×

نظریه مشورتی

نظریه مشورتی

چنانچه شخصی غیر از مقامات یا ماموران دولت یا نیروهای مسلح، شخصی را توقیف یا حبس یا در محلی مخفی کند، آیا مشمول ماده 583 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 می‎شود؟

نظریه-مشورتی

چنانچه شخصی غیر از مقامات یا ماموران دولت یا نیروهای مسلح، شخصی را توقیف یا حبس یا در محلی مخفی کند، آیا مشمول ماده 583 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 می‎شود؟

نظر نخست: عبارت‎پردازی ماده 583 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 که پس از عبارت «غیر آنها» قید «بدون حکمی از مقامات صلاحیت‌دار» را آورده است، نشان می‌دهد که مصادیق «هر کس» در این ماده، باید فردی باشد که بتواند «حکمی» از مقامات صلاحیت‎دار برای جلب یا توقیف اشخاص دریافت کند. در حالی که در مقررات قانونی، چنین اختیاری برای افراد عادی پیش‎بینی نشده است. به‎علاوه قرار گرفتن ماده 583 ذیل فصل دهم قانون یادشده نیز مویدی بر این استدلال است. نظر دوم: تعبیر «غیر آنها» در ماده 583 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی شامل اشخاص عادی است. زیرا هرچند این ماده در زیر عنوان فصل دهم قانون یادشده با عنوان «تقصیرات مقامات و ماموران دولتی» مقرر شده، ولی اهمیت جرایم موضوع ماده پیش‌گفته به‎اندازه‎ای است که قانونگذار استثنائا در این ماده برخلاف مواد قبلی فصل دهم، به اشخاص عادی نیز اشاره کرده است. مواد 584 تا 587 مذکور در همین فصل نیز همگی در راستای ماده 583 مقرر شده‌اند که مقررات آنها درباره همه اشخاص اعم از عادی، دولتی و نظامی است. به‎طور ویژه ماده 586 درباره مرتکبانی است که برای ارتکاب جرایم موضوع ماده 583، اسم یا عنوان مجعول یا اسم و علامت مأموران یا لباس منتسب به آنان را اختیار کرده‎اند که نشان می‎دهد این ماده، حالت خاصی از ارتکاب جرم موضوع ماده 583 از سوی اشخاص عادی را پیش‌بینی می‌کند. همچنین اطلاق تعبیر «غیر آنها» در انطباق با قانون اساسی، در راستای حفظ حقوق شهروندان به‌ویژه حق آزادی تن و آزادی آمد و شد است و از سوءاستفاده‎های اشخاص عادی در توقیف یا حبس همدیگر جلوگیری می‎کند.

با توجه به مهلت‎های اعتباری سه ماهه عنوان‎شده در ماده 34 قانون حمایت خانواده (به‎منظور اجرای گواهی عدم امکان سازش)، چنانچه زوج در مهلت‌ تعیین‌شده برای تسلیم گواهی در دفتر طلاق حضور یافته و به تکمیل مدارک برای انجام تکالیف قانونی خود اقدام کند، اما دفتر طلاق با عنوان احراز تحویل جهیزیه به زوجه و عدم بارداری وی به‎لحاظ سکونت مشارالیها خارج از کشور، ثبت نهایی را خارج از مهلت 6 ماهه انجام دهد، آیا طلاق رجعی ثبت‎شده دارای اعتبار است یا باید نسبت به ابطال سند مذکور اقدام شود؟

مفاد ماده 34 قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391، حکایت از این دارد که مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش برای تسلیم به دفتر رسمی طلاق، «سه ماه» از تاریخ ابلاغ رای قطعی یا قطعی شدن رای است و طرفی که گواهی عدم امکان سازش را به دفتر رسمی طلاق تسلیم کرده، چنانچه ظرف «سه ماه» از تاریخ تسلیم، در دفترخانه حاضر نشود یا مدارک لازم را ارائه نکند، گواهی صادرشده از درجه اعتبار ساقط است؛ بنابراین «دو مهلت سه ماهه» در این ماده مقرر شده است. علی‎هذا مهلت‎های مقرر در این ماده قانونی به‎منظور ارائه گواهی عدم امکان سازش به دفتر رسمی طلاق و سپس اقدامات اجرایی لازم برای ثبت طلاق است؛ لذا در صورتی که هر یک از زوجـین حسـب مورد در مهلت‎های یادشده نسبت به انجام تکالیف مقرر در ماده 34 قانون حمایت خانواده اقدام کند، مهلت مذکور قطع شده و اقدام سردفتر در ثبت طلاق، خارج از این مهلت‎‌ها فاقد اشکال قانونی است.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.