رییسی معاون اول قوه قضاییه،قطع ید در صورت احراز اجرا می‌شود

رییسی معاون اول قوه قضاییه،قطع ید در صورت احراز اجرا می‌شود

رییسی معاون اول قوه قضاییه،قطع ید در صورت احراز اجرا می‌شود

رییسی-معاون-اول-قوه-قضاییه،قطع-ید-در-صورت-احراز-اجرا-می‌شود-

رییسی:
قطع ید در صورت احراز اجرا می‌شود
با اخلال‌گران در تحول اقتصادی برخورد می‌شود
حوزه دیپلماسی درباره مسئله مواد مخدر قوی باشد



معاون اول قوه قضاییه، مردم را بهترین یار در اجرای دقیق قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در کنار تبیین دقیق این قانون توصیف کرد و گفت: با کسانی که در این زمینه تخلفی کنند، مرتکب جرم شوند و در این تحول اخلال ایجاد کنند برخورد صورت خواهد گرفت اما تبیین‌ها و روشنگری‌ها می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد.

همه بخش‌ها باید به دولت در جهت اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها کمک کنند

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رییسی طی سخنانی در ششمین گردهمایی روسای پلیس پیشگیری سراسر کشور، به موضوع تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: قانونی تصویب شده و دولت برای اجرای آن بسیج شده است. بی‌تردید همه بخش‌ها باید به دولت در جهت اجرای این ضرورت کشور کمک کنند تا در اجرای قانون موفق شود. ما نیز در کنار سایر دستگاه‌های مسوول خود را موظف به کمک در جهت اجرای این قانون می‌دانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود جمع‌آوری انگیزه‌های وقوع جرم، گرفتن فرصت از کسانی که انگیزه ارتکاب جرم دارند و در اختیار قرار نگرفتن ابزار جرم نزد مجرمین را سه مولفه اصلی پیشگیری از وقوع جرم در کشور دانست و اظهار کرد: در جامعه‌ای که می‌خواهد روابطش بر اساس آموزه‌های دینی تعریف شود مهم این است که سعی کنیم جرم در حداقل ممکن باشد.

جلوگیری از ایجاد انگیزه‌های وقوع جرم اولین گام پیشگیری است

این مسئول عالی قضایی اولین گام در این مسئله را جلوگیری از ایجاد انگیزه‌های وقوع جرم دانست و افزود: بدون تردید گسترش اخلاق و فرهنگ اسلامی در جامعه می‌تواند نقش مهمی در عدم ایجاد انگیزه‌های وقوع جرم داشته باشد. به عبارت دیگر به هر میزان اخلاق، توجه به خدا و توجه به معاد در جامعه بیشتر باشد به همان میزان شاهد کاهش جرم و جنایت در جامعه خواهیم بود.

معاون اول قوه قضاییه، به نقش رسانه ملی، آموزش و پرورش و دستگاه‌های الگوساز در جهت فرهنگ‌سازی و پیشگیری از جرم اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های فرهنگی، متولیان بخش‌های حوزوی و دانشگاهی و مجامع علمی در مورد پیشگیری از جرم نیازمند منشور و پیوستی هستند تا معلوم شود در جهت ایفای نقش خود به چه میزان با توجه به شاخص‌های قابل اندازه‌گیری تلاش کرده‌اند.

وی اولین نکته مورد تاکید در دین را مباحث تربیتی خواند و اظهار کرد: تربیت اسلامی به معنای احیای تمایلات عالی نفسانی انسانی است. نقشی که انبیاء داشته‌اند در جهت شکل دادن یک انسان خداگونه بوده است. انقلاب ما نیز پیش از آنکه انقلاب در جهات مختلف باشد یک انقلاب فرهنگی برای سوق دادن جامعه به طرف اخلاق دینی بود.

خودکنترلی کارآمدترین نظام کنترلی در سیستم‌های نظارتی است

رییسی، خودکنترلی را کارآمدترین نظام کنترلی در سیستم‌های نظارتی خواند و ادامه داد: نهادینه ساختن خودکنترلی یعنی اینکه فرد در خلوت و جلوت بداند که باید قانون را اجرا کند و حق تخلف و فساد را ندارد.

دستگاه‌های مسوول باید فرصت ارتکاب جرم را ندهند

معاون اول قوه قضاییه، دومین گام در راستای پیشگیری از جرم را گرفتن فرصت از افراد دارای انگیزه جرم دانست و خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مسوول باید کاری کنند که افراد فرصت ارتکاب جرم نیابند. فقط یک جلوه این اقدام حضور نیروی انتظامی در صحنه است. در حالی که باید ساز و کارها به گونه‌ای تعریف شود تا مثلا کسی اگر خواست اختلاس یا جعل کند اساسا نتواند این کار را انجام دهد؛ لذا همه دستگاه‌ها موظفند فرصت را از افرادی که انگیزه جرم دارند بگیرند و راه او را سد کنند.

وی تاکید کرد: هیچ دستگاهی را در کشور نمی‌شناسیم که ماموریت پیشگیری از وقوع جرم را برعهده نداشته باشد ولو این‌که این امر در عداد وظایفش تصریح نشده باشد.

رییسی گفت: به عنوان مثال نظام پولی و بانکی کشور باید به گونه‌ای عمل کند که کسی نتواند در ارتباط با مسئله پول مرتکب جرم شود. نظام مالیاتی و نظام واردات و صادرات نیز باید به همین شکل عمل کنند.

 اگر پول‌های سرگردان به سمت تولید هدایت نشود بحران اقتصادی به‌وجود می‌آید

معاون اول قوه قضاییه با ذکر مثالی در این زمینه، اظهار کرد: اگر در نظام اقتصادی ساز و کاری برای هدایت پول‌های سرگردان به سمت تولید ایجاد نشود بحران و انحراف اقتصادی به وجود می‌آید. عدم هدایت پول‌های سرگردان به طرف تولید موجب می‌شود که این پول‌ها به هر جا برود مانند سیلی بنیان‌کن عمل کند.

وی با تاکید بر لزوم تنظیم ساز و کارها در همه دستگاه‌ها با نگاه به کاهش ناهنجاری و پیشگیری از جرم، افزود: باید با نگاهی پیش‌بینانه، پیشگیرانه و قانون‌مدارانه در کشور حرکت شود. بر همین اساس باید برنامه‌ریزی‌ها با دوراندیشی صورت گیرد. اگر یک تصمیم بگیریم و بعد اتفاقی بیفتد و بگوییم فکرش را نمی‌کردیم درست نیست. قانونی هم که وضع می‌شود باید ناهنجاری و فساد را کاهش داده و قانونمداری را افزایش دهد.

رییسی تدوین ساز و کارهایی دقیق، اعمال مدیریت قوی و نظارت نوبه‌ای دستگاه‌ها را از ضرورت‌های جلوگیری از فرصت ارتکاب جرم برشمرد.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به مسئله ابزار جرم، خاطرنشان کرد: اگر انگیزه وقوع جرم به وجود آمد و فرد فرصت ارتکاب یافت باید ابزار ارتکاب جرم در اختیار این فرد قرار نگیرد.

وی در ادامه به نقش دستگاه قضایی در برخورد با جرایم اشاره کرد و افزود: اگر کسی مرتکب جرم شد نقش دستگاه قضایی در این میان عبارتست از رسیدگی به موقع، صدور حکم متناسب و اجرای دقیق حکم تا هم مجرم به جزای عمل خود برسد و هم عبرتی برای دیگران شده و از تجری جلوگیری کند.

در جرایم مهم باید رسیدگی سریع صورت گیرد و مردم شاهد کیفر مجرم باشند

رییسی تاکید کرد: اگر احکام با سرعت، دقت و تناسب لازم بین جرم و مجازات صادر نشود و اجرای آن به موقع صورت نگیرد اثری در پیشگیری از جرم نخواهد داشت. به ویژه در برخی جرایم که موجب جریحه‌دار شدن قلوب جامعه می‌شود باید تمام فرآیند قضایی خارج از نوبت و بسیار سریع طی شود و مردم هم شاهد کیفر مجرم باشند.

معاون اول قوه قضاییه، با بیان اینکه دستگاه قضایی با هیچ سازمانی به اندازه نیروی انتظامی ارتباط ندارد و نیروی انتظامی نیز بیشترین ارتباط را با دستگاه قضایی داراست، اظهار کرد: هر چه این تعامل تعریف شده‌تر، دقیق‌تر و منسجم‌تر باشد قطعا آثار و برکات آن برای مردم خواهد بود.

وی پیگیری برقراری صلح و سازش از سوی نیروی انتظامی امری بسیار پسندیده دانست و با تاکید بر لزوم تلاش نیروی انتظامی در این جهت به مسئله ابلاغ و اجرای احکام اشاره کرد و گفت: اگر یک حکم به موقع ابلاغ و اجرا نشود حقوق مردم ضایع می‌شود و تمام تلاش‌های دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و قضایی از بین می‌رود. بر همین اساس باید گفت که نقش نیروی انتظامی در ابلاغ و اجرای احکام بسیار موثر است.

رییسی بر ضرورت حرکت به سمت ابلاغ مکانیزه تاکید کرد و ادامه داد: در قانون آیین دادرسی نیز پیش‌بینی می‌کنیم که ابلاغ‌ها بدون ضرورت حضور مامور ابلاغ و به صورت مکانیزه انجام شود زیرا این امر موجب افزایش سرعت و دقت در ابلاغ‌ها خواهد شد. دیگر نمی‌توانیم از روش‌های قدیمی در امر ابلاغ بهره بگیریم.

در صورت وقوع جرم، فرافکنی نکنیم

معاون اول قوه قضاییه، با بیان اینکه اگر جرمی واقع شود مردم همه دست‌اندرکاران را مسوول می‌دانند، تاکید کرد: در صورت وقوع یک جرم اگر نیروی انتظامی بگوید پیگیری موضوع به عهده قوه قضاییه است و قوه قضاییه نیز بگوید این موضوع به نیروی انتظامی مربوط می‌شود شاهد نوعی فرافکنی خواهیم بود تا حل موضوع. این مسائل یک گفتمان رسانه‌ای نیست بلکه باید در جلسات کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و راهکار مقابله با آن پیدا شود.

پلیس، محیط را برای متجاسرین به قانون ناامن کند

وی مسوولیت پلیس را ناامن ساختن محیط برای متخلفین و متجاسرین به قانون برشمرد و گفت: چه یک نفر مرتکب جرم شود و چه یک جریان سازمان‌یافته اقدام به ارتکاب جرم کند نیروی انتظامی و دستگاه قضایی باید به موضوع رسیدگی کند.

رییسی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مواد مخدر در کشور اشاره کرد و افزود: نیروی انتظامی در برخورد با مسئله مواد مخدر کارنامه درخشانی دارد و دستگاه قضایی نیز حرکت قابل تقدیری در این زمینه داشته است. اما آیا فقط راهکار انتظامی و قضایی موثر است؟ خیر. یکی از راهکارهای مهم در این زمینه مسئله دیپلماسی است.

باید حوزه دیپلماسی ما در رابطه با مسئله مواد مخدر قوی باشد

معاون اول قوه قضاییه، ادامه داد: ما تولید داخلی نداریم. امروز مواد مخدر صنعتی تبدیل به مواد مخدر صنعتی شده که خانمان‌برانداز است. از روزی که آمریکا و کشورهای ناتو در افغانستان مستقر شده‌اند تولید مواد مخدر تا حتی 10 برابر نیز افزایش یافته است.

وی در پایان، این امر را یکی از جلوه‌های جنایت علیه بشریت و نقض حقوق بشر تحت چتر حمایتی آمریکا توصیف کرد و افزود: این موضوع نیاز به کار قوی در حوزه دیپلماسی دارد و مجامع و محاکم بین‌المللی نیز باید آمریکا را در خصوص مسئله تولید و توزیع مواد مخدر محاکمه کنند. قطعا باید حوزه دیپلماسی ما در رابطه با مسئله مواد مخدر قوی باشد.

 اجرای حدود الهی از افتخارات نظام قضایی اسلامی است

به گزارش ایسنا، معاون اول قوه قضاییه همچنین در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه یکی از افتخارات نظام قضایی اسلامی و در واقع یکی از امتیازات آن اجرای حدود الهی است، در پاسخ به سوالی در مورد اجرای مجازات قطع ید در ایام اخیر تصریح کرد: اجرای حدود به برکت انقلاب اسلامی از ابتدا جریان داشته و مربوط به الان نیست. همه حدودی که در قانون تصریح شده اجرا می‌شود البته موضوع آن بستگی به تشخیص قاضی و فرآیند دادرسی دارد.

وی اجرای حدود الهی را یکی از افتخارات نظام قضایی اسلامی و وجه تمایز آن نسبت به سایر نظامات برشمرد و خاطرنشان کرد: اساسا مردم برای اجرای احکام اسلام انقلاب کردند.

در صورتی که سرقت مصداق اجرای حد باشد، حد اجرا می‌شود

معاون اول قوه قضاییه افزود: قانون مجازات اسلامی که برگرفته از فقه اسلامی است در رابطه با سرقت شرایطی را مشخص کرده و اگر این شرایط برای قاضی اثبات شود برخورد صورت خواهد گرفت و در صورتی که مصداق اجرای حد باشد، حد اجرا می‌شود.

وی همچنین به انجام اصلاحات قانون مجازات اسلامی طی دوره‌های مختلف و تدوین لایحه جدید قانون مجازات اسلامی اشاره کرد.

تعزیرات و دادستانی تهران موضوع تریلرهای «هوو» را پیگیری می‌کنند

رییسی در پاسخ به سوالی دیگر در مورد اقدامات دستگاه قضایی در زمینه تریلرهای هوو اظهار کرد: پرونده‌ای در این زمینه در سازمان تعزیرات مطرح است علاوه بر این پیگیری‌هایی از طریق دادستانی تهران انجام شده و گزارش آن را داده‌اند که انشاءالله با نهایی شدن موضوع و به نتیجه رسیدن پیگیری‌ها مردم در جریان امر قرار خواهند گرفت.

سوال خبرنگار، دغدغه‌ شخصی او نیست

رییسی در پاسخ به سوالی دیگر در مورد اعمال محدودیت‌های از سوی دستگاه قضایی برای ورود خبرنگاران به مجتمع‌ها نیز تصریح کرد: معتقدیم اطلاع‌رسانی به موقع می‌تواند به دستگاه قضایی کمک کرده و در مردم ایجاد‌ آرامش کند. باور ما این است که مساله‌ای که خبرنگار مطرح می‌کند دغدغه‌ شخصی او نیست و در واقع پیگیری مسائل جامعه است.

وی افزود: پیگیری مسائل خبری و انعکاس به موقع آن توسط خبرنگار هم می‌تواند دیدگاه‌ مسوولان را تبیین کند و هم مانند پلی ارتباطی برای بیان دغدغه‌های مردم باشد که ما این پل ارتباطی را فرصت خوبی برای دستگاه قضایی می‌دانیم.

آیین‌نامه اطلاع‌رسانی با محوریت سخنگوی قوه قضاییه تدوین شده است

معاون اول قوه قضاییه در عین حال خاطرنشان کرد: برای آنکه چارچوبی برای این امر وجود داشته باشد و اطلاعات دقیق و به موقع به مردم داده شود آیین‌نامه اطلاع‌رسانی با محوریت سخنگوی قوه قضاییه تدوین شده تا هم خبرنگاران به موقع در جریان امور قرار گیرند و هم خبری که منتشر می‌شود از دقت و اتقان بیشتری برخوردار باشد.

رییسی تاکید کرد: اقتضای کار دستگاه قضایی ایجاب می‌کند که اخبار مربوط به آن اطمینان بخش بوده و از دقت کافی برخوردار باشد.

انتهای پیام

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.