×

اصلاح آیین نامه اجرایی آموزشگاه های رانندگی

اصلاح آیین نامه اجرایی آموزشگاه های رانندگی

اصلاح آیین نامه اجرایی آموزشگاه های رانندگی

اصلاح-آیین-نامه-اجرایی-آموزشگاه-های-رانندگی وکیل 

تصویبنامه شماره۷۶۲۴۱/ت۶۰۵۰۳هـ مورخ ۱۴۰۲/۵/۳

وزارت کشور

وزارت دادگستری

وزارت راه و شهرسازی

وزارت صنعت، معدن و تجارت

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۴/۲۸ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به‌ استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی آموزشگاه‌های رانندگی موضوع تصویب‌نامه شماره ۲۹۷۹۷/ت۵۲۷۹۲هـ مورخ ۱۳۹۷/۳/۹ و اصلاحات بعدی آن به شرح زیر اصلاح می‌شود:

۱ـ بندهای (الف)، (ت)، (د) و (خ) ماده (۱) به شرح زیر اصلاح می‌شوند:

«الف ـ پلیس: پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

ت ـ مؤسس: شخصی حقیقی یا حقوقی است که به منظور فعالیت در زمینه آموزش مقررات رانندگی پس از اخذ پروانه تأسیس آموزشگاه از پلیس نسبت به دریافت پروانه کسب اقدام می‌نماید.

د ـ پروانه کسب: مجوزی است که در چهارچوب قانون نظام صنفی کشور مصوب ۱۳۸۲ با اصلاحات بعدی آن، صادر و به مؤسس اعطا می‌شود. مؤسس مکلف است ظرف شش ماه پس از دریافت پروانه تأسیس، نسبت به اخذ پروانه کسب نیز اقدام نماید، در غیر این صورت مجوز تأسیس از درجه اعتبار ساقط می‌شود.

خ ـ مرجع صدور پروانه کسب: اتحادیه آموزشگاه‌های رانندگی و یا دستگاه‌های موضوع تبصره ماده (۳۰) قانون نظام صنفی کشور.»

۲ـ جزءهای (۱ـ ۱)، (۲ـ ۱)، (۳ـ ۱) و (۴ـ ۱) بند (ب) ماده (۳) به شرح زیر اصلاح و متن زیر به عنوان تبصره به ماده یادشده الحاق می‌شود:

«۱ـ ۱ـ در اختیار داشتن حداقل دو دستگاه موتور سیکلت برقی، دو دستگاه موتور سیکلت دنده‌ای و دو دستگاه موتورسیکلت خودکار (اتوماتیک)، همگی به صورت سالم و آماده به کار متناسب با نوع گواهینامه.

۲ـ ۱ـ در اختیار داشتن حداقل شش خودروی آموزشی سالم آماده به کار متناسب با نوع گواهینامه.

۳ـ ۱ـ در اختیار داشتن حداقل دو دستگاه کامیونت (لوری) و دو دستگاه مینی­بوس آموزشی سالم آماده به کار متناسب با نوع گواهینامه.

۴ـ ۱ـ در اختیار داشتن حداقل دو دستگاه کامیون و دو دستگاه اتوبوس آموزشی سالم و آماده به کار متناسب با نوع گواهینامه.

تبصره ـ ملاک سن فرسودگی جهت خودرو سواری آموزشی، سن تعیین شده برای خودروهای عمومی می‌باشد.»

۳ـ ماده (۶) و تبصره (۶) آن به شرح زیر اصلاح می‌شوند:

«ماده۶ ـ پروانه کسب به نام مؤسس آموزشگاه با اعتبار پنج ساله توسط مرجع صدور پروانه کسب صادر می‌گردد و به شرط استمرار شرایط مندرج در آیین‌‌نامه اجرایی نحوه صدور و تمدید پروانه کسب (موضوع ماده (۱۲) قانون نظام صنفی) مصوب ۱۳۹۴/۱۱/۴ وزارت صنعت، معدن و تجارت، قابل تمدید می‌باشد.

تبصره۶ ـ در صورت درخواست جابه‌جایی مکان آموزشگاه از سوی موسس به دلایل غیرارادی ناشی از بروز حوادث غیرمترقبه و مانند آن، تا زمان اخذ پروانه در مکان جدید، با تأیید مرجع صدور پروانه کسب، ادامه فعالیت وی برای مدت یکسال بلامانع می‌باشد.»

۴ـ در تبصره (۴) ماده (۱۰)، بعد از عبارت «شش ساعت» عبارت «برای هر متقاضی» الحاق می‌شود.

۵ ـ در ماده (۱۶)، عبارت «در غیر این صورت پروانه فعالیت آموزشگاه از سوی اتحادیه» به عبارت «در غیر این صورت پروانه تأسیس و پروانه کسب آموزشگاه از سوی مراجع ذی‌ربط» اصلاح می‌شود.

۶ ـ متن زیر به عنوان ماده (۱۹) الحاق و شماره ماده بعدی به (۲۰) اصلاح می‌شود:

«ماده۱۹ـ پلیس می‌تواند با هماهنگی آموزشگاه‌های رانندگی از امکانات و ظرفیت‌های آموزشگاه‌های رانندگی برای آزمون نظری و عملی مهارت‌آموزان استفاده نماید.»

۷ـ این تصویب‌نامه از زمان ابلاغ، لازم‌الاجرا است.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ محمد مخبر

منبع : اختبار

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.