×

چک بین بانکی چیست ؟

چک بین بانکی چیست ؟

چک بین بانکی، یک نوع چک رمزدار است که به درخواست مشتری، توسط بانک صادر می شود نحوه وصول چک بین بانکی، به این صورت است که به بانک مقصد مراجعه و پس از تایید رمز چک، وجه آن به حساب معرفی شده، واریز می شود مدت زمان وصول چک بین بانکی، در هر روز کاری، تا ساعت 13 است

چک-بین-بانکی-چیست-؟ وکیل 

چک بین بانکی، یک نوع چک رمزدار است که به درخواست مشتری، توسط بانک صادر می شود. نحوه وصول چک بین بانکی، به این صورت است که به بانک مقصد مراجعه و پس از تایید رمز چک، وجه آن به حساب معرفی شده، واریز می شود. مدت زمان وصول چک بین بانکی، در هر روز کاری، تا ساعت 13 است.

یکی از مهمترین اسناد مالی که توسط شهروندان به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، چک است. احکام مربوط به چک به عنوان یکی از اسناد تجاری در کنار سفته و برات در قانون تجارت، مورد پیش بینی قرار گرفته و از آن جهت که استفاده از آن، با حساسیت های ویژه ای مواجه است، توصیه می شود که افراد، هنگام استفاده از این سند تجاری، نکات حقوقی مهم در خصوص آن را مورد توجه قرار دهند.در این میان، یکی از مهمترین انواع چک ها، چک هایی هستند که توسط بانک ها صادر می شوند و به اصطلاح، به آنها چک رمزدار گفته می شود. این چک ها، خود به دو نوع چک رمزدار بانکی و چک رمز دار بین بانکی تقسیم می شوند که از امنیت بیشتری نسبت به چک های عادی، برخوردارند.حال سوال مهمی که در خصوص این نوع چک ها وجود دارد، این است که مدت زمان و نحوه وصول آنها به چه صورت است؟

بر اساس قانون، چک نوشته ای است که به واسطه آن، صادرکننده، به بانک دستور می دهد تا در صورت رویت کردن برگه چک، مبلغ مذکور را، به دارنده آن پرداخت کند.به طور کلی، می توان انواع و اقسام چک را از هم تفکیک کرد که هر کدام از آنها، شرایط و احکام خاص خود را دارند و مزایا و معایب هر کدام از آنها، می تواند برای استفاده از آن، مورد توجه قرار گیرد. به عنوان نمونه، از جمله انواع چک ها می توان به چک های عادی، چک های تضمین شده، چک های مسافرتی و چک های رمزدار اشاره کرد.یکی از انواع چک ها، چک های بین بانکی است که به دلیل امنیت بالایی که نسبت به سایر انواع چک ها دارند، در موارد مهمتر مورد استفاده قرار می گیرند. چک بین بانکی، نوعی چک رمزدار محسوب می شود که برخلاف چک های عادی، صادرکننده این چک ها، بانک است و بانک ها به درخواست مشتری، اقدام به صادر کردن چک بین بانکی می کنند تا از این طریق، انتقال پول از یک بانک به بانک دیگر، امکان پذیر شود.

لازم به ذکر است که صدور چک بین بانکی نیازمند ارائه درخواست متقاضی به بانک است و نیازی به این نیست که شخص متقاضی انتقال پول از یک بانک به بانک دیگر، دسته چک داشته باشد، بلکه صدور چک بین بانکی رمز دار، برخلاف چک های عادی، بدون گرفتن دسته چک نیز امکان پذیر است.بر اساس آنچه گفته شد، می توان مشاهده کرد که یکی از مهمترین انواع چک ها، چک های بین بانکی است که با استفاده از آنها، مشتریان می توانند مبلغ دلخواه و مورد نظر خود را، به نحو آسانی از یک بانک، به بانک دیگر انتقال بدهند؛ بدون اینکه خطری از حیث گم شدن یا مورد سوءاستفاده قرار گرفتن برگه چک داشته باشند. چرا که در این چک ها که رمز دار هستند، تضمین و تامین امنیت چک بین بانکی، بر عهده بانک است.بنابراین از جمله مزایای استفاده از چک های بین بانکی نسبت به سایر چک ها، تضمین پرداخت مبلغ چک، امنیت بالا و عدم امکان سوءاستفاده از آن و درگیر شدن با چک برگشتی است.در خصوص چک های بین بانکی، باید به این نکته توجه داشت که این نوع چک ها، حتما به نام گیرنده چک صادر می شوند. به همین دلیل، استفاده از چک های رمزدار بین بانکی به صورت چک در وجه حامل، امکان پذیر نیست.

مدت وصول چک بین بانکی

پرسشی که در اینجا ممکن است مطرح شود، این است که مدت زمان وصول چک بین بانکی چقدر است و به عبارت دیگر، در صورتی که فردی، چک بین بانکی در اختیار داشته باشد، در چه مدت زمانی می تواند اقدام به وصول چک کند؟ در پاسخ به این پرسش، باید گفت که اصولا وجه چک های بین بانکی، به صورت نقدی، قابل وصول نبوده و باید به صورت مستقیم، از طرف بانک، به حساب دارنده چک، پرداخت شود.با این وجود، باید در نظر داشت که در حال حاضر، مدت زمان وصول چک بین بانکی توسط دارنده چک، تا ساعت 13 است.به عبارت دیگر، وصول چک های بین بانکی، در هر روز کاری صرفا تا ساعت 13 یا یک بعدازظهر، امکان پذیر است و اگر بعد از این ساعت به بانک مراجعه شود، وصول چک بین بانکی، امکان پذیر نیست و باید تا روز بعد، منتظر ماند.

 نحوه وصول چک بین بانکی

 در خصوص نحوه وصول چک بین بانکی، باید خاطرنشان کرد که چک های بین بانکی، پس از درخواست مشتری، توسط بانک صادر می شوند و یک رمز مشخص دارند؛ با این حال، وصول چک بین بانکی، به این صورت نیست که دارنده بتواند مبلغ آن را نقدا دریافت کند؛ بلکه بانک، مبلغ چک را به صورت نقدی، از حساب صادرکننده، برداشت و یک برگه چک بین بانکی با رمز مشخص، بر عهده یکی دیگر از بانک ها صادر می کند؛ لذا سرقت چک، در این مورد مشکل ساز نخواهد بود.برای وصول چک بین بانکی، ابتدا باید شماره حساب و کد شعبه بانکی که دارنده چک، در آن بانک حساب دارد، در چک بین بانکی مشخص شود. به منظور وصول مبلغ چک بین بانکی، ذی نفع یا دارنده چک می تواند به شعبه بانک درج شده در چک مراجعه کرده و پس از ارائه چک و تایید رمز آن توسط بانک، مبلغ آن، به حساب معرفی شده واریز می شود؛ البته به شرط اینکه در طول مدت زمان وصول چک بین بانکی (تا ساعت 13 بعدازظهر) به بانک مراجعه شود.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.