×

جای خالی مراکز ترک اعتیاد به الکل

جای خالی مراکز ترک اعتیاد به الکل

با وجود این که الکل یکی از مواد اعتیاد‌آور است و به گفته مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور 200 هزار نفر معتاد به الکل در کشور وجود دارد، هنوز مرکزی برای ترک این نوع از اعتیاد پیش‌بینی نشده است

جای-خالی-مراکز-ترک-اعتیاد-به-الکل

با وجود این که الکل یکی از مواد اعتیاد‌آور است و به گفته مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور 200 هزار نفر معتاد به الکل در کشور وجود دارد، هنوز مرکزی برای ترک این نوع از اعتیاد پیش‌بینی نشده است.

فرید براتی سده تاکید کرد: در سال‌های اخیر نیاز به ایجاد مرکزی برای ترک معتادان به الکل احساس می‌شود و به تازگی با رایزنی‌های صورت‌گرفته کمیته‌ای برای مقابله با این پدیده تشکیل شده است.

در سال‌های اخیر با همه مشکلاتی که مصرف الکل در کشور ایجاد کرده است، اعتیاد‌آوری آن مورد بی‌توجهی قرار گرفته است به طوری که با وجود اینکه ترک آن به تخصص خاص نیاز دارد؛ مراکز مخصوص ترک الکل در کشور تشکیل نشده است. براتی سده در نشست خبری روز گذشته با بیان این مطالب افزود: با توجه به اینکه مصرف الکل در آموزه‌های دینی ما منع شده است، متأسفانه نتوانسته‌ایم به خوبی با آن مقابله کنیم؛ البته با رایزنی‌های صورت‌گرفته کمیته‌ای برای مقابله با مصرف الکل زیر نظر شورای اجتماعی که 17 وزیر عضو آن هستند، تشکیل شده است.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان این که مراکز کوتاه مدت و میان مدت برای ترک الکل تشکیل می‌شود، اضافه کرد: ترک الکل بسیار حساس و نیازمند روش‌های تخصصی است؛ بنابراین باید مراکز بستری کوتاه‌مدت با حضور متخصص راه‌اندازی شود. در بررسی‌های شیوع شناسی، مصرف‌کنندگان دایمی الکل جمعیتی 200 هزار نفری را شامل می‌شود بر این اساس در تلاش تصویب سند جامع مبارزه با الکل هستیم.

4 استان میزبان خانه‌های میان راهی

وی در ادامه درباره مشکلاتی که برای معتادان بهبودیافته ایجاد می‌شود، نیز اظهار کرد: یکی از مشکلات این افراد این است که پس از ترخیص جایی برای رفتن ندارند و باید بدون شغل در خیابان‌ها و پارک‌های شهر در کنار دوستان معتاد خود سرگردان باشند.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: یکی از دغدغه‌های سازمان بهزیستی حمایت از معتادان بهبودیافته است؛ زیرا اکنون نبود واحدهای حمایتی از این افراد تهدیدی بزرگ برای بازگشت به اعتیاد محسوب می‌شود. وی با اعلام اینکه طرح خانه‌های نیمه‌راهی برای حمایت از معتادان تازه‌بهبودیافته که سال گذشته به دلیل نبود اعتبار به مرحله اجرا در نیامد امسال به صورت آزمایشی در استان‌های فارس ،اصفهان، خراسان رضوی و تهران با اعتباری در حدود 300 میلیون تومان اجرا می‌شود، اظهار کرد: البته برای پایتخت باید منابع مالی بیشتری را تخصیص دهیم.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا مراکز روزانه‌ای برای نگهداری معتادان تازه‌بهبود‌‌یافته تاسیس کنیم به طوری که در این مرکزها افراد با دور هم جمع شدن تحت آموزش‌های مختلف قرار بگیرند و با یادگیری یک حرفه سرگرم شوند.

مصرف شیشه در 8 درصد معتادان تهرانی

در سال‌های اخیر مصرف شیشه به دلیل مصرف آسان و قیمت پایین‌تر به یکی از مخدرهای پرطرفدار تبدیل شده است؛ براتی سده درباره مواد مخدر پرمصرف در کشور نیز گفت: تریاک و شیشه به ترتیب پرمتقاضی‌ترین ماده مخدر در کشور هستند به طوری که آمارها نشان می‌دهد 2/8درصد از جمعیت 15 تا 45 ساله معتاد تهرانی حداقل یک بار مصرف شیشه را تجربه کرده‌اند که 4/13درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند و این موضوع نشان می‌دهد که باید در زمینه پیشگیری بیشتر فعالیت داشته باشیم.

وی بیان کرد: در سال گذشته بیش از 2 میلیارد تومان بودجه به پیشگیری از مصرف مواد مخدر تخصیص داده شده است که باید افزایش یابد. مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره مرگ‌و‌میر معتادان در مراکز ترک اعتیاد نیز توضیح داد: بر اساس آمار پزشکی قانونی کشور روزانه 11 معتاد به دلایل مختلف جان خود را از دست می‌دهند در حالی که آمارهای سازمان بهزیستی در سال 90 نشان می‌دهد از 99 هزار معتادی که برای ترک به مراکز این سازمان مراجعه کرده‌اند 40 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: بیشترین تعداد مراکز ترک اعتیاد در استان البرز قرار دارد که بر این اساس بیشترین تعداد مرگ‌و‌میرها با تعداد 6 نفر از این استان گزارش شده است.

اعلام تعرفه‌های ترک اعتیاد

در ادامه این نشست معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور نیز با اعلام تعرفه درمان مراکز سرپایی و TC ترک اعتیاد گفت: این تعرفه برای مراکز اقامتی میان‌مدت (کمپ‌ها) 400 هزار تومان و در مراکز TC، 800 هزار تومان تعیین شده است.کاظم نظم‌ده با بیان اینکه تعرفه کمپ‌ها برای مدت یک ماهه و در مراکز TC تعرفه برای مدت سه ماه مشخص شده است ،افزود: سال گذشته به دلیل اینکه می‌خواستیم زمینه ورود بیمه‌ها را برای پوشش تعرفه مراکز درمان اعتیاد فراهم کنیم، تعرفه این مراکز بسیار کمتر از آنچه باید در نظر گرفته شد.وی با بیان اینکه تعرفه مراکز ترک اعتیاد به ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شده است، تصریح کرد: قرار بود تا 10 خردادماه ستاد این تعرفه‌ها را اعلام کند؛ اما این موضوع فعلاً عملی نشده است، هرچند طبق مقررات، سازمان بهزیستی نیز می‌تواند تعرفه‌ها را اعلام کند. وی با اشاره به اینکه بخشی از مراکز TC دولتی و بخشی دیگر غیر دولتی‌اند، خاطرنشان کرد: در صورت تخصیص یارانه می‌توانیم تعرفه مراکز اقامتی TC را به 350 هزار تومان کاهش دهیم.

نوجوانان در صدر طرح‌های پیشگیری

به گفته رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی، اطلاع‌رسانی به گروه‌های نوجوان و جوان در اولویت سازمان بهزیستی قرار دارد، این گروه‌ها به دلیل موقعیت سنی بیشتر تحت تأثیر گروه‌های مافیایی قرار می‌گیرند و باید به این رده سنی توجه بیشتری داشت.

وی با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی با ارایه بیش از 9 مدل از انواع درمان و کاهش آسیب‌ها، پرکارترین سازمان در این زمینه بوده است، گفت: اعتبارات پیشگیری، درمان و کاهش آسیب‌ها در سال 91 رشد 170 درصدی یافت، امسال نیز باید نگاه ویژه‌ای به موضوع اعتیاد داشته باشیم و مدل‌ها و پروتکل‌های جدیدی در خصوص درمان و کاهش آسیب‌های اعتیاد ارایه شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.