×

گاهش مراجعات مردم به مرکز دیوان عدالت اداری

گاهش مراجعات مردم به مرکز دیوان عدالت اداری

مدیر کل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری با اشاره به راه‌اندازی دفاتر استانی دیوان عدالت اداری، گفت در ظرف زمانی حدود 2 سال 30 دفتر استانی با کیفیتی مطلوب راه‌اندازی شده است

گاهش-مراجعات-مردم-به-مرکز-دیوان-عدالت-اداری

مدیر کل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری با اشاره به راه‌اندازی دفاتر استانی دیوان عدالت اداری، گفت: در ظرف زمانی حدود 2 سال 30 دفتر استانی با کیفیتی مطلوب راه‌اندازی شده است.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری - کارکرد دیوان عدالت اداری به زبان ساده - پاسخ شورای نگهبان به استعلامات رییس دیوان عدالت اداری -  تغییر رویه ها در قانون جدید دیوان عدالت اداری - دیوان عدالت اداری و فلسفه تاسیس آن - - آیا می دانید وظیفه دیوان عدالت اداری چیست ؟

علی اکبر بختیاری در گفت‌وگو با میزان در ارتباط با دستاوردهای راه‌اندازی دفاتر استانی دیوان عدالت اداری اظهار کرد: راه‌اندازی این دفاتر اقدامی ارزشمند در مسیر تسهیل ارائه خدمات قضایی به مردم و از عوامل موثر در ارتقای سطح رضایتمندی مراجعان و تحقق بخشی اهداف توسعه قضایی است.

وی ادامه داد: توسعه قضایی و افزایش رضایتمندی مردم، خواست مقام معظم رهبری و از سیاست‌های کلی نظام است که در این راستا راه‌اندازی دفاتر استانی دیوان عدالت اداری یکی از ارزشمندترین اقدامات دیوان عدالت اداری بوده که در ظرف زمانی حدود دو سال 30 دفتر استانی با کیفیتی مطلوب راه‌اندازی شده است. مدیر کل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری درباره آثار و نتایج اجرایی راه‌اندازی دفاتر استانی دیوان عدالت گفت: شاخص‌ترین ثمره ایجاد این دفاتر این است که دیگر لزومی به مراجعه مردم از اقصا نقاط کشور به تهران و ستاد مرکزی دیوان عدالت اداری نیست و ارائه خدمات قضایی در استانها موجب کاهش سفرهای بین شهری و به تبع آن کم شدن هزینه‌هایی است که شهروندان از حیث مادی و روانی برای دسترسی به خدمات قضایی می‌پردازند.

انتشار کتاب جایگاه و صلاحیت های دیوان عدالت اداری در نظام حقوقی ایران -  آیین نامه اداری جلسات هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری 

بختیاری با اشاره به اینکه تنوع فرهنگی در کشور ممکن است مشکلاتی را در درک متقابل موضوعاتی که شهروندان و ساکنان نقاط مختلف کشور پیگیری می‌کنند ایجاد کند، تصریح کرد: این تفاوت‌ها گاهی موجب می‌شود که مراجعان نتوانند آنگونه شایسته است مطلب و خواسته خود را بیان کنند بنابراین راه‌اندازی این دفاتر موجب شده مشکلات ارتباطی تا حد زیادی کاهش یابد.

مدیر کل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری ادامه داد: با تسهیل دسترسی هموطنان به دفاتر دیوان، با توجه به نقشی که این دفاتر می‌توانند بین شکات و دستگاه‌های اجرایی ایفا کنند و همچنین اطلاع‌رسانی و آگاه‌بخشی به موقع توسط آنها، زمینه کاهش دعوی طرح شده فراهم می‌شود.

وی در ارتباط با تاثیر ایجاد دفاتر نمایندگی دیوان عدالت اداری در تسهیل ارائه خدمات این دیوان به مردم گفت: در این دفاتر خدمات قضایی لازم از جمله ارشاد و معاضدت قضایی به مردم ارائه می‌شود و همچنین رفع نقص دادخواست‌ها و شکایات، ابلاغ اوراق قضایی و همکاری در اجرای احکام که پیش از این شهروندان برای دریافت این خدمات باید به تهران مراجعه می‌کردند از جمله خدمات قابل ارائه در دفاتر استانی است.

قانون دیوان عدالت اداری - قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری

مدیر کل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری تاکید کرد: دفاتر استانی دیوان عدالت اداری زمینه‌ساز توسعه قضایی، تسهیل امور مردوم و افزایش رضایتمندی آنان شده، به طوری که در اثر راه‌اندازی این دفاتر، مراجعات مردم به مرکز کاهش یافته و تقریبا به یک دوم رسیده است. بختیاری در پایان خاطرنشان کرد: دفاتر نمایندگی دیوان عدالت اداری در استانها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند در تعامل با دستگاه‌های اجرایی، با رویکرد قانون محوری و حل مسائل شکایات را به حداقل برسانند و از طرفی این دفاتر موظفند در موضوعاتی که منجر به تراکم شکایات در یک حوزه مشخص است امکان تعامل و دستگاه‌های اجرایی را برای حل موضوع و کاهش شکایات و مراجعات فراهم آورند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.