×

هفت روش کلاهبرداری اینترنتی در ایران

هفت روش کلاهبرداری اینترنتی در ایران

هر چند وقت یک​بار گروهی از کلاهبرداران در دنیای مجازی روشی را برای پرکردن جیب‌هایشان ابداع می‌کنند این در حالی است که اگر کاربران به طور مرتب اطلاعات خود را از منابع تائید شده را به روز کنند، می‌توانند مجرمان دنیای مجازی را در اجرای نقشه‌های خود ناکام بگذارند

هفت-روش-کلاهبرداری-اینترنتی-در-ایران

هر چند وقت یک​بار گروهی از کلاهبرداران در دنیای مجازی روشی را برای پرکردن جیب‌هایشان ابداع می‌کنند.

به گزارش رساله حقوق به نقل از جام جم، این در حالی است که اگر کاربران به طور مرتب اطلاعات خود را از منابع تائید شده را به روز کنند، می‌توانند مجرمان دنیای مجازی را در اجرای نقشه‌های خود ناکام بگذارند.

در این گزارش، هفت روشی را که در کشورمان کلاهبرداران اینترنتی از آن بهره می‌برند تا سر کاربران اینترنت کلاه بگذارند، با هم مرور می‌کنیم.

حقه نیجریه‌ای

این شگرد که باعث شد افراد ساده‌لوح زیادی قربانی حرص و طمع خود شوند به این علت حقه نیجریه‌ای لقب گرفته است که در آن فرد تبهکار از طریق پست الکترونیکی ایمیل‌های فراوانی برای طعمه خود ارسال کرده و ادعا می‌کند شاهزاده بخت‌برگشته‌ای در نیجریه است که از بد ماجرا از سمت خود خلع شده و از آنجا که بدخواهان و دشمنان زیادی دارد می‌خواهد به صورت پنهانی مبلغ زیادی پول از کشور خارج کند، این شاهزاده تقلبی در ایمیل‌هایی که برای طعمه خود می‌فرستد وعده‌های وسوسه‌کننده و سرخرمن زیادی به قربانی خود می‌دهد. در این روش فرد کلاهبردار بعد از این‌که طعمه خود را وسوسه کرد از او می‌خواهد از طریق تلفن یا فکس با او تماس بگیرد تا اعتمادش بیشتر جلب شود. بعد از این‌که کلاهبردار مطمئن شد طعمه به دام افتاده، از قربانی خود می‌خواهد برای انجام مقدمات کار مبلغی به او بدهد تا کارهای اولیه انجام شود، قربانی‌ها در این روش از 500 تا هزاران دلار خود را از دست می‌دهند.

برنده خیالی یا بازنده واقعی

در این روش کلاهبردار به وسیله ارسال ایمیل یا تماس در شبکه‌های اجتماعی به طعمه‌هایش وعده برنده شدن در قرعه‌کشی را می‌دهد، به این ترتیب او از قربانیان خود می‌خواهد مبلغی پول به حسابش بریزند تا او جایزه را برایشان پست کند، اما گرفتن پول همان و کلاهبرداری هم همان.

در یکی از پرونده‌های کلاهبرداری اینترنتی با وعده برنده‌شدن، تبهکاری با فرستادن ایمیل برای قربانی‌های خود به آنها وعده می‌داد در قرعه‌کشی گرین‌کارت آمریکا برنده شده‌اند و کافی است برای گرفتن مدارک و انجام کارهای اولیه مبلغی را به عنوان هزینه پست و مالیات پرداخت کنند تا گرین کارت به دستشان برسد.

در این شگرد قربانی از همه جا بی‌خبر هم پول را به حساب کلاهبردار واریز می‌کرد تا پولش را از دست داده و کلاه گشادی به سر بگذارد.

کلاهبرداری‌ با داماد آنلاین

در این روش از کلاهبرداری اینترنتی که مجرمان، طعمه‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی و چت‌روم‌ها شکار می‌کنند با دادن وعده‌هایی مانند ازدواج، اطلاعات شخصی کاربران را به دست آورده و با تهدید به انتشار آنها از طعمه‌های خود اخاذی می‌کنند. مدتی قبل با شکایت دختر جوانی در زنجان کلاهبردار جوانی به دام افتاد که از دختران زیادی با این روش اخاذی کرده بود.

یکی از شاکیان این پرونده درباره شگرد مرد کلاهبردار به ماموران پلیس گفت: بعد از این‌که با مرد جوانی به نام احمد در اینترنت دوست شدم، او ادعا کرد قصد دارد با من ازدواج کند. به همین علت در دنیای مجازی بیشتر با هم در ارتباط بودیم. مدتی به این شکل گذشت و یک روز احمد گفت کامپیوتر مرا هک کرده و اگر به حسابش پول واریز نکنم، او عکس‌های شخصی مرا در اینترنت منتشر خواهد کرد.

به این ترتیب، ماموران با شکایت دختر جوان و اطلاعاتی که او در اختیارشان گذاشته بود، احمد را در تهران دستگیر کردند.

کلاهی برای جویندگان کار

با توجه به آمار زیاد بیکاران در جامعه، گروهی از کلاهبرداران دنیای مجازی برای دست یافتن به اطلاعات طعمه‌های خود از این شگرد استفاده می‌کنند؛ آنها در پوشش بنگاه کاریابی ایمیلی برای قربانی خود ارسال کرده و به او می‌گویند شغل ایده‌آلی را برایش پیدا کرده‌اند.

کلاهبرداران که نیتی جز به دست آوردن اطلاعات سوژه خود ندارند، به همراه ایمیل، فایلی را برای فرد مورد نظر ارسال کرده و از او می‌خواهند فرم را پر کند. به این ترتیب قربانی بدون این‌که بویی ببرد، اطلاعاتی مانند شماره حساب، شماره بیمه و مشخصات خود را در اختیار سارقان اینترنتی قرار می‌دهد.

فروش کالای تقبلی

با همه‌گیر شدن استفاده از اینترنت، کار خرید و فروش اینترنتی هم رونق گرفته است. امروز سایت‌های زیادی را در دنیای مجازی می‌توان دید که انواع و اقسام محصولات موجود در بازار را می‌فروشند؛ از کالاهای لوکس گرفته تا خدماتی مانند تورهای مسافرتی.

در بین این فروشندگان می‌توان کلاهبرداران دنیای مجازی را هم دید، گروهی از این تبهکاران با فروش اجناس تقلبی به جای اجناس اصل سر مشتری های خود کلاه می‌گذارند، برای همین توصیه می‌کنیم از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر و خوشنام خرید کرده و قبل از هر چیز با شماره تلفن ثابتی که به دفتر فروش سایت اینترنتی مربوط می‌شود تماس بگیرید تا حداقل مطمئن شوید می‌توانید نام و آدرسی از فروشنده در اختیار داشته باشید.

کلاهبرداری به بهانه فروش وسایل دست دوم

مدتی پیش مرد جوانی در اصفهان دستگیر شد که به بهانه فروش لوازم دست دوم در دنیای مجازی سر صد‌ها نفر کلاه گذاشته بود.

مرد کلاهبردار به این شکل عمل می‌کرد؛ او پس از طراحی سایت خوش آب و رنگی برای خود، از تعداد زیادی وسیله دست دوم عکاسی کرده و تصاویر را روی سایت خود قرار داده بود.

در حالی که همه اجناس به نظر تمیز و سالم می‌آمدند مرد جوان برای آنها قیمت‌های پایینی را در نظر گرفته بود تا از این راه مشتریان را وسوسه کند.

مرد جوان از خریداران خود می‌خواست برای انجام معامله بهای اجناس را برایش کارت به کارت کنند تا او از طریق پست کالای مورد نظر مشتری‌هایش را برایشان ارسال کند.

جالب اینجا بود که او هزینه پست کردن وسایل را هم از مشتریان خود می‌گرفت، اما بعد از واریز شدن پول به حسابش دیگر شخصی را به عنوان خریدار نمی‌شناخت.

کلاهبرداری با ایمیل جعلی

این گروه از کلاهبرداران دنیای مجازی سراغ تاجرهایی می‌روند که در دنیای مجازی فعال هستند. آنها بعد از شناسایی طعمه‌های خود برای آنها ایمیل‌هایی ارسال کرده و از این طریق از قربانیان می‌خواهند به حساب آنها پول واریز کنند.

کلاهبردارهای دنیای مجازی به این شکل عمل می‌کنند؛ آنها وقتی به اطلاعات بازگانان دست پیدا کردند، ایمیلی مشابه ایمیل طرف قرارداد بازرگانان می‌سازند و با ارسال نامه از طریق ایمیل جعلی به قربانیان خود می‌گویند شماره حساب شرکت تغییر کرده و بهتر است برای ادامه داد و ستد آنها مبلغ باقیمانده از قرارداد را به شماره حساب جدیدی که برایشان ارسال کرده‌اند، واریز کنند تا هر چه سریع‌تر اجناس خود را دریافت کنند اما راز کلاهبرداری این سارقان اینترنتی زمانی برملا می‌شود که تاجر بخت‌برگشته هر چه انتظار می‌کشد، جنسی به دست او نمی‌رسد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.