×

امینی 3700 نفر در انتظار ورود به دستگاه قضایی هستند

امینی 3700 نفر در انتظار ورود به دستگاه قضایی هستند

معاون منابع انسانی قوه قضاییه به تشریح مراحل برگزاری آزمون قضاوت سال 94 پرداخت

امینی-3700-نفر-در-انتظار-ورود-به-دستگاه-قضایی-هستند

معاون منابع انسانی قوه قضاییه به تشریح مراحل برگزاری آزمون قضاوت سال 94 پرداخت.

دستورالعمل اجرائی تبدیل وضع کارکنان قوه قضاییه از اداری به قضائی - شفافیت در دادرسی از اهداف قوه قضائیه است - کدام دادگاه خارج از مجموعه قوه قضائیه قرار دارد ؟ - جریان کارورزی باید مورد اهتمام جدی قوه قضائیه قرار گیرد - راه ملاقات با مسئولان ارشد قوه قضائیه چیست ؟ 

 حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا امینی طی سخنانی در نشست خبری، اظهار کرد: آزمون عمومی قضاوت سال 94 به صورت سراسری هشتم آبان ماه سال جاری برگزار می شود.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه ادامه داد: ثبت نام در آزمون قضاوت امسال از 24 شهریور ماه آغاز شده و تا 2 مهر ماه ادامه دارد. همچنین نتایج آزمون در نیمه دوم آذرماه اعلام می‌شود و کسانی که نصاب علمی لازم را در مرحله اول (تستی) کسب کنند برای مرحله بعد یعنی آزمون تشریحی دعوت می‌شوند. نصاب علمی بر اساس رتبه و نمره قبولی فرد محاسبه می شود.

امینی با اشاره به اینکه آزمون تشریحی قضاوت 4 دی ماه سال جاری برگزار می‌شود، ادامه داد: منابع و مواد آزمون از طریق سایت معاونت منابع انسانی به اطلاع داوطلبان می‌رسد. نتایج آزمون تشریحی نیز نیمه دوم اسفند ماه سال جاری اعلام می‌شود و پذیرفته شدگان از نیمه دوم فروردین ماه سال آینده به مصاحبه دعوت خواهند شد.

قوه قضائیه در ایران از ابتدا تا امروز - مشاوره رایگان به مردم در دفاتر مددکاری اجتماعی قوه قضائیه - سمامی : با ایجاد پلیس قضائی اعتماد مردم به قوه قضاییه افزایش می یابد

معاون منابع انسانی قوه قضاییه یادآور شد: از ابتدای برنامه پنجم توسعه تاکنون 140 هزار نفر در جذب عمومی و اختصاصی قضاوت شرکت کردند که از این تعداد 5 درصد به عنوان قبول شدگان در آزمون به گزینش معرفی شده‌اند.

امینی درباره‌ جذب اختصاصی در آزمون قضاوت گفت: در کنار آزمون عمومی به منظور ایجاد انگیزه برای نخبگان حوزوی و دانشگاهی، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و حوزه‌های برتری که دارای مدرک بالاتری نیز هستند از شرکت در آزمون عمومی تستی و تشریحی معاف هستند و در صورت دارا بودن شرایط مندرج در آیین نامه جذب مستقیما به مصاحبه دعوت می‌شوند.

امینی درباره کارآموزی قضایی گفت: پذیرفته شدگان آزمون‌های علمی و گزینش، برای طی دوره‌ کارآموزی قضایی به بخش آموزش معرفی می‌شوند. کارآموزی قضایی شامل یک سال برنامه آموزشی فشرده به میزان 1200 ساعت است که در قالب دروس علمی، کارگاهی و کارورزی ارائه می‌شود. اکنون حدود هزار و 600 نفر در 9 مرکز آموزشی در سطح کشور مشغول به گذراندن دوره کارآموزی هستند که از این تعداد حدود 1000 نفر کار قضایی خود را تا پایان سال آغاز خواهند کرد.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه با اشاره به این که در برنامه پنجم توسعه کشور مجوز جذب 4 هزار قاضی - سالانه 800 نفر - صادر شده بود یادآور شد: تلاش‌های صورت گرفته از سال 90 تاکنون منجر به جذب قریب به 3 هزار و 700 نفر به عنوان قاضی در سراسر کشور شده است، ولی علی رغم این تلاش‌ها و با توجه به متوسط خروجی نیرو به دلیل بازنشستگی و بازخریدی و مانند آن، هنوز حدود 5 هزار پست خالی در دستگاه قضایی وجود دارد که امیدواریم پیش بینی‌های لازم در برنامه ششم توسعه کشور برای تامین نیاز قوه قضاییه صورت گیرد.

 قوه قضاییه: توانایی ها و ضعف ها - استقلال قاضی - استقلال قاضی و وکیل را نباید دارای بار معنایی یکسانی  دانست - 300 قاضی در اختیار شوراهای حل اختلاف کشور قرار می گیرند 

امینی بیان کرد: در سال گذشته که دو دوره آزمون گرفته شد، بیش از 2 هزار نفر نیرو برای کادر اداری در این آزمون‌ها شرکت کردند، اما اعتبارات دولت اجازه نداد که آنها وارد دستگاه قضایی شوند و هنوز منتظر هستند. همچنین هزار و 700 نفر نیرو در بخش خدمات منتظر استخدام و ورود به قوه قضاییه هستند. دولت باید اعتبارات لازم را برای ورود آنها و برای پست‌های خالی که بلاتصدی هستند فراهم کند. ان‌شاء الله در برنامه ششم توسعه این موارد در نظر گرفته خواهد شد.

امینی با یادآوری این که در سال گذشته 60 قاضی در اختیار شورای حل اختلاف قرار دادیم، ادامه داد‌: امسال هم حدود 100 نیرو را قرار است به شورای حل اختلاف بدهیم.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه یادآور شد: تعداد قضاتی که کار غیر قضایی را انجام می‌دهند زیاد نیست و به 500 نفر هم نمی‌رسد، اما این بدان معنا نیست که ما نیاز به قاضی نداشته باشیم؛ زیرا بخشی از کارهای ستادی ما نیاز به حضور قضات دارد.

وی درباره‌ جذب قاضی زن نیز گفت: حدود 650 الی 700 نفر نیروی خانم در دستگاه قضایی داریم که عمدتا در پست‌های دادیاری و مشاور خانواده و مستشاری فعالیت دارند.

اعتبار علم قاضی در شمار ادله اثباتی - قاضی آگاه هیچ گاه تندی نخواهد کرد - در کشور ما هیچ قاضی برای صدور حکم از بالا دستور نمی گیرد - علم قاضی در حقوق جزایی ایران و مواد قانونی مربوط 

وی تاکید کرد: ما برای جذب نیروی قضایی در دستگاه قضایی مشکلی نداریم اما برای جذب نیروی اداری مشکل داریم زیرا حقوق آنها را باید دولت پیش بینی کند. یکی از جاهایی که ما نیرو جذب کرده‌ایم دانشگاه علوم قضایی است. امسال در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا از این دانشگاه نیرو جذب کرده‌ایم.

وی درباره‌ جذب نخبگان نیز گفت: ما در سال گذشته 90 نفر را در مقطع دکترا یا دانشجوی دکترا جذب کردیم که وارد دستگاه قضایی شدند.

امینی درباره‌ اشتغال قضات به کار وکالت نیز گفت: اگر وکیل کار حرفه‌ای وکالت را به نحو احسن انجام دهد و قضات نیز کار قضا را درست انجام دهند، فرقی ندارد که در چه سمتی فعالیت کنند. در مجموع فعالیت آنها به توسعه عدالت کمک می‌کند. ما منعی را نمی‌بینیم که قضات در کار وکالت مشغول شوند.

وی درباره‌ رد صلاحیت قضات نیز گفت:‌ این موضوع را باید از دادگاه و دادسرای انتظامی بپرسید. به طور متوسط حدود 200 نفر از قضات از دستگاه قضایی خارج می‌شوند، البته ناگفته نماند ما 37 نفر قاضی داریم که بیرون از قوه قضاییه یعنی در دولت یا مجلس در حال فعالیت هستند.

 حکایت قاضی و وکیل - علم قاضی در قانون مجازات اسلامی - مستندات رای قاضی 

امینی ادامه داد: افرادی که کارت پایان خدمت دریافت کردند می‌توانند در آزمون قضاوت شرکت کنند. همچنین فارغ‌التحصیلانی که مدرک خود را اخذ نکردند می‌توانند در این آزمون شرکت کنند اما زمانی که آنها بخواهند به استخدام قوه قضاییه درآیند حتما باید مدرک اصلی را داشته باشند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.