هزار درهم به عنوان دیه تورم بیضه چپ - اعاده دادرسی

هزار درهم به عنوان دیه تورم بیضه چپ - اعاده دادرسی

هزار-درهم-به-عنوان-دیه-تورم-بیضه-چپ---اعاده-دادرسی

وکیل


کلاسه پرونده : 10/506416
شماره دادنامه : 74/77/16
تاریخ رسیدگی : 10/2/74
مرجع رسیدگی : شعبه 16 دویان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : حسب مندرجات پرونده آقای (الف )23ساله اهل و ساکن ... به اتهام ایراد صدمه وفحاشی نسبت به (ب <و(ج ) فرزند. 0 مبنی بر ایراد صدمه نسبت به آقای (الف ) تحت تعقیب قرارگرفته و شعبه 197 دادگاه کیفری دو ... به این موضوع رسیدگی نموده و به موجب دادنامه شماره ... بشرح زیر انشاء رای نموده است :
آقای (الف ) فرزند ... 23 ساله اهل و ساکن ... متهم است به ایراد صدمه عمدی و فحاشی نسبت به (ج ) فرزند ... 46 ساله باتوجه به گواهی پزشکی قانونی و نحوه مدافعات طرفین و اوضاع و احوال موثر اتهامش ثابت است و به استناد بند یک ماده 480 قانون مجازات اسلامی و با در نظر گرفتن ماده 496 قانون مزبور به لحاظ عدم موضوعیت شتر متهم موصوف را از بابت خراش 1 ناحیه چپ پیشانی ، 2 بالای بینی ، 3 سمت چپ صورت 4 لب تحتانی هر یک 1.. درهم جمعا"4.. درهم در حق مصدوم آقای (ج ) محکوم می نماید. همچنین در مورد فحاشی به استناد ماده 86 قانون تعزیرات و با در نظر گرفتن ماده 22 قانون مجازات اسلامی به لحاظ وضعیت خاص که متهم تحت تاثیرآن قرارگرفته نامبرده را به پنجاههزار ریال جزای نقدی محکوم می نمایدودر خصوص اتهام (ج ) فرزند. .. مبنی برایرادصدمه عمدی نسبت به آقای (الف ) (بنابه دلایل فوق الذکر بزه انتسابی مشارالیه ثابت است. علی هذا دادگاه متهم مزبور را به استناد مواد426 و بند دال 484 قانون مجازات اسلامی و با در نظر گرفتن ماده 496 قانون مزبور به لحاظ عدم موضوعیت دینار از بابت تورم بیضه چپ 1 ... درهم و از جهت کبودی 15 درهم در حق مصدوم محکوم می نماید.
رای صادره نستب به متهم ردیف یک غیابی قابل واخواهی ظرف ده روز در این دادگاه نسبت به مهم ردیف دو حضوری قابل تجدیدنظر در دادگاه کیفری یک می باشد و متهم دردیف دوم آقای (ج ) نسبت به دادنامه شماره ... صادره از شعبه 197 دادگاه کیفری دو تجدیدنظر خواهی نموده و شعب142 دادگاه کیفری یک ... به اعتراض محکوم علیه آقای (ج ) رسیدگی نموده و به موجب دادنامه شماره ... بشرح زیر انشاء رای نموده است.
در خصوص تقاضای تجدیدنظرخواهی آقای (ج ) نسبت به دادنامه شماره ... مورخ 30/6/72 صادره از شعبه 197 دادگاه کیفری دو نظربه اینکه نامبرده ایراد موثری نسبت به دادنامه وارد ننموده است و دادنامه هم بدون ایراد می باشد لذا ضمن ردتقاضای نامبرده دادنامه مذکور به استناد ماده 2 قانون تجدیدنظر تایید می گردد و پس از قطعیت دادنامه نسبت به محکومیت آقای (ج ) نامبرده به شرح دو برگ لایحه شماره ... منضم به چهار برگ گزارش سرپرست بازرسی واحد بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تایید استدعا مستدعی اعاده دادرسی دایر بر اینکه مصدوم (الف ) به بیمارستان مراجعه نداشته و در بیمارستان بستری نگردیده است و در نتیجه گواهی پزشکی صادره خارج از ضوابط و بدون رعایت مقررات قانونی صادر گردیده است و نیز فیش مبلغ پنجهزار ریال و نیز مقرره درخواست اعاده دادرسی نموده است و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع می گردد.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی برقبول اعاده دادرسی مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. نظر به مندرجات پرونده و کیفیات منعکس در آن چون مستدعی اعاده دادرسی مدعی است گواهی پزشکی دایربر مصدومیت (الف ) مجعول است و برخلاف موازین قانونی صادر گردیده است و این امر به موجب چهار برگ گزارش سرپرست بازرسی واحد بهداشت و درمان و آموزش پزشکی بازرسی کل کشور مودر تایید قرارگرفته است علی هذا بنا به جهات یاد شده و به لحاظ بند سه و چهار ماده 466 قانون آئین دادرسی کیفری درخواست اعاده دادرسی آقای (ج ) نسبت به محکومیت خود بشرح دادنامه شماره ... صادره از دادگاه کیفری دو ... موجه و قانونی است و با تجویز آن رسیدگی مجدد به موضوع به شعبه دیگر دادگاه کیفری یک ... (دادگاه همعرض ) ارجاع می گردد. )

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراءدیوان عالی کشور 3
قصاص عضوودیه اعضاء یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول 1378

110

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 77

تاریخ تصویب : 1374/02/10

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.