×

اعدام نمی تواند مجازات بازدارنده ای در حوزه مواد مخدر باشد

اعدام نمی تواند مجازات بازدارنده ای در حوزه مواد مخدر باشد

یک وکیل دادگستری گفت واقعیت مساله این است که اعدام نمی تواند مجازات بازدارنده‌ای باشد و دست اندرکاران و مسئولان مبارزه با مواد مخدر و سایر جرایم خشن باید دنبال اتخاذ راهکارهای مناسب برای مبارزه با این جرایم باشند

اعدام-نمی-تواند-مجازات-بازدارنده-ای-در-حوزه-مواد-مخدر-باشد وکیل 

یک وکیل دادگستری گفت: واقعیت مساله این است که اعدام نمی تواند مجازات بازدارنده‌ای باشد و دست اندرکاران و مسئولان مبارزه با مواد مخدر و سایر جرایم خشن باید دنبال اتخاذ راهکارهای مناسب برای مبارزه با این جرایم باشند.

حسین احمدی‌نیاز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: جامعه ایران بشدت در معرض آسیب مواد مخدر قرار داشته و خانواده‌های بسیار زیادی را درگیر خود کرده بود که در این راستا اعدام های صورت گرفته در این زمینه ، آسیب های فراوانی در جامعه به همراه داشته است؛ به نحوی که به اعتقاد من آسیب های اجتماعی این امر بیشتر از اثربخشی آن بوده و به عبارت دیگر مفسده مجازات اعدام در حوزه مواد مخدر بیش از مصلحت آن بوده است.

وی افزود: این مجازات تاکنون نتوانسته بود موثر در کاهش توزیع، انتقال و نگهداری مواد مخدر باشد و متاسفانه اجرای حکم این مجازات بدون توجه به عواقب منفی آن در جامعه صورت می گرفت. واقعیت مساله این است که اعدام نمی تواند مجازات بازدارنده‌ای باشد و دست اندرکاران و مسئولان مبارزه با مواد مخدر و سایر جرایم خشن باید دنبال اتخاذ راهکارهای مناسب برای مبارزه با این جرایم باشند.

احمدی‌نیاز تصریح کرد: به گمان کارشناسان و متخصصین امر استفاده از توان نهادهای مدنی، بکارگیری روش های علمی، تقویت نهادهای مردمی و مدنی برای این امر، آگاه سازی شهروندان، افزایش نقش رسانه ها و بسیاری از اقدامات دیگر  از جمله اشتغال‌زایی، کاهش نرخ تورم و گرانی، تلاش برای افزایش امید به زندگی، شاد زیستن جامعه و .... در این راستا موثر در مبارزه با جرایم مواد مخدر خواهد بود.

وی ادامه داد: مجازات های خشن فی نفسه دال بر اثرگذاری در کاهش جرایم نخواهد بود، بلکه باید بر اساس واقعیت های جامعه و ناهنجاری ها و آسیب‌های اجتماعی موجود برنامه‌ریزی مناسبی برای برخورد با این جرایم در جامعه داشته باشیم.

این وکیل دادگستری ادامه داد: جامعه نهادی پویا و زنده است و هر رفتار شهروند بر اساس پارامترهای موثر در آن است. هر جرمی دلیل و علتی دارد، باید دنبال علل بروز و شکل‌گیری آنها باشیم نه اینکه با مجازات‌های خشن با آن برخورد کرد. مجازات های خشن صرفا شکل مساله را به‌صورت موقتی  پاک می کند و نمی تواند درمانگر قطعی باشد. هر مجازاتی باید با در نظر گرفتن ابعاد مختلف آن در نظر گرفته شود.

احمدی نیاز افزود:  واقعیت مساله این است که در سالیان اخیر مجازات اعدام مواد مخدر آسیب های زیادی به جامعه وارد کرد و با اصلاح قانون و حذف مجازات اعدام گامی موثر برای اصلاح و کاهش آسیب های اجتماعی خواهد بود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.