×

سهل انگاری و مرگ کارگر ، پیرمرد 80 ساله را روانه حبس کرد

سهل انگاری و مرگ کارگر ، پیرمرد 80 ساله را روانه حبس کرد

پیرمردی که با فروش ارثیه پدری، کارگاهی را راه‌اندازی کرده بود به دلیل سهل‌انگاری در اصول ایمنی و مرگ یکی از کارگرانش، اکنون پشت میله‌های زندان است

سهل-انگاری-و-مرگ-کارگر-،-پیرمرد-80-ساله-را-روانه-حبس-کرد

پیرمردی که با فروش ارثیه پدری، کارگاهی را راه‌اندازی کرده بود به دلیل سهل‌انگاری در اصول ایمنی و مرگ یکی از کارگرانش، اکنون پشت میله‌های زندان است.

 «حسین – الف» به دلیل کم توجهی در رعایت اصول ایمنی محیط کار خود ضمن سلب حیات از کارگر عائله‌مند افغان خود بدنبال قراردادی که بین آن‌ها منعقد شده بود با یک بدهی 2 میلیاردی امروز در بند زندان حضور دارد.

این بدهکار مالی که با اتهام قتل غیرعمد ناشی از حوادث کار به پرداخت دیه‌ای 2 میلیارد و 100 میلیون ریالی در حق ورثه مرحوم محکوم شده قبل از زندانی شدن از وزارت جهاد کشاورزی یک کارگاه سنگبری واقع در یکی از شهرستان‌های استان مرکزی را اجاره می‌‌کند.

او که در ایام جوانی سابقه فعالیت در این حوزه را داشته بعد از وقفه‌ای چندین ساله در این محیط بابت مشکلات معیشتی و بنا به پیشنهاد یکی از همکاران سابق خود نسبت به این کار اقدام می‌کند و برای همین منظور هم چند قطعه زمین کشاورزی که به صورت ارث به او رسیده بود را می‌فروشد اما به دلیل رکود اقتصادی در شرایطی که خود کارگاه تعریف چندانی نداشته مرگ یکی از سه کارگر مشغول در این محل سرآغاز گرفتاری این هموطن سالخورده شد.

طبق تحقیقات به عمل آمده از سوی ستاد دیه این کارگاه در زمینه تولید جدول‌های سنگی و تزئینات پارکی فعالیت داشته و عمده فعالیت خودش را هم به تامین نیازهای شهردای شهرستان آن منطقه کرده معطوف کرده بود. ماده اولیه کارگاه قطعات بزرگ سنگ (کوپ) بود که به وسیله کامیون به کارگاه منتقل و در محوطه شمالی کارگاه و در فضای باز انبار می‌شد. در ادامه سنگ کوپ بوسیله جرثقیل بر روی سکوی برش قرار می‌گرفت و با دستگاه سیم‌بر به قطعات کوچک‌تر تقطیع می‌شد. قطعات خرد شده در مرحله بعد با دستگاه قله‌بر به ضخامت مورد نظر برش داده می‌شدند و سابزنی آخرین ایستگاه فعالیت در این کارگاه بود.

نه در این محل بلکه در تمام کارگاه‌های اینچنینی در تمام فرایندهای یاد شده برای جلوگیری از داغ شدن ابزار برش و کنترل گرد و غبار حاصل شده، از آب با جریان بالا استفاده می‌شود. آب مصرفی به همراه ذرات سنگ حاصل از عملیات برشکاری از طریق کانال‌هایی از کارگاه خارج شده و به حوضچه‌های پساب که در فضای باز محوطه احداث شده می‌ریزد. ذرات در حوضچه‌ها ته نشین شده و پساب پس از عبور از فیلترهایی دوباره به داخل کارگاه پمپاژ می‌شود.

تعداد حوضچه‌ها 4 عدد و ابعاد هریک چهار در چهار متر است که هر کدام عمقی بیش از 3 متر دارند و علی‌رغم اینکه دستگاه سیم‌بر دقیقا در کنار حوضچه نصب شده و کابل دستگاه به طور نامرتب از روی زمین کشیده شده است، کارگران در زمان راه‌اندازی و استفاده از دستگاه مجبور به حضور در سطوح لغزنده کنار حوضچه هستند و احتمال سقوط آن‌ها به داخل حوضچه‌ هم همواره محتمل است.

شهریور سال 94 یکی از کارگران این کارگاه که از اتباع کشور افغانستان است با هشت سال سابقه کار در یکی از کارگاه‌های مشابه فعلی و با آشنایی از خطرات حوضچه‌های بدون حفاظ در شرایطی که با تلفن همراه خود مشغول گفت‌وگو با همسرش بوده بر اثر گیر کردن پا به کابل‌ها و برهم خوردن تعادل به داخل حوضچه مجاور دستگاه سیم‌بر سقوط کرده و بر اثر خفگی در آب فوت می‌کند.

با طرح شکایت از سوی اولیاءدم دادگاه رسیدگی کننده به پرونده با استناد به ماده  90 و 91 آیین‌نامه «ایمنی مخازن آب و استخرها» که صراحت دارد در اطراف استخرهای پساب که امکان حضور کارگر و یا افراد متفرقه در آنجا وجود دارد نصب نرده‌های حفاظتی الزامی است حسین‌ را مقصر این ماجرا تشخیص داده و با دلالت به ماده 5 آیین‌نامه «آموزش ایمنی کارفرمایان، کارگران و کارآموزان» این مددجو را به دلیل عدم ارایه آموزش‌های ایمنی متناسب با نوع کار به میزان 100 درصد مسئول تعیین می‌کند که به دلیل تغلیظ دیه یک مرد مسلمان تا میزان 210 میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.

گروه صلح و سازش ستاد دیه هرچند رقم این بدهی را در فرآیند آزادی محکومان واجد شرایط خود امروز به میزان 60 میلیون تومان تقلیل داده است اما نامبرده که سرپرست یک خانواده 3 نفره است، بابت ناتوانی در پرداخت الباقی از شهریور سال جاری در حبس حضور دارد.

نیکوکارانی که تمایل دارند یاری‌گر این مددجوی نیازمند باشند، می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب‌های ستاد دیه کشور به‌قرار 74/74 بانک ملت شعبه مستقل مرکزی، 7777 بانک تجارت شعبه مرکزی، 8888 بانک صادرات شعبه مرکزی یا 55555 بانک ملی واریز نموده و برای اختصاص مبلغ پرداختی جهت آزادی این فرد یادشده فیش‌ پرداختی را با تحریر موضوع کمک انجام‌شده به شماره 88916011دورنگار کنند. روابط عمومی ستاد دیه با تلفن تماس 15 ــ 88916012 پاسخگوی سؤالات شما در این زمینه خواهد بود.

منبع : تسنیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.