×

صدور حکم جلب برای 2 کودک دیگر، قانون مجازات اسلامی ایراد دارد

صدور حکم جلب برای 2 کودک دیگر، قانون مجازات اسلامی ایراد دارد

مدیرعامل ستاد دیه شعبه لرستان با تقدیر از عملکرد مقام عالی قضایی استان در راستای ممانعت از اجرای حکم جلب یک کودک 5 ساله، گفت برای پیشگیری از موارد مشابه نیازمند بازنگری در برخی مواد قانون جدید مجازات اسلامی هستیم

صدور-حکم-جلب-برای-2-کودک-دیگر،-قانون-مجازات-اسلامی-ایراد-دارد وکیل 

مدیرعامل ستاد دیه شعبه لرستان با تقدیر از عملکرد مقام عالی قضایی استان در راستای ممانعت از اجرای حکم جلب یک کودک 5 ساله، گفت: برای پیشگیری از موارد مشابه نیازمند بازنگری در برخی مواد قانون جدید مجازات اسلامی هستیم.

توکل شاکرمی ، اظهار کرد: طی روزهای گذشته یک زوج جوان با مراجعه به ستاد دیه استان از صدور حکم جلب و مراجعه مامور برای زندانی کردن پسر 5 ساله‌شان خبر دادند.

وی افزود: کودک این خانواده در حین بازی ناخواسته موجب آسیب چشم همبازی‌اش می‌شود که در ادامه والدین این کودک با ایراد قسامه مدعی می‌شوند که چشم فرزندشان آسیب جدی دیده است؛ البته والدین کودک مورد شکایت هم اعلام می‌کنند فرزند آن‌ها بدون سوء نیت و در حین بازی کودکانه مسبب این حادثه شده که قاضی پرونده هم بعد از استماع این دفاعیات به محکومیت این کودک به صورت غیرعمد و پرداخت دیه رای می‌دهد.

شاکرمی تصریح کرد: در گذشته بارها شاهد بروز حوادث غیرعمد کودکان و نوجوانان در حین بازی به صورت اتفاقی بوده‌ایم، اما همواره رای بر پرداخت دیه توسط عاقله صادر و از زندانی کردن طفل تا رسیدن به سن قانونی خودداری می‌شد.

وی ادامه داد: در قانون جدید مجازات اسلامی هم، پرداخت دیه بر عهده شخص گذاشته شده و در صورت عدم توانایی پرداخت دین، شخص که ممکن است طفل هم باشد روانه زندان خواهد شد و به همین دلیل حکم جلب کودک مورد شکایت در این ماجرا صادر شد.

مدیرعامل ستاد دیه شعبه استان لرستان ادامه داد: با طرح موضوع در جلسه هیات مدیره استان و مطالعه پرونده توسط رییس کل دادگستری با همکاری خوب عالی‌ترین مقام قضایی استان از ورود این کودک به کانون اصلاح‌وتربیت جلوگیری شد.

وی با یادآوری اینکه دو مورد دیگر هم همانند این پرونده که حکم جلب کودک صادر شده بود را در انتهای سال 94 داشتیم، گفت: با توجه به مراجعه دو خانواده‌ دیگر در همین زمینه در طول دو ماه گذشته به این نهاد مردمی، چند ماده از قانون جدید مجازات اسلامی نیاز به اصلاح جدی دارد، البته این احکام نیز اجرایی نشد.

وی رسیدگی به برخی مواد موجود در قانون جدید مجازات اسلامی را با عنایت به پرونده‌های پیش آمده نیازمند بازنگری جدی و فوری دانست.

موادی که دادگاه صلاحیت دار با اتکا به آن‌ها حکم صادره کرده به شرح زیر است:

* ماده 92 قانون مجازات اسلامی: در جرائمی که مستلزم پرداخت دیه یا هر ضمان مالی دیگری است؛ دادگاه اطفال و نوجوانان مطابق مقررات مربوط به پرداخت دیه و خسارت حکم می‌کند.

* ماده 462 قانون مجازات اسلامی: دیه جنایت عمدی و شبه عمدی بر عهده خود مرتکب است.

* ماده 456 قانون مجازات اسلامی: در جنایت بر اعضاء و منافع اعم از عمدی و غیرعمدی در صورت لوث و فقدان ادله دیگر غیر از جنایت مورد ادعاء را اثبات و دیه آن را مطالبه کند، لکن حق قصاص با آن ثابت نمی‌شود.

الف: شش قسم در جنایتی که دیه آن به مقدار دیه کامل است .

ب: پنج قسم در جنایتی که دیه پنج ششم دیه کامل است .

پ: چهار قسم در جنایتی که دیه آن دو سوم دیه کامل است .

ت: سه قسم در جنایتی که دیه آن یک دوم دیه کامل است .

ث: دو قسم در جنایتی که دیه آن یک سوم دیه کامل است .

ج: یک قسم در جنایتی که دیه آن یک ششم دیه کامل یا کمتر از آن است .

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.