×

آشنایی با جرایم تکدی گری ، کلاشی و ولگردی

آشنایی با جرایم تکدی گری ، کلاشی و ولگردی

قانونگذار در ماده 712 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 سه رفتار را نام برده که عبارت از تکدی‌گری، کلاشی و ولگردی است و آنها را جرم انگاری کرده است

آشنایی-با-جرایم-تکدی-گری-،-کلاشی-و-ولگردی

قانونگذار در ماده 712 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 سه رفتار را نام برده که عبارت از تکدی‌گری، کلاشی  و ولگردی است و آنها را جرم انگاری کرده است.

 تکدی‌گری

در تعریف تکدی‌گری باید گفت که فردی باید درخواست مالی از دیگری کند؛ نه غیر مالی (مثل جابجایی وسایل یا بردن فرد به مکانی دیگر و…) بدون اینکه مابه ازای دارای ارزشی را ارایه بدهد.

بنابرای اگر فردی را در خیابان دیدید که آدامس یا گل می‌فروشد یا اسپند دود می کند، مرتکب جرم تکدی‌گری نشده است زیرا در حال کاسبی به روش دستفروشی است.

حواسمان باشد علت جرم محسوب کردن این عمل این است که جلوی سوء استفاده برخی از افراد سودجو یا اقتباس و الگوبرداری از نظام های غربی گرفته شود، نه اینکه کمک و دستگیری از مستمندان مخدوش شود.

 کلاشی

در فرهنگ لغت که به سراغ معنای واژه کلاشی می روید، آمده است: آن که از کسانی به اصرار و ابرام چیز ستاند.

بنابراین کلاشی درخواست کمک مالی است با حیله، نیرنگ، لجاجت، اصرار و سماجت. به عنوان مثال فردی به دیگری می گوید که پولی همراهم نیست و پول غذا یا کرایه تاکسی من را حساب کن و من بعداً می دهم.

در حالی که خودش پول دارد و فرد پرداخت کننده نیز علم به فریب و حیله مرتکب دارد یا شخصی با اصرار و پافشاری در ترمینال های برون شهری، مجله ای را به مسافر می‌فروشد یا فردی با نسخه داروی تقلبی از دیگران پول می‌گیرد که این اقدامات همگی کلاشی محسوب می‌شوند.


به گزارش مهداد، لازم است بدانید که قانونگذار تعریف دقیقی از کلاشی در قانون نیاورده است اما به نظر می رسد که رفتار کسی که مدام از مردم به عنوان اینکه اتومبیلش خراب شده و با خود پول نیاورده است، پول می‌گیرد را می‌توان کلاشی محسوب کرد.

البته باید بدانیم قانونگذار برای تکدی گری و کلاشی دو شرط را در نظر گرفته است:

نخست اینکه فرد تکدی گری را پیشه خود قرار داده باشد. یعنی شغل و پیشه مرتکب متکدی یا کلاش باشد.

بنابراین این جرایم، به عادت نامیده می شوند. بنابراین کلاشی اگر یک بار و اتفاقی باشد جرم نیست.

همچنین فرد باید از طریق تکدی گری و یا کلاشی امرار معاش کند. یعنی این جرم باید منجر به نتیجه شود.

به این معنا که باید مال هم تحصیل شود و همچنین تحصیل مال باعث گذران زندگی وی و امرار معاش او شود.

باید بدانیم که در حقوق ایران نیاز مالی داشتن یا نداشتن متکدی یا کلاش شرط نیست و حتی اگر فرد نیاز مالی داشته باشد و تکدی کند، باز هم جرم است.

چون در صورت نیاز افراد باید از طریق بهره مندی از صدقات و خیرات مانند عضویت در کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی ارتزاق کنند.

در کلاشی برخلاف کلاهبرداری، عملیات کلاش موجب فریب و نیرنگ نمی شود و خود فرد با علم به دروغین بودن رفتار مرتکب، پول می دهد و به عبارتی جهت رها شدن از فریب یا اصرار متهم آن را پرداخت می کند که به عبارتی به آن زوگیری عاطفی هم گفته می شود.

 ولگردی

در ماده ۴۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ ولگرد به این معنا آمده است: کسی است که مسکن و ماوای مشخص و وسیله معاش معلوم و شغل یا حرفه معینی ندارد.

بنابراین این دو شرط باید با هم باشد تا بتوان کسی را ولگرد دانست: اولاً نداشتن شغل و وسیله امرار معاش مشخص  دوماً نداشتن محل سکونت مشخص و معلوم. باید توجه داشت که کارتن خوابی که صبح ها ضایعات جمع می کند ولگرد محسوب نمی شود یا اگر کسی در چادر مسافرتی یا حلبی یا اتاق کارگری یا گرم خانه های شهرداری می ماند مسکن و ماوا دارد و نمی توان او را نیز ولگرد دانست.

رسیدگی به این جرایم مستقیماً در صلاحیت دادگاه کیفری ۲ است و حبس این جرایم الزاماً تبدیل به جزای نقدی می شود. قانونگذار در ماده ۷۱۳ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی کسانی را که افراد صغیر یا غیر رشید را برای تکدی گری بگمارند مجرم دانسته و برایشان مجازات درنظر گرفته است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.