بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
رضا خوشیاران
آدرس : تهران، ضلع غربي چهارراه وليعصر، خ برادران مظفر (صباي شمالي)، ساختمان صبا، پلاك ١٠١، طبقه ٨، واحد ٣٩
تلفن تماس : 02188287796
تلفن همراه : 09122208184
وب سایت |وکــــیـــــل پایه یک|وکیل|وکالت| وکیل دادگستری|سایت حقوقی|وکلای دادگستری|مشاوره حقوقی
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
احسان عابدین
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
حمیده رزمی
آدرس : تهران - شریعتی بالاتر از سیدخندان نرسیده به سه راه ضرابخانه ساختمان پاستور پ 1009ط 3 واحد 45
وب سایت حمیده رزمی وكيل پايه يك دادگستري، مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
سیدجلال میرکاظمی
آدرس : تهران - خیابان انقلاب - پیچ شمیران - روبروی تجدید نظر دیوان عدالت اداری ساختمان تنکابن - ط 6- واحد 28
تلفن تماس : 02177684200 - 09122406368
وب سایت سیدجلال میرکاظمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی پذیرش کلیه دعاوی حقوقی ، کیفری ، خانواده دیوان عدالت اداری دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی
سرور ثانی نژاد
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
شاپور خسروی پور
آدرس : تهران - خيابان شريعتي - چهار راه قصر خ قدوسی ک زارتشت ک زمانی پ 12 ط دوم واحد 23 دفتر وکالت
وب سایت شاپور خسروی پور وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
محمدرضا علیزاده ثابت
آدرس : تهران - سعادت آباد - پایین تر از میدان سرو- ابتدای 18 متری مطهری - پلاک 10 - طبقه سوم- واحد 8
وب سایت محمدرضا علیزاده ثابت وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
حسين مزاجي
آدرس : اصفهان-چهارباغ بالا روبروی رستوران خوانسالار کوی عطاالملک،شماره4 واحد2
وب سایت حسين مزاجي وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

قاضی تحت هیچ شرایطی نباید به ارباب رجوع توهین کند

ارسال شده توسط : رضا خوشیاران وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی قوه قضائیه در تاریخ : 26-05-1391
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
قاضی تحت هیچ شرایطی نباید به ارباب رجوع توهین کند

گستره کار قضایی و تعداد پرونده های ارجاعی به قضات دادگاه ها و دادسراها، کمبود تعداد قاضی و تراکم میزان کار و امور محوله به قضات که عهده دار امر خطیر و حساس قضا هستند خارج از حدود استانداردهای شناخته شده بوده و همین امر نیز فشار کاری زیادی به آنان تحمیل می کند.

تراکم کارها و امور محوله به قضات آنچنان است که بسیاری از آنها در وقت اداری قادر به انجام آنها نبوده و از وقت متعلق به خانواده خویش و در اوقات غیرکاری مبادرت به انجام امور محوله می نمایند.

از طرفی مراجعات مکرر ارباب رجوع غیرمطلع از موازین حقوقی و قانونی و طرح پرسش های نابجای آنان از قضات و حتی گاه درخواست مشاوره حقوقی از قاضی و مراجعات افراد فاقد سمت به قاضی؛ در مواردی عرصه را بر قضات تنگ و آنان را وادار به واکنش می نماید. با این حال واکنش های قضات در قبال ارباب رجوع همیشه حاصل بر تراکم کار و یا ازدحام ارباب رجوع نبوده و نارضایتی مردم را از مراجع قضایی در پی داشته است.

از طرفی تراکم کار و امور محوله به قضات؛ نباید واکنش توهین آمیز به ارباب رجوع را در پی داشته باشد؛ به عبارتی دیگر ترافیک کاری و ازدحام ارباب رجوع، دلیل موجهی برای رفتارهای ناپسند یا تحقیرآمیز نسبت به اصحاب دعوی، وکلای آنان و خانواده و وابستگانشان نیست؛ چرا که دادگستری مرجع عام تظلمات بوده و ارباب رجوعی که از سر ناچاری و برای تظلم خواهی یا دفاع یا طرح دعوایی به آن مراجعه کرده و دچار تشویش و اضطراب خاص خود نیز می باشد انتظار رعایت حداقل رفتار محترمانه و بدون تحکم و درخور شان خویش را از مجموعه ای دارد که به آن مراجعه کرده است. وگرنه علت اصلی مراجعه افراد به دادگستری تحت الشعاع این موضوع قرار گرفته و اگر احقاق حقی هم صورت گیرد در گرو تحمل رفتار ناشایست و نابجایی است که در دادگستری با مراجعه کننده صورت گرفته است.

از طرفی باید توجه داشت که تکریم ارباب رجوع و برخورد محترمانه با آنها، از جمله حقوق شهروندی است که باید توسط قضات مراعات گردد. بند 4 ماده واحده قانون احترام به آزادی های مشروع و حقوق شهروندی (مصوب 15/2/1383) مقرر داشته: «با دادخواهان و اشخاص در مظان اتهام و مرتکبان جرایم و مطلعان از وقایع وکلادر اجرای وظایف محوله و برخورد با مردم، لازم است اخلاق و موازین اسلامی کاملاً مراعات گردد». به همین دلیل هم هست که به موجب بند 5 ماده 15 قانون نظارت بر رفتار قضات (مصوب 17/7/1390) رفتار خارج از نزاکت حین انجام وظیفه یا به مناسبت آن توسط قاضی مصداق تخلف انتظامی از درجه 4 تا 7 شناخته شده و دادسرا و دادگاه انتظامی قضات در صورت شکایت ارباب رجوع از نحوه برخورد خارج از نزاکت و غیرمحترمانه قاضی و اثبات آن؛ مبادرت به تعقیب انتظامی قاضی خواهد نمود.

رئیس سابق قوه قضائیه در همین راستا و به واسطه تحقیقات محسوس و نامحسوسی که در رابطه با رفتار قضات با ارباب رجوع صورت گرفته بود در تاریخ 31/4/1385 مبادرت به صدور و ابلاغ بخشنامه ای با عنوان کرامت ارباب رجوع کرده بود که در آن به رعایت شان ارباب رجوع تاکید شده بود.

در بخشی از این بخشنامه آمده است: «لازم می داند بر ضرورت توجه بیش از پیش متصدیان امر قضا و کارمندان اداری – که بحق یکی از دشوارترین مناصب را عهده دار شده اند – به امر مهم «رعایت شان و منزلت مراجعان و ارباب دعوی» تاکید کند. چنان که می دانیم، شدیدترین نوع برخورد ارباب رجوع با تمسک به «فرمایشات ائمه معصومین علیهم السلام» و «سعه صدر» قابل تلطیف و تعدیل بوده و اصولاً اخلاق حسنه و روی بشاش همکاران محترم، خود یکی از برترین ابزار پیشگیری از وقوع تنش خواهد بود. لذا نظر به اینکه قوه قضائیه با عنوان متولی احقاق حق و عدالت گستری نظام جمهوری اسلامی ایران، خود باید منادی حفظ کرامت انسان ها و آحاد افراد سرزمین اسلامی باشد و از طرفی نارضایتی مردم اکثراً به نحوه رفتار همکاران با ارباب رجوع است، در نظر است با تشکیل هیاتی متشکل از «حوزه معاونت اول قوه قضائیه» و «دادسرای انتظامی قضات» و «حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه» نسبت به بازرسی دقیق از کلیه بخش های دستگاه قضایی و بررسی نحوه تعامل با مراجعین و رعایت شان و عزت ارباب دعوی در محاکم، اقدام کرده تا به نحو مقتضی تشویقات لازم درخصوص همکاران محترمی که سرآمد «حسن خلق و رعایت منزلت مراجعین» هستند، صورت پذیرد...»

با این حال و به رغم تمامی مساعی صورت گرفته از ناحیه مسئولان ذیربط، این معضل هنوز در مراجع قضایی حل و فصل نشده و گله از نحوه برخورد برخی صاحب منصبان قضایی با اربابان رجوع ایشان همچنان ادامه دارد.

متاسفانه به واسطه کمبود قاضی در دستگاه قضایی و فقدان نیروی مجربی که خواهان اشتغال در کار قضا باشد به نوعی بسیاری از قضات در امور محوله احساس مصونیت داشته و به واسطه اقتداری که در چارچوب کار قضا به آنان اعطا شده حق مطلب را درخصوص ارباب رجوع به عمل نیاورده و رفتار توام با تحکم آنان با مراجعین اعم از اصحاب دعوی (خواهان، خوانده، شاکی و متهم) و وکلای دادگستری و کارشناسان رسمی به تدریج به عرفی مسلم در دادگستری تبدیل گردیده است. بدین واسطه ضروری است قوه قضائیه با استانداردسازی رفتار قضات از طریق برگزاری دوره های آموزشی و انتشار مجلات یا جزواتی در این راستا گام برداشته و شراط را به سمت و سوی دیگری تغییری دهد.

به علاوه اثبات سوء رفتار قاضی و رفتارهای تند آنان با ارباب رجوع که معمولاً در پشت درهای بسته و در حضور کارکنان دفتر شعبه دادگاه یا دادسرا صورت می گیرد توسط ارباب رجوع مربوطه در مراجع انتظامی یا قضایی قابل اثبات نیست و کارکنان دفتر قاضی نیز علیه قاضی شهادت نخواهند داد که بدین واسطه درخصوص میزان رفتارهای خارج از نزاکت قضات، آمار دقیقی وجود ندارد.

به هر ترتیب رسیدن به استانداردهای رفتاری توام با احترام در دادگستری مستلزم فرهنگ سازی؛ هم نزد ارباب رجوع و هم نزد قضات و کارمندان اداری دادگستری است که با تعامل و درک متقابل نسبت به ایجاد فضایی با حداقل استانداردهای تکریمی اقدام نمایند وگرنه با ابلاغ بخشنامه و آئین نامه نمی توان عرفی را که دادگستری بدان مبتلاگردیده تغییر داد.

علاوه بر این وجود قوانینی که قاضی را به ابزارهای اعمال قدرت مسلح می کند نیز در نحوه برخورد آنان با ارباب رجوع بی تاثیر نیست. چرا که قاضی می تواند رفتار ارباب رجوع را به تشخیص خود بر هم زننده نظم دادگاه تلقی و به راحتی مبادرت به حبس 5 روزه وی نماید. تصمیمی که قطعی و لازم الاجرا است و مع الوصف سایر کارمندان دولت حتی تا عالی رتبه ترین آنان از این امتیاز بی بهره اند!!

یا مقررات تبصره ماده 128 قانون آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری گاه به گونه ای درخصوص وکلااعمال می گردد که مصداق بارز رفتار موهنانه از طریق استعمال عباراتی مانند: بر بیرون، کی به شما اجازه داد که در جلسه حاضر باشید و یا می خواهی بیرونت کنم؟! و ... باعث وهن جایگاه وکیل در دادگستری می گردد. این در حالی است که به موجب مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، وکلادر موضع دفاع از احترام و تامینات شاغلین شغل قضا برخوردارند؛ مصوبه ای که در عمل کمتر رنگ اجرایی به خود گرفته و یکی از دغدغه های اساسی وکلای دادگستری در مراجع قضایی است.با این حال نباید از وجود قضات شریفی که در کمال متانت و بردباری به مدافعات اصحاب دعوی، وکلاو عرایض دیگر اربابان رجوع گوش فراداده و با استدلال و استناد به مطالب و عرایض و لوایح ارباب رجوع خود پاسخ می دهند غافل بود. این دسته از قضات اگرچه در دادگستری ما در اقلیت قرار دارند؛ لیکن می توانند الگوی رفتاری مناسبی برای دیگر همکاران خود بوده و معیاری مناسب جهت استانداردسازی رفتار قضات با ارباب رجوع باشند. امید است در آینده ای نه چندان دور و با ریشه یابی و علت شناسی دقیق این معضل و آسیب شناسی رفتارهای نامناسب قضات با ارباب رجوع که موجب وهن دستگاه قضای اسلامی می گردد؛ دادگستری و دستگاه قضایی درخور نام کشور عزیزمان ایران داشته باشیم.
    
٭ وکیل پایه یک دادگستری

 روزنامه ایران، شماره 5152 به تاریخ 24/5/91، صفحه 16 (قضایی - حقوقی)

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

تعیین مهلت مجدد برای ثبت نام داوطلبان تصدی منصب قضاء
نظر کارشناسی چقدر در تصمیم دادگاه موثر است؟
الزام به اقامه نماز جماعت، حکم جالب قاضی برای متهمی که از تجهیزات ماهواره ای استفاده می کرد
جذب هزار قاضی و 2 هزار کارمند تا پایان امسال
اگر شما قاضی این پرونده بودید چگونه رای می دادید؟
استفاده از قضات با تجربه باید از طریق زیرمجموعه های دستگاه قضایی باشد
ثبت نام آزمون قضاوت سال 95 آغاز شد
زمان اعلام نتایج آزمون قضاوت ویژه مناطق محروم اعلام شد
زنان می خواهند قاضی شوند!
اعلام نتایج مصاحبه علمی داوطلبان جذب عمومی قضاوت سال 94

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
وضعیت حقوقی احوال شخصیه ایرانیان غیر شیعه توصیه های حقوقی به خریداران خودرو حضانت در آیینه قانون مهریه بهترین سن اعلام فرزند خواندگی به کودک ، پیگیری اعطای تابعیت به کودکان دارای مادر ایرانی مطالبه وجه بیشترین پرونده های وارده به شوراهای حل احتلاف فساد از طریق خدشه وارد کردن بر سیاست دولت باعث اتلاف منابع ملی می شود تشریح قوانین تملک آپارتمان ها توسط معاون رییس کل دادگستری تهران بیش از 90 سیستم رایانه ای طلا فروشان تهرانی طعمه کیلگرها شد تصویب موافقتنامه همکاری ایران و لهستان در مبارزه با جرایم سازمان یافته قانون تسهیل ازدواج پرونده ای گمشده در بایگانی دولت ها حضور وراثت جدید پس از انجام مراحل انحصار وراثت تغییر کاربری اراضی زراعی با لحاظ شرایطی امکان پذیر است آیا تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغ ها امکان پذیر است ؟ 2 زندانی محکوم به قصاص از اعدام نجات یافتند نمایش یک کیلو بال مگس پیرامون مهریه های نامعقول سوال درباره رفتارهای پرخطر جنسی در اتوبوس های ایدز مولاوردی : سند اشتغال پایدار برای حمایت از زنان سرپرست خانوار تدوین شد تعیین مرجع تجدید نظر قرارهای ماده 273 قانون آیین دادرسی کیفری در دیوان عالی کارتن خوابی کودکان را به 123 اطلاع دهید