×

12 1 درصد از زندانیان زن کشور مبتلا به ایدز هستند

12 1 درصد از زندانیان زن کشور مبتلا به ایدز هستند

12 1 درصد از زندانیان زن کشور مبتلا به ایدز هستند

12-1-درصد-از-زندانیان-زن-کشور-مبتلا-به-ایدز-هستند وکیل 


مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان‌ها

مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: 57 درصد از جمعیت ورودی به زندان‌ها سوءمصرف موادمخدر دارند و بر همین اساس در زندان‌ها خدمات درمانی اعتیاد به صورت سم‌زدایی، روان‌درمانی و درمان نگهدارنده با متادون ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرضیه فرنیا طی سخنانی در افتتاحیه دوره دوم کارگاه آموزشی «ارتقاءی برنامه‌های پیشگیری و مراقبت از اچ‌آی‌وی (ایدز) برای زنان مصرف‌کننده تزریقی مواد»، تصریح کرد: حدود هفت هزار و پانصد نفر از زندانیان کل کشور زنان هستند که این رقم چهار درصد از زندانیان کل کشور را تشکیل می‌دهد و بیشترین تراکم این جمعیت نیز بین 19 تا 40 سالگی است.

وی با بیان اینکه 76 درصد از زنان زندانی متاهل هستند، افزود: از نظر سطح تحصیلات، 31 درصد این زنان بی‌سواد هستند و این بی‌سوادی یکی از عواملی است که فرد را مورد سوءاستفاده قرار می‌دهد و وی را به سمت جرم و بزهکاری می‌کشاند.

مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان‌ها به خدمات پزشکی زندان‌ها برای زنان اشاره کرد و ادامه داد: آموزش بهداشت به منظور ایجاد آگاهی با موضوعات متنوعی نظیر بهداشت فردی، مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیر واگیر به خصوص بیماری‌های پرخطر و ایجاد کلینیک‌های مثلثی برای کنترل اعتیاد، ایدز و بیماری‌های مقاربتی در زندان‌ها با اهداف آموزش، مشاوره، درمان و حمایت از افراد در معرض خطر، پرخطر و آلوده از جمله خدماتی است که در زندان‌ها برای زنان در جهت پیشگیری از ایدز و اعتیاد انجام می‌شود.

فرنیا گفت: آمارها نشان می‌دهد 57 درصد از جمعیت ورودی به زندان سوءمصرف مواد دارند که بر همین اساس در زندان خدمات درمانی اعتیاد به‌صورت سم‌زدایی، روان‌درمانی و درمان نگهدارنده با متادون ارائه می‌شود و در حال حاضر نیز 37 هزار و 554 نفر از زندانیان مرد و 699 نفر از زندانیان زن تحت درمان نگهدارنده با متادون هستند.

وی خاطرنشان کرد: کلینیک‌های مثلثی با سه ضلع ایدز، اعتیاد و بیماری‌های مقاربتی به منظور ارتقای آگاهی و تغییر نگرش زندانیان، اجرای مداخلات کاهش آسیب و درمان عفونت‌های فرصت‌طلب و بیماری‌های مقاربتی، در زندان‌های کل کشور ایجاد شده‌اند.

مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان‌ها اظهار کرد: در حال حاضر 133کلینیک در زندان‌های کشور و مراکز مراقبت بعد از خروج وجود دارند و هدف ما گسترش این کلینیک‌ها به کلیه زندان‌های با جمعیت بالای 300نفر و ادغام فعالیت آنها در برنامه مراکز بهداشتی و درمانی زندان‌های زیر 300 نفر جمعیت است.

فرنیا اعلام کرد: شیوع ویروس اچ‌آی‌وی در بین زنان زندانی طی سال‌های اخیر یک سیر نزولی داشته است و هم‌اکنون 12/1 درصد از زندانیان زن، مبتلا به ایدز هستند.

وی تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد، رابطه جنسی، دریافت خون و فرآورده‌های خونی و انتقال ویروس از مادر به کودک را از جمله راه‌های انتقال ویروس اچ‌آی‌وی برشمرد و افزود: آموزش و اطلاع‌رسانی بهترین راه پیشگیری از ایدز است، زیرا آموزش و آگاهی‌دهی مناسب، موجب می‌شود تا فرد از انجام رفتار پرخطر اجتناب کند یا در صورت بروز رفتار پر خطر، آسیب‌های ناشی از آن به حداقل برسد.

مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان‌ها در ادامه، برگزاری کلاس‌های آموزشی، چاپ پوستر، کتاب، بروشور، پخش بسته‌های آموزشی و پیام‌های تصویری، آموزش چهره به چهره، آموزش از طریق همسانان و تلفن مشاوره و گویا را از جمله راه‌های آموزشی موثر در پیشگیری از شیوع اچ‌آی‌وی در زندان برشمرد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.