×

برای شکایت از چه افراد و سازمان هایی باید به سازمان بازرسی مراجعه کرد؟

برای شکایت از چه افراد و سازمان هایی باید به سازمان بازرسی مراجعه کرد؟

سازمان بازرسی کل کشور به عنوان یکی از نهادهای قانونی، رسیدگی به انواع شکایت از دستگاه‌های مختلف را بر عهده دارد

برای-شکایت-از-چه-افراد-و-سازمان-هایی-باید-به-سازمان-بازرسی-مراجعه-کرد؟ وکیل 

سازمان بازرسی کل کشور به عنوان یکی از نهادهای قانونی، رسیدگی به انواع شکایت از دستگاه‌های مختلف را بر عهده دارد.

 برای شکایت از چه افراد و سازمان‌هایی باید به سازمان بازرسی مراجعه کرد؟

سازمان بازرسی کل کشور یکی از دستگاه‌‌های زیرمجموعه قوه قضاییه است که به منظور اجرای قانون اساسی تشکیل شده‌ و فعالیت این سازمان  نظارت و بازرسی از دستگاه‌های اجرایی و مختلف است.

تمام مردم می‌توانند از دستگاه‌های مختلف شکایت کنند و در صورت اطلاع از اقدامی غیر قانونی یا خلاف قانون آن را به سازمان بازرسی کل کشور اطلاع دهند.

شکایات مختلفی در این سازمان رسیدگی می‌شود و صلاحیت سازمان بازرسی کل کشور به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

شکایت اشخاص از دستگاه‌های اجرایی کشور از سوء جریان اداری و نقض قوانین و مقررات، شکایت مربوط به جذب، استخدام و گزینش در دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها از جمله شکایاتی است که در سازمان بازرسی رسیدگی می‌شود.

شکایت و اعتراض نسبت به انجام مزایده‌ها و مناقصات، شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی راجع به آیین‌نامه‌ها و تصویب‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های دولتی در دستور کار سازمان بازرسی قرار دارد که البته پس از تشخیص تخلف گزارش امر جهت رسیدگی و صدور رأی به دیوان عدالت اداری ارسال می‌شود.

شکایت علیه کارکنان دولت در زمینه اختلاس وظیفه سازمان بازرسی

شکایت و اعلامیه علیه کارکنان دستگاه‌های اجرایی در زمینه تصرف غیرقانونی و تضییع اموال دولتی و اختلاس و سایر جرایم که مرتبط با وظایف و تکالیف سازمانی آنان است هم باید در این سازمان مطرح شود و البته اگر شاکی موضوع را در دادسرا‌های عمومی و انقلاب مطرح کند، مانع از رسیدگی سازمان به این نوع سوء جریان نیست.

از جمله شکایات دیگری که در سازمان بازرسی مطرح می‌شود، رسیدگی به شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی در زمینه مربوط به تصرف و تملک غیرقانونی اراضی و املاک و اموال اشخاص است.

شکایات علیه دستگاه‌های دولتی و مؤسسات وابسته در مورد عدم پرداخت حقوق بیمه کارکنان و کارگران که باید گفت با وجود اینکه موضوع در صلاحیت دیوان عدالت اداری و هیأت‌های حل اختلاف موضوع قانون کار و سازمان تأمین اجتماعی است، اما سازمان بازرسی هم می‌تواند به آن‌ها رسیدگی کند.

تصمیم گیری راجع به اصلاح قانون و یا وضع آن هم در حیطه وظایف سازمان بازرسی کل کشور است؛ اصلاح قانون یا وضع آن در صلاحیت اختصاصی مجلس شورای اسلامی است، لیکن سازمان بازرسی کل کشور در مواردی که قانونی دارای اشکال یا نقص و معایبی باشد می‌تواند پس از بررسی‌های لازم پیشنهادهای مناسب را به مراجع قانونی ذ‌ی‌ربط ارائه دهد.

شکایت از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و مدارس غیرانتفاعی هم در حیطه وظایف سازمان بازرسی است‌؛ چنانچه شکایت مربوط به پذیرش، هزینه‌های ثبت‌نام، واحدهای درسی، کیفیت آموزشی و نظایر آن باشد قابل رسیدگی در سازمان است.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.