×

ساماندهی کودکان خیابانی با اجرای قانون حمایت از کودکان بی سرپرست

ساماندهی کودکان خیابانی با اجرای قانون حمایت از کودکان بی سرپرست

هر زن و شوهر مقیم ایران در صورت توافق با یکدیگر می توانند سرپرستی طفل صغیر را به عهده بگیرند مشروط بر آنکه منابع مادی و معنوی طفل را تامین نمایند

ساماندهی-کودکان-خیابانی-با-اجرای-قانون-حمایت-از-کودکان-بی-سرپرست وکیل 

هر زن و شوهر مقیم ایران در صورت توافق با یکدیگر می توانند سرپرستی طفل صغیر را به عهده بگیرند مشروط بر آنکه منابع مادی و معنوی طفل را تامین نمایند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است: با اجرای قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، کودکان خیابانی نیز ساماندهی خواهند شد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مشهد و کلات به جمع‌آوری کودکان خیابانی اشاره می کند و می گوید: منشأ اصلی کودکان خیابانی، بی سرپرستی یا بدسرپرستی به شمار می‌رود بنابراین با رفع این معضل کودکان خیابانی نیز ساماندهی خواهند شد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان می کند: این طرح به زودی به مرحله اجرا گذاشته می‌شود تا مشکلات این چنینی مرتفع شود.

کدام استانها بیشترین فرزند خوانده را دارند؟

استان کرمان، تهران و خراسان دارای بیشترین کودکان بی سرپرست هستند. همچنین بیشترین متقاضیان فرزندپذیری نیز در تهران، خراسان رضوی و کرمان هستند که علت اصلی این امر در استان تهران به دلیل تورم جمعیتی موجود است. کمترین استان در زمینه فرزندخواندگی استان ایلام است و علت آن نیز شرایط مربوط به خرده فرهنگ‌های موجود در این استان است که مانع واگذاری کودکان می‌شود.

در سراسر کشور به طور میانگین 7.5 زوج متقاضی و در استان تهران 11 زوج متقاضی واجد شرایط برای سرپرستی کودکان وجود دارد.

تعداد خانواده های دارای فرزند و متقاضی پذیرش کودک از بهزیستی بسیار زیاد است

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی می گوید: ‌خانواده هایی که یک فرزند دارند و به هر علتی دیگر بچه دار نمی شوند،باتصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست، می‌توانند یک کودک را به عنوان فرزندخواندگی، انتخاب کنند.

حمیدرضا الوند با بیان اینکه شورای نگهبان هیچگونه ایرادی را به این مورد از لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بد سرپرست و بی سرپرست وارد نکرده است،‌ می افزاید: شورای نگهبان این مساله را در این لایحه به طور کامل تصویب کرده است.

وی تاکید می کند: سازمان بهزیستی در راستای توسعه مباحث سرپرستی، سیاست بازپیوند خانواده فرد و حفظ روابط نظام خویشاوندی این ماده قانونی را در این لایحه گنجانده است.

الوند ادامه می دهد: بر این اساس،چنانچه در سطح استان ها،‌خانواده های واجد شرایط برای فرزندخواندگی نداشته باشیم،‌خانواده های صاحب فرزند و متقاضی،‌می توانند از مزایای قانون یاد شده استفاده کنند.

وی با بیان اینکه تعداد خانواده های دارای فرزند و متقاضی پذیرش کودک از بهزیستی بسیار زیاد است، می ‌افزاید: بهترین سن باروری برای زنان 20 تا 30 سال است و افزایش سن ازدواج و به تاخیر افتادن زمان بچه دار شدن،منجر به ترویج رویه به دنیا آوردن یک فرزند درخانواده ها شده است.

الوند اضافه می کند: از سوی دیگر،زمانی که خانواده ها برای بچه دار شدن دیر تصمیم می‌گیرند،‌ سن مطلوب فرزندآوری از بین می‌رود و در نتیجه زوجین، حداکثر صاحب یک بچه می‌شوند.

وی می گوید: لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست از سال گذشته و با هدف تسهیل در موضوع فرزندخواندگی از طرف سازمان بهزیستی به مجلس شورای اسلامی ارایه شد.

وی با بیان اینکه اینکه در سال جاری ایرادات وارده به این لایحه از سوی شورای نگهبان، به طور کامل رفع شده است،‌ می افزاید: امیدواریم این لایحه به زودی تبدیل به قانون شده و ابلاغ شود.

الوند می گوید: این لایحه شرایط آسانتری را برای واگذاری و سرپرستی کودکان بی سرپرست و بد سرپرست به خانواده های متقاضی،‌فراهم می‌کند.

50 درصد کودکان خیابانی خارجی هستند

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی می گوید: میزان متقاضیان فرزندخواندگی بین جنسیت‌های پسر و دختر تقریبا برابر و به ترتیب 49 و 51 درصد است.

حمیدرضا الوند با بیان اینکه فرزندخواندگی در گروه‌های سنی زیر دو سال دارای بیشترین متقاضی است می افزاید: علت آن هم بر اساس تفکر موجود مبتنی بر تغییر خلق و خوی کودک با شرایط خانواده جدید است.

وضعیت کودکانی که در بهزیستی هستند توسط کمیته ای در استان‌ها که کمیته ترخیص نام دارد سنجیده می شود تادر صورت امکان از بهزیستی خارج شوند. در مورد دختران تا زمینه ازدواج و زندگی مستقلشان فراهم نشود در مراکز نگهداری خواهند بود و در صورت احراز این شرایط واجد شرایط زندگی مستقل هستند. پسران هم پس از اتمام دوره سربازی و یا دوره تحصیلشان واجد شرایط زندگی مستقل شناخته می‌شوند و هر دو تا پنج نفر آنها می‌توانند خانه‌هایی را برای خودشان در نظر گیرند و با ارائه مبلغ 120 هزار تومان در هر ماه توسط سازمان بهزیستی به هر کدام از آنها تحت نظارت یک مددجو زندگی آنها کنترل می‌شود.

واگذاری کودکان بی‌سرپرست به زنان مجرد

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن اشاره به بخشی از لایحه حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست که با تصویب آن دختران و زنان مجرد می‌توانند سرپرستی این دسته از کودکان را بر عهده بگیرند، درباره ادامه سرپرستی کودکان در صورت ازدواج سرپرست آنها می گوید: دختران مجرد و زنان بدون شوهر با حداقل 30 سال سن منحصرا حق سرپرستی اناث (دختر) را خواهند داشت.

محمد نفریه در خصوص اینکه اگر زنان و دختران مجرد پس از اخذ حق سرپرستی کودک، ازدواج کنند، چه سرنوشتی در انتظار کودک خواهد بود؟ اظهار می دارد: آنچه که اهمیت دارد مصالح کودک است. در صورت ازدواج زنان یا دختران مجرد (سرپرست) ابتدا نظر کارشناسان سازمان بهزیستی ملاک خواهد بود؛ به طوریکه اگر شرایط ادامه سرپرستی توسط قیم مناسب تشخیص داده نشود، حق سرپرستی توسط دادگاه از آنها بازپس گرفته می شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه می دهد: این در حالیست که اگر کارشناسان بهزیستی شرایط ادامه سرپرستی توسط زنان و دختران مجرد را پس از ازدواج سرپرست را مناسب تشخیص دهند، حق سرپرستی کودک بدون تغییر ادامه می یابد.

وی در ادامه همچنین در مورد افرادی که می توانند سرپرستی کودکان و نوجوانان مشمول قانون حمایت از حقوق کودکان بی سرپرست و بدسرپرست را از سازمان بهزیستی درخواست کنند، اظهار می دارد: زن و شوهری که پنج سال از تاریخ ازدواج آنها گذشته باشد و از این ازدواج صاحب فرزند نشده باشند، مشروط به اینکه حداقل یکی از آنها بیش از 30 سال سن داشته باشد، بر اساس بند "الف" ماده پنجم این قانون می توانند برای سرپرستی کودکان و نوجوانان اقدام کنند.

وی ادامه می دهد: طبق بند "ب" ماده پنجم این قانون نیز زن و شوهر دارای فرزند مشروط به اینکه حداقل یکی از زوجین بیش از 30 سال سن داشته باشند، در صورت دارا بودن شرایط لازم می توانند کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست را برای سرپرستی درخواست کنند.

نفریه همچنین در مورد نحوه نظارت بر وضعیت کودک پس از واگذاری اظهار می دارد: شش ماهه اول پس از واگذاری، مددکاران سازمان بهزیستی به طور دائم و با بازدید از منازل از شرایط کودکان آگاهی می یابند و پیگیر امورات کودک خواهند بود و پس از این مقطع زمانی، به صورت تلفنی شرایط کودک را دنبال خواهند کرد.

وی در ادامه به شرایط درخواست کنندگان سرپرستی نیز اشاره می کند و می گوید: بر اساس ماده ششم این قانون، درخواست کنندگان باید واجد هشت شرط باشند که عدم محکومیت جزائی موثر با رعایت مواد مقرر در قانون مجازات اسلامی، تمکن مالی، عدم حجر و اعتقاد به یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از جمله این شرایط است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور می افزاید: سلامت جسمی و روانی لازم توانایی عملی برای نگهداری و تربیت کودکان و نوجوانان تحت سرپرستی، نداشتن اعتیاد به مواد مخدر، روان گردانها و الکل، صلاحیت اخلاقی و عدم ابتلا به بیماری های واگیر و صعب العلاج نیز چهار شرط دیگر برای درخواست کنندگان سرپرستی کودکان بی سرپرست و بد سرپرست است.

منبع : نشریه ماوی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.