×

رای وحدت رویه شماره 830 هیات عمومی دیوان عالی کشور

رای وحدت رویه شماره 830 هیات عمومی دیوان عالی کشور

رای وحدت رویه شماره 830 هیات عمومی دیوان عالی کشور

رای-وحدت-رویه-شماره-830-هیات-عمومی-دیوان-عالی-کشور

شماره ۱۱۰/۲۵۱۵/۹۰۰۰ ۳۰/۲/۱۴۰۲

مدیر عامل محترم روزنامه رسمی جمهوری اسالمی ایران

گزارش پرونده وحدترویه قضایی شماره ۱۴۰۲/۱ هیأت عمومی دیوانعالیکشور با مقدمه و رأی شماره ۸۳۰ ـ ۱۵/۰۱/۱۴۰۲ به شرح ذیل تنظیم و جهت انتشار ارسال میگردد.

محمدعلی شاه حیدریپور ـ مستشار و مدیر کل هیأت عمومی دیوان عالی کشور

مقدمه

جلسه هیأت عمومی دیوان عالی کشور در مورد پرونده وحدت رویه شماره ۱۴۰۲/۱ ساعت ۸:۳۰ روز سهشنبه، مورخ ۱۵/۱/۱۴۰۲ به ریاست حجتاالسالم والمسلمین جناب آقای سید احمد مرتضوی مقدم، رئیس محترم دیوان عالی کشور، با حضور حجتاالسالم والمسلمین جناب آقای سیدمحسن موسوی، معاون محترم دادستان کل کشور و با شرکت آقایان رؤسا، مستشاران و اعضای معاون کلیه شعب دیوانعالیکشور، در سالن هیأت عمومی تشکیل شد و پس از تالوت آیاتی از کالم هللا مجید، قرائت گزارش پرونده و طرح و بررسی نظریات مختلف اعضای شرکتکننده در خصوص این پرونده و استماع نظر معاون محترم دادستان کل کشور که به ترتیب ذیل منعکس میگردد، به صدور رأی وحدت رویه قضایی شماره ۸۳۰ ـ ۱۵/۰۱/۱۴۰۲ منتهی گردید.

الف( گزارش پرونده

به استحضار میرساند، آقای سیدمهدی صنعتی، معاون قضایی محترم سازمان قضایی نیروهای مسلح استان کردستان طی نامه مورخ ،۲۰/۶/۱۴۰۰ با اعالم اینکه از سوی شعب مختلف دیوان عالی کشور، در خصوص اینکه آیا رفتار مأمورانی که با قاچاقچیان تبانی کرده و با اخذ رشوه به آنها اجازه عبور دادهاند، مشمول مقررات تعدد مادی است یا اعتباری، آراء مختلف صادر شده، درخواست طرح موضوع را در هیأت عمومی دیوان عالی کشور نموده است که گزارش امر به شرح آتی تقدیم میشود:  الف( به حکایت دادنامه شماره ۹۵۰۹۹۷۹۱۶۵۱۰۰۰۲۲ ـ ۱۶/۳/۱۳۹۵ شعبه اول دادگاه نظامی یک کردستان، در خصوص اتهام آقای مجید ... دایر بر اخذ رشوه و تبانی با قاچاقچیان، با این توضیح که: متهم مذکور ... با قاچاقچی معروف منطقه به نام محمد ،... تبانی و تمام خودروهای حامل بار قاچاق وی را در ساعت شیفت خود، با اخذ وجه، اجازه عبور داده است، چنین رأی داده شده است:

»... دادگاه اتهام وارده ... را محرز دانسته مستند به ماده ۵۹۲ قانون مجازات اسالمی مصوب ۱۳۷۵ و مواد ،۲ ،۵ ۷ )بند الف(، ۹ و بند ج ماده ۱۱۸ قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح و مواد ،۳۰۲ ۴۰۴ و ۶۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ و مواد ،۱۸ ،۲۷ بند ث ماده ،۳۸ ۱۳۱ و ۲۱۴ قانون مجازات اسالمی )مصوب ۱۳۹۲( حکم به محکومیت مجید ،... با رعایت جهات تخفیف )فقد سابقه کیفری و جوانی( و با لحاظ تعدد معنوی و اعمال مجازات اشد، به رد وجهاالرتشاء و تحمل یک سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی و پرداخت یک میلیون و پنجاه هزار تومان جزای نقدی و همچنین تنزیل دو درجه صادر و اعالم مینماید. ...« با فرجامخواهی از این رأی، شعبه سی و یکم دیوان عالی کشور به موجب دادنامه شماره ۹۵۰۹۹۷۰۹۰۸۷۰۰۳۵۷ ـ ۲۸/۹/۱۳۹۵ چنین رأی داده است:

»... در خصوص فرجامخواهی آقای دادستان نظامی کردستان از دادنامه فرجامخواسته فوقاالشعار از حیث اینکه ضوابط ماده ۳۵ قانون مبارزه با قاچاق کاال و ارز )تبانی با قاچاقچیان که در حکم اختالس میباشد( رعایت نشده و اشد بودن مجازات ارتشاء، در مانحنفیه از مجازات اختالس معنونه، فاقد اساس میباشد و تلقی تعدد معنوی در عنوان مذکور نیز صحیح نیست، فرجامخواهی وارد و موجه است ... فلذا ضمن نقض این بخش از دادنامه فرجامخواسته و با استناد به بند چهارم از شق ب ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی و مواد ۶۳۴ و ۶۳۵ همان قانون ادامه رسیدگی در این بخش فقط، به دادگاه همعرض صادرکننده رأی منقوض ارجاع میگردد.« ب( به حکایت دادنامه شماره ۹۵۰۹۹۷۹۱۶۵۱۰۰۱۳۰ ـ ۱۸/۱۲/۱۳۹۵ شعبه اول دادگاه نظامی یک کردستان، در خصوص اتهام آقایان .۱ بهنام ... دایر بر مشارکت در تبانی با قاچاقچیان کاال از جهت عبور دادن آنان با کاالهای قاچاق و اخذ رشوه .۲ حسین ... دایر بر مشارکت در تبانی با قاچاقچیان کاال از جهت عبور دادن آنان با کاالهای قاچاق، چنین رأی داده شده است:

»... دادگاه اتهامات وارده به متهمین را محرز دانسته مستند به مواد ،۱۸ ،۲۷ ۳۷ )بند ت(، ۳۸ )بندهای ت و ث(، ،۱۲۵ تبصره ۳ ماده ،۱۳۴ ،۱۶۴ ۲۱۱ و ۲۱۴ قانون مجازات اسالمی مصوب ۱۳۹۲و ماده ۵۹۲ قانون مجازات اسالمی مصوب ۱۳۷۵ و مواد ،۲ ،۵ ،۹ ۱۱۸)بند ج( و ۱۱۹ )بند ج( قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح و تبصره ماده ۳۵ قانون مبارزه با قاچاق کاال و ارز و مواد ،۳۰۲ ،۳۱۱ ۴۰۴ و ۶۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ،۱۳۹۲ حکم محکومیت نامبردگان را به ترتیب زیر صادر و اعالم مینماید: .۱ متهم ردیف اول )بهنام ...( عالوه بر رد وجوه ناشی از ارتشاء )به لحاظ واریز وجوه به حساب وی(، از حیث اخذ رشوه به میزان دو میلیون و دویست و سی هزار تومان، به تحمل ُنه سال حبس تعزیری و جزای نقدی معادل مال مأخوذه محکوم میگردد و از حیث اتهام تبانی با قاچاقچیان کاال )در حکم اختالس( به رد نیمی )به لحاظ مشارکت در جرم( از وجوه ناشی از آن )چهارده میلیون تومان( و تحمل ُنه سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی و جزای نقدی معادل چهارده میلیون تومان )نصف ارزش بار قاچاق عبور داده شده( محکوم میگردد مجازات اشد )تبانی با )مجازات اخراج از خدمت با توجه به وضعیت خدمتی وی منتفی است(. عالوه بر رد وجوه ناشی از ارتشاء، صرفًا قاچاقچیان( الزماالجرا میباشد. .۲ متهم ردیف دوم )حسین ...( عالوه بر رد نیمی )به لحاظ مشارکت در جرم( از وجوه ناشی از اختالس )چهارده میلیون تومان(، به پرداخت ده میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی و همچنین پرداخت هفت میلیون تومان جزای نقدی )با اعمال بند د ماده ۷ قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح( محکوم میگردد )مجازات اخراج
از خدمت با توجه به وضعیت خدمتی وی منتفی است( ... « با فرجامخواهی از این رأی، شعبه سی و دوم دیوان عالی کشور به موجب دادنامه شماره ۹۶۰۹۹۷۰۹۱۰۵۰۰۲۳۸ ـ ۱/۵/۱۳۹۶ چنین رأی داده است:

»با توجه به اینکه متهم برای انجام کاری که وظیفه او بوده )کشف و ضبط کاالی قاچاق و گزارش به مبادی مربوطه( وجوهی دریافت کرده و رفتار مادی هر دو جرم به طور عمده مشترک است و مشمول تعدد اعتباری جرم است در حالی که دادگاه قائل به تعدد واقعی بوده برای هر یک مجازات علیحده تعیین کرده است لذا دادنامه فرجامخواسته را به استناد بند ب ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ و الحاقات و اصالحات بعدی آن، در مورد متهمین بهنام ... و ... نقض و رسیدگی به دادگاه همعرض محول میشود.« چنانکه مالحظه میشود، شعب سی و یکم و سی و دوم دیوان عالی کشور در خصوص اینکه آیا رفتار مأمورانی که با قاچاقچیان تبانی کرده و با اخذ رشوه به آنها اجازه عبور دادهاند، مشمول مقررات تعدد مادی است یا معنوی، آراء مختلف صادر کردهاند؛ به طوری که شعبه سی و یکم، دادنامه فرجامخواسته را که در آن رفتار ارتکابی مذکور »تعدد معنوی« تلقی و بر همین اساس تعیین  مجازات شده است، به لحاظ عدم رعایت ضوابط ماده ۳۵ قانون مبارزه با قاچاق کاال و ارز نقض کرده است، اما شعبه سی و دوم، دادنامه فرجامخواسته را که در آن رفتار ارتکابی مذکور »تعددی مادی« تلقی و بر همین اساس تعیین مجازات شده است، به لحاظ آنکه آن را مشمول مقررات »تعدد معنوی« )اعتباری( دانسته، نقض کرده است.

بنا به مراتب، در موضوع مشابه، اختالف استنباط محقق شده است، لذا در اجرای ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری به منظور ایجاد وحدت رویه قضایی، طرح موضوع در جلسه هیأت عمومی دیوان عالی کشور درخواست میگردد. معاون قضایی دیوان عالی کشور در امور هیأت عمومی ـ غالمرضا انصاری ب( نظریه معاون محترم دادستان کل کشور ، درخصوص پرونده وحدت رویه شماره ۱۴۰۲/۱ هیأت عمومی دیوان عالی کشور، راجع به اختالف رویه حادث شده بین شعب احترامًا محترم سی و یکم و سی و دوم دیوان عالی کشور در خصوص اینکه آیا »رفتار مأمورانی که با قاچاقچیان تبانی کرده و با اخذ رشوه به آنها اجازه عبور میدهند، مشمول مقررات تعدد مادی جرم است یا تعدد معنوی« به نمایندگی از دادستان محترم کل کشور به شرح زیر اظهار عقیده مینمایم.

با بررسی گزارش ارسالی و مستفاد از مواد ۱۳۱ الی ۱۳۵ قانون مجازات اسالمی مصوب سال ۱۳۹۲ در باب تعدد جرم و اصالحات انجام شده در این خصوص و حسب ماده ۱۲ قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب ۲۳/۲/۱۳۹۹ که معیار و مالک تشخیص تعدد معنوی از تعدد مادی جرم را رفتار مرتکب دانسته به طوری که چنانچه شخص، مرتکب یک رفتار واحد )اعم از فعل یا ترک فعل( شود، اما این رفتار واحد در مواد قانونی مختلف دارای عناوین متفاوت مجرمانه باشد، تعدد معنوی بوده لذا چون شخص فقط یک عمل مجرمانه را انجام داده قانونگذار در مقررات قانونی مختلف صرفًا این رفتار واحد را با عناوین متفاوت توصیف نموده است. در صورتی که رفتار شخص )اعم از فعل یا ترک فعل( به دفعات مختلف انجام شود به طوری که هر رفتار و عمل مرتکب به طور مستقل دارای وصف مجرمانه جداگانه باشد، تعدد مادی دانسته است. لذا با توجه به توضیحات ذکر شده، مهمترین وجه افتراق تعدد مادی با تعدد معنوی جرم این است که در تعدد مادی، بزهکار چندین رفتار مجرمانه را انجام میدهد، اما در تعدد معنوی، بزهکار یک رفتار را مرتکب میشود که دارای عناوین متعدد است، و در واقع امر تعدد رفتار مجرمانه در تعدد معنوی جرم وجود نداشته و فقط تعدد عنوان قانونی وجود دارد و اطالق لفِظ تعدد به این حالت از باب مجاز است و نه حقیقت. به همین سبب است که بعضًا آن را تعدد صوری نیز مینامند؛ در حالی که در تعدد مادی، تعدد واقعی رفتار مجرمانه وجود دارد و این رفتار در عالم خارج با اعمال متفاوت نمود پیدا میکند.

از طرفی مطابق مواد ،۱۲ ۱۳ و ۱۲۰ قانون مجازات اسالمی مصوب ۱۳۹۲ و ماده۴ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ اصل بر برائت است و حکم به مجازات باید به موجب قانون و با رعایت شرایط و کیفیات مقرر در قانون باشد و در صورت هرگونه تردید و شبهه در وقوع جرم یا شرایط و کیفیات آن، اصل بر عدم تحقق آن و تفسیر به نفع متهم میباشد بنابراین در تعیین جرم و مجازات آن باید این مقررات قانونی رعایت شود. همچنین قانونگذار در ماده ۳ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختالس و کالهبرداری مصوب سال ۱۳۶۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام مقررداشته:

هر یک از مستخدمین و مأمورین دولتی ... و همچنین نیروهای مسلح ... برای انجام دادن یا ندادن امری که مربوط به سازمانهای یا غیر مستقیم قبول نماید، در حکم مرتشی است اعم از مزبور میباشد وجه یا مال یا سند پرداخت وجه یا تسلیم مالی را مستقیمًا اینکه امر مذکور مربوط به وظایف آنها بوده یا آنکه مربوط به مأمور دیگری در آن سازمان باشد . خواه آن کار را انجام داده یا نداده و انجام آن طبق حقانیت و وظیفه بوده یا نبوده باشد و یا آن که در انجام یا عدم انجام آن مؤثر بوده یا نبوده باشد.

الزم به ذکر است که در ماده ۱۱۸ قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح مصوب ۱۳۸۲ نیز مقرر داشته: »هرنظامی برای انجام یا خودداری از انجام امری که از وظایف او یا یکی دیگر از کارکنان نیروهای مسلح است وجه یا مال یا سند پرداخت وجه یا تسلیم مالی را بالعوض یا کمتر از قیمت معمول به هر عنوان قبول نماید اگر چه انجام امر برخالف قانون نباشد در حکم مرتشی است و به ترتیب ذیل محکوم میشود.

در تبصره ۱ ماده ۳۵ قانون مبارزه با قاچاق کاال و ارز مصوب ۱۳۹۲ نیز مقرر نموده: مأمورانی که با علم به ارتکاب قاچاق از تعقیب مرتکبان خودداری یا برخالف قوانین و مقررات عمل نمایند در حکم مختلس محسوب و به مجازات مقرر برای مختلسین اموال دولتی محکوم میگردند مگر آنکه عمل مرتکب به موجب قانون دیگری مستلزم مجازات شدیدتری باشد که در این صورت به مجازات شدیدتر محکوم میشوند.

لذا بر اساس مقررات قانونی مذکور، رفتاری جرم محسوب میشود که انجام یا خودداری از انجام امر از وظایف شخص مأمور یا یکی دیگر از کارکنان دستگاههای مذکور بوده باشد با این تفاوت که در مواد ۳ و ۱۱۸ یاد شده این رفتار در قبال دریافت وجه است که جرم تلقی شده اما تبصره ماده ۳۵ مذکور اطالق داشته و در آن اشارهای به دریافت وجه نشده است. ضمن اینکه در ذیل این تبصره تصریح شده: »مگر آنکه عمل مرتکب به موجب قانون دیگری مستلزم مجازات شدیدتری باشد که در این صورت به مجازات شدیدتر محکوم میشود.« و همانطور که شعبه محترم سی و دوم بیان داشته اند، رفتار مجرمانه مأمور یعنی خودداری از انجام وظیفه نسبت به کشف و ضبط کاالی قاچاق و گزارش به مراجع ذیصالح در اینگونه پروندهها که قسمت عمده رکن مادی جرم را تشکیل میدهد در هر سه ماده قانونی مذکور همسان و واحد بوده و چنانچه عدم انجام وظیفه با دریافت وجه بوده مشمول مجازات شدیدتر است و با این اوصاف مأمورانی که این عمل مجرمانه را مرتکب میشوند رفتار آنها عمل واحدی است که دارای عناوین متفاوتی است و به همین جهت مشمول مقررات تعدد معنوی است و نه تعدد مادی.

لذا با عنایت به مطالب معنونه نظر اساتید محترم شعبه سی و دوم دیوان عالی کشور که حسب آن رفتار مأمورانی که با قاچاقچیان تبانی کرده و با اخذ وجه به آنها اجازه عبور میدهند و به این ترتیب بر خالف قوانین و مقررات عمل نموده و باعث عدم تعقیب مرتکبان قاچاق میشوند را مشمول مقررات تعدد معنوی جرم تشخیص دادهاند را مطابق با مقررات قانونی دانسته و قابل تأیید میدانم. ج( رأی وحدت رویه شماره ۸۳۰ ـ ۱۵/۰۱/۱۴۰۲ هیأت عمومی دیوان عالی کشور مأمورانی که با علم به ارتکاب قاچاق، از تعقیب مرتکبان خودداری میکنند، مطابق تبصره یک ماده ۳۵ قانون مبارزه با قاچاق کاال و ارز مصوب ۱۳۹۲ با اصالحات و الحاقات بعدی، در حکم مختلس محسوب میشوند و هرگاه برای خودداری از انجام وظیفه مذکور، وجه یا مالی اخذ کنند، رفتار آنان مشمول عنوان »ارتشاء« نیز میشود. در این موارد، به لحاظ آنکه »اخذ وجه یا مال« برای »خودداری از تعقیب مرتکبان« مذکور در تبصره یاد شده است، موضوع مشمول مقررات تعدد اعتباری است و باید وفق ماده ۱۳۱ قانون مجازات اسالمی مصوب ،۱۳۹۲ »مجازات اشد« تعیین شود. بنا به مراتب و با عنایت به ذیل تبصره یک ماده ۳۵ قانون صدرالذکر، رأی شعبه سی و دوم دیوان عالی کشور که با این نظر انطباق دارد، به اکثریت آراء صحیح و قانونی تشخیص داده میشود. این رأی طبق ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ با اصالحات و الحاقات بعدی، در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور، دادگاهها و سایر مراجع، اعم از قضایی و غیر آن الزماالتباع است

منبع : روزنامه رسمی

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.