×

چوب بعنوان آلت قتاله

چوب بعنوان آلت قتاله

چوب-بعنوان-آلت-قتاله-
کلاسه پرونده : 6/4692/27
شماره دادنامه : 3015
تاریخ رسیدگی : 18/10/73
فرجامخواه : وکیل آقای جعفر ...
فرجامخوانده : اولیای دم مقتول
فرجامخواسته : دادنامه شماره 91472/12/72 صادره از شعبه 24 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 27 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : جعفر24 ساله ، اهل بجنورد، ساکن تهران متهم است به قتل عمدی مرحوم اکبر به وسیله چوب بدین توضیح که متهم اظهار داشته (ما با خانواده مان به شیراز برای زیارت رفته بودیم 0 ساعت 22 بود که زیر درختان درباغی روبروی پارک دلگشانشسته بودیم همسرم با دو دختر بچه آقای عباس ... به دستشویی رفتند که این دو نفر (اکبر مقتول و محمد) را بالای سرشان دیده بودند. یکمرتبه جیغ و سروصدا کردند که من و عباس و بعضی دیگر رفتیم و فقط من چوب داشتم 0 ندیدم کدام یک از آنان چوب داشتد یا خیر، چون شب بود من چوب را ول کردم ولی نفهمیدم به کجای او خورد و وقتی چوب خورد نشست و یکدفعه دراز کشید. آنها حشیش کشیده بودند.مامورین رسیدند آنها را بردند.00) متهم یاد شده در برگ 47 اضافه نموده که ( من با کله به صورت محمد زدم که دندانهایش افتاد.) گرچه مصدوم از متهم ردیف 2 شکایت نموده و پزشکی قانونی علت مرگ را ایست قلبی تنفسی در نتیجه ضربه مغزی و خونریزی مغزی اعلام داشته " است."
بر اساس شکایت اولیای دم مقتول و مصدوم متهمان تحت تعقیب قرار گرفته اند که پس از انجام تحقیقات به موجب کیفرخواست شماره 377 28/5/72 تقاضای تعیین مجازات آنها گردیده است و دادگاه کیفری یک ... شعبه 24 پس از رسیدگی با حضور طرفین دعوی و وکیل متهمین و با اعلام ختم رسیدگی به شرح دادنامه شماره 91472/12/72بااحراز بزهکاری جعفر به عنوان قاتل عمدی وی را به قصاص نفس محکوم نموده و در خصوص ایرادب ضرب عمدی منتهی به سقوط دو دندان شاکی محمدبه لحاظ فقد دلیل کافی علیه متم ردیف 2 (اصغر) او را تبرئه نموده و فقط نظر به اعتراف وی به ایراد ضرب ساده با مشت به صورت شاکی به پرداخت سه دینار در حق شاکی رای صادر نموده که رای صادره مورد اعتراض وکیل محکوم علیه ردیف یکم قرار گرفته مبنی بر اینکه عمل موکل عنوان دفاع از ناموس را داشته ضمن آنکه قصد کشتن مقتول را نداشته " است." لذا درخواست تجدیدنظر کرده و دادگاه مقررداشته پرونده به دیوان عالی کشور ارسال " شود" که به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و دادنامه شماره 1472/72 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد.
(بسمه تعالی 0 با توجه به محتویات پرونده درخواست تجدیدنظربا هیچ یک از موراد مذکور در ماده 15 قانون تجدیدنظر مصوب سال 72 انطباق ندارد، لذا ضمن رد آن دادنامه فوق الاشاره ابرام و پرونده به مرجع مربوط اعاده می گردد.)

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

70

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 3015

تاریخ تصویب : 1373/10/18

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.