×

آشنایی با تنظیم قرارداد اجاره اماکن مسکونی

آشنایی با تنظیم قرارداد اجاره اماکن مسکونی

چه موجر و چه مستاجر دارای حقوق و وظایفی اند که بعد از تنظیم قرارداد اجاره برای آنها به وجود می آید از طرفی با توجه به تغییر قوانین مربوط به این عقد در سال 1376 ضروری است تا به آثار این قرارداد برای طرفین عقد اشاره ای داشته باشیم اجاره نامه هم می تواند به صورت رسمی در محضر و هم توسط افراد عادی تنظیم شود

آشنایی-با-تنظیم-قرارداد-اجاره-اماکن-مسکونی وکیل 

 چه موجر و چه مستاجر دارای حقوق و وظایفی اند که بعد از تنظیم قرارداد اجاره برای آنها به وجود می آید . از طرفی با توجه به تغییر قوانین مربوط به این عقد در سال 1376 ضروری است تا به آثار این قرارداد برای طرفین عقد اشاره ای داشته باشیم . اجاره نامه هم می تواند به صورت رسمی در محضر و هم  توسط افراد عادی تنظیم شود

1- تعریف عقد اجاره :

عقدی است که برابر آن مستاجر مالک منافع مالی می شود که به اجاره او در می آید . ( عین مستاجره ) 

2- مدت :

در اجاره مسکن مدت اجاره که عبارت است از یک ماه ، یکسال و ... باید مشخص و در قرارداد گنجانده شود و الا عقد باطل است .

موجر :

کسی است که مالک بوده و یا از طرف مالک اجازه دارد تا ساختمان را اجاره دهد . ( اجاره دهنده )

مستاجر :

کسی است که ساختمان را از موجر اجاره می کند . (اجاره کننده )

توجه :

مشخصات اجاره دهنده و اجاره کننده باید دقیقاً در قرارداد آورده شود و اگر هر کدام از آنها به رضایت و نمایندگی از طرف دیگری مبادرت به تنظیم عقد می کنند باید دلیل قابل اطمینان و موثقی (مانند وکالت نامه رسمی ) ارائه دهند .

عین مستاجره:

مورد اجاره باید با مشخصات کامل در قرارداد آورده شود برای مثال تمامی شش دانگ یک واحد آپارتمان واقع در خ ... به مساحت ... جزو پلاک ثبتی ... با حق استفاده از آب ، گاز ، تلفن و ... پارکینگ .

نوع استفاده از عین مستاجره : باید در قرارداد قید شود که از عین مستاجره چه استفاده ای می شود برای مثال جهت سکونت ، دفتر اداری ، دفتر وکالت ، آرایشگاه زنانه و ... و اگر برای سکونت خانواده است تعداد نفرات آورده شود.

اجاره بها :

معمولاً اجاره بها ماهانه تعیین می شود و مبلغی نیز به عنوان پول پیش یا رهن و ... پرداخت می شود که ضروری است نحوه پرداخت و شماره چکها یا سفته های رد و بدل شده و ... دقیقاً در قرارداد بیاید . برای مثال اجاره بها در مدت یک سال شمسی از تاریخ ... لغایت ... از قراری ماهی ... ریال است که هر ماه و طی رسید کتبی از سوی مستاجر پرداخت می شود.

ضمانت اجرای عدم پرداخت اجاره : در صورت عدم پرداخت اجاره بها موجر می تواند شروطی را به نفع خود در قرارداد بگنجاند برای مثال در قرارداد ذکر شود :

در صورت تاخیر بیش از ده روز در پرداخت اجاره بها موجر می تواند اجاره نامه را فسخ و طبق قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1376 مورد اجاره را تخلیه کند.

پیش پرداخت :

اگر مستاجر مبلغی به عنوان ودیعه ، رهن ، پیش پرداخت و ... به موجر پرداخت باید در قرارداد ذکر شود برای مثال :

مستاجر مبلغ ... ریال نقداً یا طی چک شماره ... به عنوان قرض الحسنه و ... به موجر پرداخت نموده است . زمان باز پرداخت این وجه ، پایان مدت اجاره یا زمان فسخ می باشد و وجه هنگامی مسترد می شود که مستاجر هزینه های مربوط به مدت استفاده اش از قبیل شارژ ساختمان ، هزینه آب ، برق ، تلفن ، گاز و ... را پرداخته باشد و مورد اجاره را تحویل مستاجر کند .

شروط :

هر یک از طرفین حق دارند بر مبنای منافع و امکانات و اراده خود شرایطی را در قرارداد بگنجاند که مورد قبول طرف مقابل قرار گرفت دارای اثر حقوقی خواهد بود برای مثال :

1- مالیات مستغلات و عوارض شهرداری و تعمیرات اساسی بر عهده موجر و هزینه های استفاده از حفاظت و نظافت ساختمان با مستاجر است .

2- مستاجر حق انتقال مورد اجاره را به دیگری دارد یا ندارد .

3- مستاجر متعهد است که عین مستاجره را سالم و بدون عیب و نقص ( از قبیل عدم شکسته شدن درب ، پنجره ، کلید و ... ) تحویل موجر دهد .

4- اگر مستاجر قبل از پایان مدت اجاره تمایل به تخلیه عین مستاجره دارد مکلف است مراتب را یک ماه قبل ، از طریق اظهارنامه به اطلاع موجر برساند و یک ماه اجاره بهای اضافی و بلاعوض را به موجر بپردازد.

توجه :

بهتر است در قرارداد اجاره قید شود که مورد اجاره به تصرف مستاجر داده شده است یا خیر .

امضاء :

قرارداد باید به امضای موجر و مستاجر و دو نفر گواه برسد یک نفر گواه موجر و یک نفر گواه مستاجر ، زیرا اگر طرفین بخواهند قرارداد اجاره آنها تحت شمول مقررات ماده 2 قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1376 قرار بگیرد امضاء دو نفر گواه زیر قرارداد ضروری است .

منبع :حقوق شهروندی معاونت آموزش قوه قضائیه

    

پست های مرتبط

نظرات (1)

  • هانی1392-06-30 پاسخ

    سپاس از مطلب مفید شما.

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.