قصاص چشم اسیدپاش بدون ریختن اسید

قصاص چشم اسیدپاش بدون ریختن اسید

قصاص چشم اسیدپاش بدون ریختن اسید

قصاص-چشم-اسیدپاش-بدون-ریختن-اسید

قصاص چشم اسیدپاش بدون ریختن اسید

وکیل مدافع محمدرضا قندهاری

حکم قصاص چشم مردی که با پاشیدن اسید روی صورت مردی دیگر او را کور کرده است تایید، اما تاکید شد این حکم باید بدون استفاده از اسید اجرا شود.
شرق:این اولین حکم اسیدپاشی است که به دلیل وارد آمدن آسیب به مجرم حین اجرای حکم از پاشیدن اسید به داخل چشم به کور کردن فرد تغییر کرده است.
مطابق اوراق پرونده، این رای برای جوانی به نام حمید صادر شده است. علی پنج سال قبل به اشتباه جوانی را با اسید سوازند و باعث از بین رفتن یک چشم او و کم بینایی چشم دیگرش شد. ماموران پلیس تیرماه سال 85 باخبر شدند، جوانی به نام داود دچار سوختگی شدید با اسید شده است.
این جوان بلافاصله بعد از سوختگی به بیمارستان مطهری تهران برده شد، اما اقدامات پزشکان در مورد او بی‌نتیجه ماند و این جوان یک چشم خود را به طور کامل از دست داد.
داود به ماموران گفت: در پارک مجیدیه مورد حمله فرد اسیدپاش قرار گرفته است و اصلا مهاجم را نمی‌شناسد. او گفت: در پارک نشسته بودم که دیدم جوانی به من نگاه می‌کند، او عصبانی بود، جلو آمد و یکدفعه اسید را به صورتم پاشید من اصلا نفهمیدم چه شده است. فقط سوختم، مردم هم من را به بیمارستان بردند.
یک هفته بعد از این ماجرا جوان اسیدپاش شناسایی و بازداشت شد. در حالی‌که داود ادعا می‌کرد او را نمی‌شناسد، این جوان گفت: در دوران دانش‌آموزی در مدرسه مورد آزار داود قرار گرفته است. حمید گفت: داود و دوستانش مرتب من را اذیت می‌کردند و حتی یک‌بار هم مرا مورد آزار جنسی قرار دادند.
به‌رغم اظهارات متهم، داود همچنان مدعی بود، حمید را نمی‌شناسد و با او همکلاسی نبود. در ادامه تحقیقات مشخص شد دو طرف پرونده در مدرسه‌های جداگانه درس می‌خواندند و از آنجایی که داود دو سال بزرگ‌تر از حمید است، بنابراین همکلاس بودن آنها امکان‌پذیر نیست.
بنابراین متهم دوباره مورد بازجویی قرار گرفت. او گفت: داود قصد داشت دختر مورد علاقه‌ام را از من بگیرد و به همین خاطر هم او را با اسید سوزاندم این ادعا هم به اثبات نرسید و در نهایت حمید اقرار کرد داود را با فرد دیگری اشتباه گرفته است.
با تکمیل پرونده حمید در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و با درخواست داود به قصاص یک چشمش محکوم شد. حمید از داود خواست گذشت کند اما مرد شاکی به خاطر اینکه بدون دلیل مورد هجوم واقع شده بود، قبول نکرد و بر قصاص پافشاری کرد.
بعد از اینکه رای قصاص چشم با اسید از سوی قاضی عزیز محمدی -رییس شعبه 71 و مستشارانش صادر شد، این رای مورد اعتراض حمید و وکیل مدافعش قرار گرفت. آنها مدعی بودند این نوع قصاص آسیب‌های جدی به فرد وارد می‌کند. چندی بعد رای صادره توسط دیوان‌عالی کشور نقض و پرونده دوباره به شعبه 71 بازگردانده شد.
با تاکید دوباره این شعبه بر حکم قصاص و تایید این رای از سوی دیوان‌عالی، محمدرضا قندهاری - وکیل مدافع حمید-عنوان کرد این حکم قابل اجرا نیست و اگر آسیبی حین اجرای حکم بر موکلش وارد شود، موضوع را پیگیری قضایی خواهد کرد.
با توجه به این دفاعیه قندهاری دیوان‌عالی کشور یک‌بار دیگر حکم را مورد بررسی قرار داد و اعلام کرد با توجه به اینکه ممکن است در حین اجرای حکم برای حمید مشکلی ایجاد و قسمت‌های دیگر بدنش سوزانده شود، کور کردن چشم متهم باید بدون ریختن اسید و تحت نظر پزشکان و با یک اقدام پزشکی انجام شود.
علاوه بر این متهم به قصاص یک‌چهارم لاله گوش با اسید محکوم شده بود که دیوان‌عالی اعلام کرد این بخش از حکم نیز باید بدون اسید اجرا و در واقع آن بخش از گوش بریده شود. قندهاری وکیل مدافع حمید دیروز به خبرنگار ما گفت: این اولین حکم قصاص چشم است که بدون ریختن اسید و با تدابیر پزشکی صادر شده است.
این در حالی است که موکل من با اسید شاکی را سوزانده بود. اگر حمید با اسید کور می‌شد، امکان داشت دچار مرگ مغزی یا سوختن قسمت‌های داخلی مغزش شود زیرا پاشیدن اسید به صورت آن هم با فاصله با چکاندن اسید به داخل چشم متفاوت است

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.