×

نظریه مشورتی

نظریه مشورتی

بر اساس تبصره 2 ماده یک قانون مطبوعات، نشریه‎ای که بدون اخذ پروانه از هیات نظارت بر مطبوعات منتشر شود، از شمول قانون مطبوعات خارج و تابع قوانین عمومی است؛ در حالی که بند «الف» از ماده 7 قانون موصوف در این خصوص جرم‎انگاری کرده و چاپ و انتشار نشریه‎ای که برای آن پروانه صادر نشده است را ممنوع و جرم محسوب می‎کند، اما به استناد قوانین عمومی چنین اقدامی جرم محسوب نمی‎شود

نظریه-مشورتی

بر اساس تبصره 2 ماده یک قانون مطبوعات، نشریه‎ای که بدون اخذ پروانه از هیات نظارت بر مطبوعات منتشر شود، از شمول قانون مطبوعات خارج و تابع قوانین عمومی است؛ در حالی که بند «الف» از ماده 7 قانون موصوف در این خصوص جرم‎انگاری کرده و چاپ و انتشار نشریه‎ای که برای آن پروانه صادر نشده است را ممنوع و جرم محسوب می‎کند، اما به استناد قوانین عمومی چنین اقدامی جرم محسوب نمی‎شود.

با توجه به تعارض موجود بین دو ماه صدرالذکر از قانون مطبوعات، جمع بین این دو ماده چگونه مقدور است؟ آیا مطابق ماده 7 قانون مطبوعات، می‎توان در خصوص فوق‎الذکر قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست تنظیم کرد و دادگاه مطابق ماده 35 این قانون، مجازات تعیین کند؟ یا اینکه مطابق تبصره 2 ماده یک این قانون، موضوع از شمول قانون مطبوعات خارج است و به لحاظ عدم جرم‎انگاری در قوانین عمومی، از موارد صدور قرار منع تعقیب است؟

هیچ‎گونه تعارضی فی‎مابین تبصره 2 ماده یک الحاقی 30 فروردین سال 1379 قانون مطبوعات و بند «الف» ماده 7 قانون مذکور اصلاحی 30 فروردین سال 1379 وجود ندارد؛ زیرا هم در تبصره 2 ماده یک و هم در بند «الف» ماده 7 قانون موصوف جرم‎انگاری شده است؛ بدین توضیح که قانونگذار به موجب تبصره 2 ماده یک قانون پیش‌گفته، نشریه‎ای را که بدون اخذ پروانه از هیات نظارت بر مطبوعات منتشر شود، خارج از (تشریفات) قانون مطبوعات (هیات منصفه) دانسته و آن را تابع قوانین عمومی می‎داند و در بند «الف» ماده 7 قانون مرقوم نیز چاپ و انتشار نشریه‎ای که برای آن پروانه صادر نشده است را ممنوع و جرم محسوب می‎کند و وفق ماده 32 قانون یادشده مقرر کرده است «... هر کس بدون داشتن پروانه به انتشار نشریه مبادرت کند، طبق نظر حاکم شرع با وی رفتار خواهد شد» و مجازات قانونی آن در ماده 35 الحاقی 30 فروردین سال 1379 قانون صدرالاشاره مشخص شده است. بنابراین در مانحن‎فیه در مورد متهم پرونده می‎توان قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست جهت تعیین مجازات صادر کرد.

چنانچه در ملکی که فاقد پروانه و خارج از حریم شهر است، ساخت‎وساز صورت پذیرد و بعداً داخل در حریم شهر قرار گیرد، اولا آیا کمیسیون ماده صد قانون شهرداری‎ها صالح به رسیدگی به تخلفات مالک است؟ ثانیا در صورت منفی بودن پاسخ، چه مرجعی جهت رسیدگی به این تخلف صالح است؟ ثالثا در صورت مثبت بودن پاسخ، آیا اقدام به ساخت‎وساز بدون اخذ پروانه، در زمانی که هنوز مشمول مقررات شهرداری نشده، تخلف محسوب می‎شود؟ توضیح آن که، ملک مذکور دارای کاربری زراعی است.

اولا و ثانیا، نسبت به اراضی که قبلا در خارج از حریم شهر بوده و در آن زمان، ساخت‎وساز غیرمجاز صورت گرفته است و هم‎اکنون در محدوده شهر قرار دارند، طبق رای وحدت‎رویه شماره 266 مورخ 8 مرداد سال 1385 هیات عمومی دیوان عدالت اداری در چنین وضعیتی، کمیسیون موضوع تبصره 2 بند 3 الحاقی به ماده 99 قانون شهرداری‎ها، مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی مذکور است. ثالثا، با توجه به پاسخ فوق، پاسخ به این سئوال منتفی است و در هر صورت فرض سئوال مشمول تخلفات مذکور در ماده 100 قانون شهرداری مصـوب سال 1334 با اصـلاحات و الحـاقات بعـدی نیست.

 

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.