رای برائت قاضی مورد تعقیب بعلت عدم حصول قطع و یقین بر دلایل اثباتی در این امر صادر و اعلام می گردد

رای برائت قاضی مورد تعقیب بعلت عدم حصول قطع و یقین بر دلایل اثباتی در این امر صادر و اعلام می گردد

رای-برائت-قاضی-مورد-تعقیب-بعلت-عدم-حصول-قطع-و-یقین-بر-دلایل-اثباتی-در-این-امر-صادر-و-اعلام-می-گردد
دادنامه شماره : 44 - 8/4/1374

رای شعبه اول دادگاه عالی انتظامی قضات
عمده بیان ادعا علیه دادرس دادگاه حقوقی یک اینست که چون مشارالیه بدون تقاضای اصحاب دعوی جلسه را تجدید و به تاخیر انداخته ، مخالف ماده 127 قانون آئین دادرسی مدنی عمل کرده است . گزارش دادگستری استان دلالت دارد که در تاریخ 6/9/70 وقت احتیاطی بوده و دادگاه به تصدی قاضی دیگری تشکیل و مقرر داشته که با عنایت به وصول پاسخ استعلام از اداره خدمات روستایی ، وقت رسیدگی تعیین و طرفین دعوت شوند. و بعد از انتقال او، قاضی مورد تعقیب مسئول رسیدگی شده ، وی در وقت مقرر چنین اتخاذ تصمیم نموده : بعلت مرخصی روز شنبه 5/10/71 مقرر می دارد دفتر با تعیین وقت رسیدگی بشرح دستور جلسه قبل ، از طرفین دعوت بعمل آید.
ظاهرا" وقت بعدی 25/5/72 بوده و اقدامی از طرف دادگاه در این جلسه انجام نشده .
اما محور مدافعات قاضی مزبور در خصوص تجدید وقت مورخ 5/10/71 اینست که اصولا" او در این تاریخ قاضی دادگاه مزبور نبوده و از تاریخ 6/6/72 نیز به شهر دیگر منتقل شده است .
و در خصوص جلسه 25/5/72 اعلام داشته : آنچه مشخص است درپرونده ها روزانه معمولا" از طرف دادگاه صورتجلسه ای با گواهی دفتر به وصول یا عدم وصول لایحه از طرفین تنظیم می شود.
در این روز چنانچه فاقد صورتجلسه بوده باشد از طرف دفتر به دادگاه ارسال نشده است .
اما در گزارش دادگستری در استعلام این دادگاه متضمن تصویر صورتجلسه مورخ 25/5/72 به امضای احد از خواهانها و امضای دیگر و دستور ظهر این صورتمجلس و مفاد گزارش فوق الذکر دلالت دارد که دادگاه حقوقی یک در این روز با حضور خواهان و وکیل او تشکیل شده و بعلت اینکه قرار تحقیق و معاینه محلی انجام نشده و نظریه کارشناس نیز واصل نگردیده ، دستوری راجع به تجدید وقت ودعوت طرفین جهت اجرای قرار تحقیق محلی و دعوت از کارشناس صادر کرده و وقت رسیدگی به 26/12/72 تعیین شده ، نامه دادگستری نیز حاکی است که دادرس از تاریخ 27/3/70 تا 4/6/72 در دادگاه مزبور بوده ، با این وصف محقق است که مشارالیه در تاریخ 5/10/71 دادرس دادگاه حقوقی یک مورد بحث بوده است . بهرحال تجدیدوقت مذکور بعلت مرخصی وی دلیل مخالف ندارد و تجدیدوقت 25/5/72 نیز چون متضمن تنظیم صورتجلسه دادگاه بوده ،گر چه این امر قابل تامل بوده لیکن چون تصویر صورتجلسه ارسالی متضمن حضور احد از خواهانها و وکیل او و جهات تجدیدوقت قانونی است لذا بنظر این دادگاه چون قبول و احراز تخلف بانفی صورتجلسه مذکور متضمن جعلیت آن خواهد بود و چنین امری ظاهرا" منطقی بنظر نمی رسد.
بنابراین رای برائت قاضی مورد تعقیب بعلت عدم حصول قطع و یقین بر دلایل اثباتی در این امر صادر و اعلام می گردد.

مرجع :
کتاب نظارت انتظامی درنظام قضائی (جلددوم ) تالیف احمدکریم زاده
ناشر: روزنامه رسمی کشور، چاپ اول سال 1378

141


نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 44

تاریخ تصویب : 1374/04/08

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.