×

دکتر علی آزمایش در بین صلح و عدالت جهانی، حق تقدم با عدالت است

دکتر علی آزمایش در بین صلح و عدالت جهانی، حق تقدم با عدالت است

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «علی آزمایش» که در همایش دهمین سال تاسیس دیوان یا دادگاه بین‌المللی کیفری با موضوع «رجحان عدالت و یا صلح و امنیت بین‌المللی» سخن می‌گفت،‌ ادامه داد ابتدا باید مفهوم عدالت را بدانیم، چرا که در معنی عدالت با یک مفهوم انتزاعی که در خلاء به وجود می‌آید برخورد می‌کنیم، زیرا مفهوم اجتماعی عدالت گاهی اوقات معنایی ندارد ما باید وقتی وارد حقوق بین‌الملل می‌شویم دیدگاه خود را تغییر دهیم

دکتر-علی-آزمایش-در-بین-صلح-و-عدالت-جهانی،-حق-تقدم-با-عدالت-است

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران، گفت: عدالت بر صلح در جامعه بین المللی مقدم است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «علی آزمایش» که در همایش دهمین سال تاسیس دیوان یا دادگاه بین‌المللی کیفری با موضوع «رجحان عدالت و یا صلح و امنیت بین‌المللی» سخن می‌گفت،‌ ادامه داد: ابتدا باید مفهوم عدالت را بدانیم، چرا که در معنی عدالت با یک مفهوم انتزاعی که در خلاء به وجود می‌آید برخورد می‌کنیم، زیرا مفهوم اجتماعی عدالت گاهی اوقات معنایی ندارد. ما باید وقتی وارد حقوق بین‌الملل می‌شویم دیدگاه خود را تغییر دهیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در سطح بین‌المللی سه قوه اصلی که در جوامع می‌بینیم در سطح جهانی وجود ندارد،‌ خاطر نشان کرد: ولی با این حال نمی‌توانیم بگوییم که در سطح بین‌المللی قانونی وجود ندارد و باید دیدگاه خود را از حقوق داخلی خارج کنیم.

وی ادامه داد: برای رسیدن به صلح و امنیت گاهی اوقات باید از اجرای عدالت صرف نظر کرد. این فقط در سطح بین‌المللی امکانپذیر است، ولی در سطح داخلی نباید از اجرای عدالت صرف نظر کرد زیرا در این صورت دچار حکومت‌هایی می‌شویم که انواع آن را در علوم سیاسی و تاریخ دیده‌ایم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در حقوق بین‌المللی حدودا با 200 کشور روبرو هستیم،‌ افزود: تمامی این کشورها منافع ملی خاص خود را دارند و هر کدام مصونیت را به گونه‌ای تعریف می‌کنند که خاص حکومت و کشور خودشان باشد، ولی در عین حال خواهان همزیستی مسالمت‌آمیز هستند.

آزمایش با بیان اینکه، عدالت می‌تواند صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر بیندازد،‌ خاطر نشان کرد:‌ براساس حقوق بین‌الملل امکان پاس در رسیدگی وجود ندارد، چون قدرت برتری در سطح جهان وجود ندارد. سازمان ملل هم حقوق برتر نیست زیرا در اداره آن دولت‌های قدرتمند دخالت‌های زیادی می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پایان گفت: اگر قرار باشد بین صلح و عدالت یکی را برگزینیم حق تقدم با عدالت است. ما نمی‌توانیم با برقراری جنگ و یا به هر قیمت دیگری صلح و امنیت جهانی را برقرار کنیم. زیرا عدالت لباسی است که پس از سال‌ها تلاش بر تن جوامع رفته است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.