوانسیون (100 ‏و 111 ‏) مخصوص ممانعت از تبعیض در مشاغل سال 1978 ‏

11. کنوانسیون (182) که اشتغال کودکان و خردسالان را منع می‌کند به سال 2001

‏این عملکرد پادشاهی آل سعود با بندهای ذیل از کنوانسیون‌هایی که آ‏نها را امضا کرده است، مغایرت دارد:

‏1- رسانه بین المللی حقوق بشر: عدم مراقفت با ماده 16 ‏و ماده 18

‏2- کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض نژادی: عدم مرافقت با ماده 22 ‏

3- ‏کنوانسیون منع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان سال 2000 ‏: عدم موافقت با ماده 9 - ف 2 ‏و ماده 29 ‏- ف 1

‏4- کنوانسیون منع شکنجه: عدم مرافقت با ماده‌های 20 ‏و ماده 30 ‏- ف 1 ‏و ماده 28 ‏به گونه‌ای که رژیم سعودی حاضر نشد کمیته‌ای برای تحقیق راجع به عدم وجود شکنجه در زندان‌های خود تشکیل دهد.

همچنین آل سعود بر اساس کنوانسیون های عضو در آن، ملزم به پایبندی به نکات زیر است:

1. تدوین قانون اساسی دائم و شفاف و به دور از ابهام و تعیین بندها و مواد اساسی حکومت و رابطه بین حاکم و محکوم و نیز وضعیت حقوق شهروندی.

2. نظارت بر فعالیت دستگاه قضایی و مسئولان آن، به روز رسانی سیستم‌ها، اتخاذ هر آنچه که استقلال قضات در اجرای احکام را تامین کند و همچنین نظارت بر عدالت محوری قضات.

3. لغو قوانین مبهم که باعث سردرگمی دستگاه قضایی و نیز جلوگیوی از نقض غیر قابل توجیه حقوق زندانیان می‌شود.

4. بررسی مجدد قضیه زندانیان فراموش شده و آزاد کردن آنها و جبران حق و حقوق پایمال شده آنان.

5. اعمال برابری و مساوات کامل میان شهروندان در همه مناطق و بدون تبعیض بر اساس نژاد، قومیت و یا طبقه اجتماعی یا موقعیت.

6. اعطای حقوق اساسی زنان و ایجاد زمینه مشارکت در زندگی عمومی در چارچوب شریعت اسلامی تا زنان عربستان بتوانند به نوبه خود در ساختار اجتماعی سهیم باشند.

7. حذف تمام منابع و عبارات در برنامه‌های درسی مدارس که تعصب و افراط گرایی و خشونت علیه شیعیان را ترویج می‌کند، همچنین وضع قوانین کیفری علیه اعضای هیئت علمی که سیاست تبعیض نژادی و مذهبی را بر علیه دانش آموزان شیعی به اجرا می‌گذارند.

8. اجرای عدالت و مساوات بین تمام افراد جامعه در برخورداری از تمامی حق و حقوق و عدم تجاوز به حقوق دیگران.

9. پیگیری و رسیدگی به تخلفات مسئولین و تمامی کسانی که فساد آنها ثابت شده باشد، بدون استثنا.

10. تصویب معاهدات بین المللی و منطقه‌ای که به دنبال تحریم هرگونه شکنجه و بدرفتاری است.

11. ایجاد مکانیسم مستقل و موثر برای نظارت بر کار ماموران اجرای قانون به گونه‌ای که به شکایت‌هایی ارائه شده درباره شکنجه و آزار و بدرفتاری و برتری جویی و تبعیض نژادی داخل دستگاه قضایی رسیدگی عادلانه شود.

12. تدوین قوانینی برای کاهش مصونیت دولتی که هم اکنون مقامات قضایی از آن بهره‌مند هستند و نیز بازجویی از افراد مجرم و محاکمه آنان.

13. حمایت از حقوق زنان، گروه‌های مذهبی، جلوگیری از تبعیض‌های دولتی، جلوگیری از خشونت گروه‌ها و افرادی وابسته به حکومت.

14. توجه جدی به اوضاع شیعیان و محکوم کردن فتواها و اظهارات بیان شده توسط هیhت‌ها و نهادهای دینی و مخالفت با آنان.

15. هماهنگی اعضای مجلس شوری و نیز شورای شهرها در قانونگذاری و همچنین باتوجه به جمعیت شیعیان اعضای بیشتری از آنها به عضویت مجلس شوری و نیز شورای شهر درآیند.

16. حذف تمام محدودیت‌ها و موانع موجود در رابطه با آیین‌های مذهبی دیگر فرقه‌های مذهبی، به خصوص شیعیان.

17. دادن اجازه به شیعیان تا در حسینیه‌ها و مساجد خود مراسم دینی و مذهبی خود را ادا کنند و نیز دادن مجوز افتتاح و گشایش مدارس و مجالس دینی مخصوص شیعیان و حق نگهداری و چاپ و یا وارد کردن کتاب‌های دینی مخصوص آنان.

18. تدوین ماده‌ای اساسی در چارچوب قوانین قانون اساسی کشور عربستان سعودی که حق مشارکت سیاسی هموطنان را بدون تبعیض نژادی تضمین کند.

نکته تأسف بار این است که با وجود داشتن چنین کارنامه درخشانی! در حوزه حقوق بشر، چند روز پس از بمباران شیمیایی یمن از سوی سعودی‌ها، نماینده عربستان به عنوان رئیس یکی از پنل‌های مهم حقوق بشر سازمان ملل منصوب می شود و عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان رئیس یکی از پنل‌های کلیدی شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام می شود. این پنل، مقامات ارشدی را منصوب می‌کند تا استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر را شکل دهند و درباره نقض حقوق بشر در سراسر جهان گزارش ارائه دهند!

طبق اسناد شورای حقوق بشر سازمان ملل که در اختیار دیده‌بان سازمان ملل قرار گرفته است، عربستان برای ریاست گروه پنج عضوی سفرا که موسوم به «گروه رایزنی» است، منصوب شده است و هم‌اکنون قدرت این را به دست آورده تا نمایندگانی را از سراسر جهان برای بیش از 77 جایگاه منصوب کند تا به مسائل حقوق بشری جهان رسیدگی کنند. گفتنی است این انتصاب با اعتراض دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل نیز همراه بود.

بر اساس آن چه در این گزارش آورده شده است رژیم پادشاهی عربستان سعودی نه تنها به رعایت حقوق بشر پایبند نبوده بلکه تمام تلاش خود را برای نقض این نکات به کار بسته است. نهادهای بین المللی حقوق بشری نیز نه تنها رویارویی جدی نداشته اند بلکه در مواردی در مقام همکاری برآمده اند.

لازم به ذکر است موارد بالا تنها گزارشی کوتاه از موارد نقض حقوق بشر و آزادی های مدنی توسط دولت سعودی در سال های اخیر است، رژیم آل سعود از ابتدای تاسیس تمام تلاش خود را بکار بسته تا کلکسیونی از موارد نقض حقوق اولیه ملتش را در قالب تروریسم دولتی و توحش مدرن در مقابل دیدگان جهانیان قرار دهد.

مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران (صلح زیبا) در نظر دارد به وسیله دو بازوی علمی خود یعنی مرکز پژوهش های صلح زیبا و جمعیت دانشجویان حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران پروژه ویژه ای در خصوص نقض حقوق بشر در عربستان سعودی در بعد داخلی و خارجی، خصوصا نسل کشی در یمن توسط رژیم سعودی را کلید بزند. امید است این فعالیت ها اقدمی موثر در حمایت از مردم عربستان و سایر کشورهای تحت ظلم رژیم آل سعود باشد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.