×

شورای نگهبان 120 تغییر از قانون اساسی انجام داده است

شورای نگهبان 120 تغییر از قانون اساسی انجام داده است

یک عضو شورای نگهبان گفت که تاکنون شورای نگهبان 120 تفسیر از اصول قانون اساسی داشته است

شورای-نگهبان-120-تغییر-از-قانون-اساسی-انجام-داده-است وکیل 

یک عضو شورای نگهبان گفت که تاکنون شورای نگهبان 120 تفسیر از اصول قانون اساسی داشته است.

شورای نگهبان و نظارت بر انتخابات و همه پرسی - جایگاه شورای نگهبان در قانون اساسی -  متن قانون مجازات اسلامی با نظریه شورای نگهبان - شورای نگهبان و نظارت بر انتخابات و همه پرسی - جایگاه شورای نگهبان در قانون اساسی -  متن قانون مجازات اسلامی با نظریه شورای نگهبان 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیامک ره‌پیک عضو حقوقدان شورای نگهبان طی سخنانی در پیش‌خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران اظهار کرد: تفسیر اصول قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است و تا کنون این شورا بیش از 120 تفسیر را از قانون اساسی انجام داده است.

وی ادامه داد: همانطور که هیچ کس در کشور نمی تواند از اصول قانون اساسی تخلف کند، هیچ کس هم نمی تواند خلاف تفسیر قانون اساسی عمل کند.

ره‌پیک با بیان اینکه با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون وضعیت قوانین قبل از انقلاب، برنامه هایی را در این زمینه در دست اقدام داریم گفت: در برخی موارد احتمال غیرشرعی بودن برخی قوانین که قبل از انقلاب اسلامی تصویب شده اند وجود دارد و به همین دلیل مدتی است که قوانین مذکور اولویت‌بندی شده‌اند که احیانا مغایرتی با قوانین اسلام نداشته باشند.

شورای نگهبان 120 تغییر از قانون اساسی انجام داده است -  نگاهی دیگر به قانون اساسی کشورمان - ساز و کارهای همه پرسی در قانون اساسی - اصول قانون اساسی در مورد خانواده - اصل نودم قانون اساسی - ویژگی های ممتاز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران  

وی ادامه داد: حدود وظایف قوای سه گانه نیز در قانون اساسی تبیین می‌شود و در حال حاضر در قانون اساسی برای قوای سه گانه اختیارات و وظایفی پیش بینی شده است. همچنین شورای نگهبان از طریق بررسی مصوبات و اظهارنظرهایی که انجام داد وظایفی که برای قوای مختلف در قانون آمده را مشخص کرده است.

این عضو شورای نگهبان گفت: نظارت بر انتخابات و نظارت بر تقنین بر اساس اصول قانون اساسی از وظایف این شورا به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: در خصوص نظارت بر انتخابات و بحت بررسی صلاحیت‌ها، در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 5 هزار و 600 پرونده صلاحیت نامزدها را بررسی کردیم.

ره‌پیک گفت: شورای نگهبان موظف است تا اقدامات نظارتی بر انتخابات را از هیأت مرکزی نظارت، هیأت های استانی و شهرستانی تا عوامل نظارتی در شعب اخذ رای، به عهده گیرد.

تفسیر اصل 111 قانون اساسی - وظایف مجلس خبرگان رهبری در قانون اساسی - ضرورت تغییر قانون اساسی و انتخاب دادستان ها - نقش رییس جمهور در اجرای قانون اساسی - حقوق اهل سنت در قانون اساسی - ویژگی های ممتاز قانون اساسی جمهوری اسلامی 

این عضو حقوقدان شورای نگهبان تاکید کرد: در این دوره از انتخابات ترکیب نظارتی شورای نگهبان به نوعی تشکیلاتی را ایجاد کرده که در جمهوری اسلامی ایران چیزی به نام تخلف یا تقلب سازمان دهی شده نمی‌تواند اتفاق بیفتد.

ره‌پیک با اشاره به برگزاری انتخابات در هفتم اسفندماه سال جاری خاطر نشان کرد: امیدواریم با رعایت اصول قانون اساسی بتوانیم آن طور که مورد رضایت خدا باشد این انتخابات را برگزار کنیم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.