×

چوب بعنوان آلت قتاله

چوب بعنوان آلت قتاله

چوب-بعنوان-آلت-قتاله

وکیل


کلاسه پرونده : 24/12/374
شماره دادنامه : 149/12
تاریخ رسیدگی : 15/3/71
مرجع رسیدگی : شعبه 12 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : آقای علی فرزند.00 17 ساله شغل محصل وکارگر به اتهام یک فقره قتل عمدی غلامرضا از طرف دادسرای عمومی ... تحت تعقیب قرار گرفته و به موجب کیفرخواست شماره 18382/4/70با توجه شکایت ولی دم متوفی (مادر متوفی ) وگزارش مرجع انتظامی وصورتمجلس معاینه جسد و گواهی پزشکی قانونی و مودای شهادت شهود و اقرار صریح متهم به استناد بند ب ماده 3 و ماده 1 از قانون حدودو قصاص تقاضای تعیین کیفر متهم گردیده است.
دادگاه کیفری یک ... به موضوع رسیدگی و طی دادنامه شماره 21856/11/70 چنین رای می دهد:
(برابر کیفرخواست شماره 181382/4/70 دادسرای عمومی ... آقای علی فرزند.00 17 ساله ، محصل با سواد متهم است به یک فقره قتل عمدی غلامرضا به شرح کیفرخواست صادره 0 با توجه به محتویات پرونده وشکایت اولیای دم و گزارش مرجع انتظامی وصورتجلسه معاینه جسد و گواهی پزشکی قانونی با عنایت به اینکه به نظر می رسدکه در پیرامون موضوع اتهام بررسیهای کامل نشده و نیز به تقاضای وکیل مدافع متهم پرونده امر جهت تحقیقات کاملتری به بخش دایره جنایی اداره آگاهی ارسال گردید که بعد از تحقیقات و بررسیهای لازم پرونده با تحقیقات جدیدالتحصیلی به دادگاه اعاده گردید. از این تحقیقات و همچنین از مجموع مندرجات پرونده چنین استنباط می گردد که متهم علی ... با چوب ضربه محکمی به قسمت حساس سر مقتول غلامرضا وارد نموده و باعث مرگ وی گردیده است و بسیاری از گواهان عینی می گویند که گرچه در ابتدا بین قربان ... و غلامرضا “ درگیری “ بوجود آمده و حتی نسبت به یکدیگر کتک کاری نیز نموده اند، لکن ضربه کاری که باعث مرگ مقتول گردید از ناحیه علی بود که با چوب محکم به نقطه حساس سر وی (گیج گاه ) زده شد و موجب قتل او گردیده است و با عنایت به اقرار اولیه متهم و سایر قرائن و امارات منعکسه بزه انتسابی متهم به نظر دادگاه محرز است. علی هذا دادگاه به استناد بند ب ماده 2 و رعایت ماده یک قانون حدود و قصاص متهم نامبرده را به قصاص محکوم می نماید.)
پس از صدور و ابلاغ رای وکیل محکوم علیه نسبت به رای صادره اعتراض نموده و دادگاه به تاریخ 19/2/71 ضمن رد اعتراض و بقاء بر رای صادر پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال “ کرده “ که پس وصل به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر اینکه با توجه به اعتراضات محکوم علیه تقاضای اقدام قاننی دارم 0” درباره “ دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی 0 با توجه به محتویات پرونده امر نظر به اینکه از طرف وکیل محکوم علیه ایرادواعتراض موثری که نقض دادنامه معترض عنه را ایجاب نمایدبه عمل نیامده با رد تجدیدنظرخواهی عنوان شده دادنامه تجدیدنظر خواسته با عنایت به اقرار و اعتراف محکوم علیه در مراحل مختلفه تحقیق نتیجتا" ابرام می شود.)

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

71

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 149

تاریخ تصویب : 1371/03/15

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.