×

خلاءهای قانونی مواد مخدر و روان‌ گردان برطرف می‌شود

خلاءهای قانونی مواد مخدر و روان‌ گردان برطرف می‌شود

خلاءهای قانونی مواد مخدر و روان‌ گردان برطرف می‌شود

خلاءهای-قانونی-مواد-مخدر-و-روان‌-گردان-برطرف-می‌شود

نویسنده آثار حقوقی، قوانین و آیین‌نامه‌هایی که از سال 1289 تاکنون درباره مواد مخدر و روان‌گردان در ایران تصویب شده‌اند را بیش از هشتاد مورد برشمرد و گفت: در صورت تصویب قوانینی که پیش‌نویس آن در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته است، خلاءهای قانونی در این زمینه برطرف خواهد شد.
سیدحسن اسعدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ درباره نخستین قانونی که در زمینه مواد مخدر در ایران تصویب شده است، گفت: این قانون با عنوان «تحدید تریاک» اسفند سال 1289 در دوره دوم مجلس شورای ملی تصویب شد،. تعداد قوانین و آیین‌نامه‌هایی که تاکنون در ایران تصویب شده‌اند، بیش از هشتاد عنوان را شامل می‌شود و اکنون نیز قوانین جدیدی در این زمینه در دست بررسی است که با تصویب آن بسیاری از خلاءهای موجود در زمینه مواد مخدر و روان‌گردان برطرف می‌شود.

وی افزود: پیش‌نویس این قوانین به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تهیه و تصویب قوانینی که تمامی مسایل مربوط به مواد مخدر و روان‌گردان را دربر بگیرد، تهیه شده است و اکنون در نوبت بررسی مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد. این قوانین بسیار جامع‌اند و در صورت تصویب و اجرای آن دست‌کم تا سی سال آینده خلاء قانونی درباره مواد مخدر و روان‌گردان نخواهیم داشت.

اسعدی همچنین به کتابی که به‌تازگی نگارش آن را به پایان برده است، اشاره کرد و گفت: این اثر که «مواد مخدر و روان‌گردان در قوانین ملی و بین‌المللی» نام دارد، قوانینی که تاکنون در ایران به تصویب رسیده به همراه کنوانسیون‌های بین‌المللی مواد مخدر و روان‌گردان که آنها نیز به تصویب قانون انجامیده‌اند را دربر می‌گیرد.

وی به نخستین کنوانسیون در این زمینه اشاره کرد و گفت: این کنوانسیون چندملیتی در سال 1909 با حضور سیزده کشور از جمله ایران، چین و آمریکا در شانگهای چین برگزار شد و مصوبات آن به امضای یازده کشور حاضر در آن رسید،. موضوع این کنوانسیون نیز تحدید تریاک به معنای محدود کردن آن به مصارف پزشکی و پژوهشی بود،. کنوانسیون‌های متعدد دیگری پس از این کنوانسیون تا پیش از سال 1961 برگزار شد که تمامی آنها در ارتباط با تریاک بود، زیرا تا آن زمان تنها تریاک به عنوان مواد مخدر مصرف می‌شد.

نویسنده کتاب «پژوهشی بنیادی درباره مواد مخدر» ادامه داد: یکی از کنوانسیون‌های مهم در سال 1961 برگزار شد که موضوع آن ممنوعیت مواد مخدر بود که بسیار مفصل است و تا امروز نیز اعتبار داشته و قابل استناد است. کنوانسیون بعدی سال 1971 برگزار شد که مواد و مسایل مربوط به قرص‌های روان‌گردان را دربر می‌گرفت. تا پیش از این تاریخ تمامی کنوانسیون‌ها درباره مواد مخدر با ریشه گیاهی بود، اما این بار نوبت به موادی رسیده بود که به صورت صناعی تولید می‌شدند.

اسعدی ادامه داد: تاکنون یازده کنوانسیون بین‌المللی در زمینه مواد مخدر و روان‌گردان برگزار شده است که مصوبات آنها طبق قانون مدنی، توسط قوه مقننه ایران به تصویب رسیده و جزیی از قوانین داخلی کشور به شمار می‌آیند.

وی افزود: کتاب «مواد مخدر و روان‌گردان در قوانین ملی و بین‌المللی» به بخش‌های یازده‌گانه سیاست‌های کلی نظام که در مهرماه 1385 توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شده بود، نیز می‌پردازد. تدوین و نگارش این کتاب پایان یافته و برای چاپ و انتشار به بنیاد حقوقی میزان سپرده شده است.

خبرگزاری کتاب ایران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.