
گواهی تعیین مختصات ملک
برای صدور سند تکبرگ ملک بایستی گواهی تعیین مختصات ملک را دریافت کنید. در این گواهی، موقعیت مکانی ملک به طور دقیق مشخص میشود. این گواهی، یک مدرک قانونی و فنی برای ثبت ملک در سامانههای ثبتی و کاداستر (ثبت املاک) است که توسط مهندس نقشه بردار تهیه میشود.

چرا دریافت گواهی تعیین مختصات ملک مهم است؟
دلیل اصلی دریافت گواهی تعیین مختصات، ثبت رسمی ملک در سامانههای مربوطه است. با استفاده از این گواهی، به عنوان یک مدرک قانونی، میتوان مرزهای اطراف ملک را به صورت دقیق مشخص کرد. بدون گواهی تعیین مختصات، امکان ثبت ملک در سامانه کاداستر و صدور سند تک برگ وجود ندارد.
نحوه دریافت گواهی تعیین مختصات چگونه است؟
دریافت گواهی تعیین مختصات، مراحل خاصی دارد که باید یک به یک طی شود.
انتخاب مهندس نقشه بردار
مرحله اول برای دریافت گواهی تعیین مختصات، انتخاب یک مهندس نقشه بردار یا یک کارشناس رسمی نقشه برداری است که مجوز قانونی برای انجام کار دارد. این مهندس باید از تجربه و تخصص کافی برای تعیین مرزهای اطراف ملک برخوردار باشد تا بتواند اطلاعات دقیقی در مورد ملک ارائه دهد.
بازدید مهندس نقشه بردار از ملک و گرفتن اندازهها
بعد از اینکه مهندس نقشه بردار انتخاب شد، بایستی به محل ملک مراجعه کرده و با استفاده از تجهیزات نقشه برداری مانند دستگاه جی پی اس، دوربین نقشه برداری و نرمافزارهای مربوطه، مختصات دقیق چهار گوشه ملک را اندازه گیری کند. تجهیزات نقشه برداری، اندازهها را به صورت دقیق محاسبه میکنند و خطای آنها در حد سانتی متر است.
تهیه نقشه UTM
UTM سیستم مختصات جهانی است. مهندس نقشه بردار، بعد از اینکه گوشههای ملک را اندازهگیری کرد، مختصات این نقاط را در سیستم UTM وارد میکند تا موقعیت ملک در سطح جهانی تعیین شود. آنچه در نهایت حاصل میشود، نقشه یو تی ام نام دارد که یک مدرک قانونی و رسمی برای تعیین مختصات ملک است. البته به شرط اینکه توسط مهندس نظام مهندسی مهر و امضا شده باشد.

تهیه گزارش توسط نقشه بردار و صدور گواهی تعیین مختصات
پس از تهیه نقشه یو تی ام، مهندس نقشه بردار، نقشه را همراه با گزارش کاملی از آنچه انجام داده به مالک تحویل میدهد. این گزارش شامل اندازه گوشهها، موقعیت ملک و مساحت دقیق آن است. آنچه نقشه بردار به مالک تحویل میدهد، همان گواهی تعیین مختصات است.
ثبت در سامانه کاداستر
در ادامه مالک میتواند گواهی تعیین مختصات را در سامانه کاداستر ثبت کند. بدین ترتیب، موقعیت دقیق ملک در سیستم ثبت ملک رسمی کشور وارد میشود. با ثبت این گواهی در سامانه مربوطه، میتوان از بروز مشکلات حقوقی و ثبتی جلوگیری کرد.
انواع گواهی تعیین مختصات
در حالت کلی، دو نوع گواهی تعیین مختصات داریم. نوع اول، گواهی تعیین مختصات متقاضی و نوع دوم گواهی تعیین مختصات نقشه برداری است.
گواهی تعیین مختصات متقاضی
این گواهی به صورت یک فایل اکسل شامل یک شیت (صفحه) تهیه میشود و در آن اطلاعات مربوط به مختصات جغرافیایی و ابعاد زمین نوشته خواهد شد. در نهایت، متقاضی باید این فایل را پرینت گرفته و امضا و اثر انگشت خود را در انتهای آن درج کند. به دست آوردن مختصات جغرافیایی ملک، به کمک ابزار تبدیل مختصات یو تی ام به مختصات جغرافیایی امکانپذیر است.
گواهی تعیین مختصات نقشه برداری
این گواهی به طور خاص توسط مهندس نقشه بردار یا کارشناس رسمی دادگستری تهیه میشود. اطلاعاتی که در آن وجود دارد نسبت به گواهی قبلی، تخصصیتر هستند. در نهایت، نقشه بردار مهر و امضای خود را در انتهای گواهی درج میکند.
مهمترین کاربردهای گواهی تعیین مختصات چیست؟
گواهی تعیین مختصات ملک کاربردهای زیادی از جمله صدور سند تک برگ، حل اختلافات ملکی، ثبت تغییرات ملک و ثبت املاک فاقد سند دارد.
صدور سند تک برگ
یکی از مهمترین کاربردهای گواهی تعیین مختصات، صدور سند تک برگ است. به این معنا که برای صدور تک برگ ملک، وجود این گواهی ضرورت دارد. زیرا تنها از طریق این گواهی است که میتوان مرزهای ملک را مشخص کرده و آن را در سامانههای مربوطه، ثبت کرد. این در حالی است که تا سند تک برگ برای ملکی صادر نشود، مالکیت قانونی آن به مالک تعلق نمیگیرد.

حل اختلافات ملکی
معمولا بسیار اتفاق میافتد که دو یا چند نفر بر سر مرزهای یک ملک دچار اختلاف میشوند. در اینجاست که گواهی تعیین مختصات میتواند به عنوان مدرک قانونی در دادگاه استفاده شود. بدین ترتیب اختلافات به راحتی و با مدرک حل خواهد شد.
ثبت تغییرات ملک
گاهی اوقات ممکن است مرزهای یک ملک دچار تغییرات شود یا در گذشته، مرزهای آن دقیق مشخص نشده باشند. در اینجاست که میتوان به تهیه گواهی تعیین مختصات به کمک ابزارهای جدید و به روز، تغییرات مرزی را در سامانه کاداستر ثبت کرد.
ثبت املاک فاقد سند
اگر ملکی سند رسمی یا معتبر نداشته باشد، از گواهی تعیین مختصات میتوان به منظور صدور سند تک برگ برای ملک و ثبت آن در سامانه ثبت املاک استفاده کرد. قطعا ملکی که سند تک برگ دارد، نسبت به ملکی که از چنین مدرک مالکیتی برخوردار نیست، با ارزشتر خواهد بود.
هزینه تهیه گواهی تعیین مختصات
هزینه تهیه گواهی تعیین مختصات، دستمزدی است که مالک باید به نقشه بردار پرداخت کند. این دستمزد به عوامل مختلفی مانند مساحت ملک، موقعیت جغرافیایی آن، نوع ملک (خانه، زمین، مغازه و...) و نظر مهندس نقشه بردار بستگی دارد. با این حال، این هزینه برای املاک شهری کوچک از ۲ میلیون تومان شروع میشود و برای املاک بزرگ به ۶ میلیون تومان یا بیشتر هم میرسد. حال اگر ملک در خارج از شهر باشد، هزینه تعیین مرزهای آن بیشتر خواهد بود.
مدارک مورد نیاز برای تهیه گواهی تعیین مختصات چیست؟
برای تهیه گواهی تعیین مختصات، مالک باید مدارک زیر را تهیه کند:
- سند ملک در صورت وجود (برای املاکی که سند قدیمی یا دفترچهای دارند)
- مدارک شناسایی مالک (مدارکی مانند کپی کارت ملی و کپی شناسنامه)
- موقعیت تقریبی ملک
از طرفی پروسه نقشه برداری برای تعیین مرزهای ملک حدود یک ساعت طول میکشد که حضور مالک یا نماینده قانونی وی در این مدت زمان در محل ملک لازم است.

نکات مهم در تهیه گواهی تعیین مختصات
اولین نکتهای که باید توسط مهندس نقشه بردار رعایت شود، دقت در اندازه گیری است. برای این منظور نقشه بردار حتما باید از تجهیزات پیشرفته روز استفاده کند. هیچگونه اشتباهی در اندازهگیری مرزها قابل توجیه نیست.
نکته دوم، دقت در انتخاب نقشه بردار است. هر نقشه برداری اجازه انجام تعیین مختصات را ندارد. بلکه فقط افرادی که دارای مهر نظام مهندسی هستند میتوانند این وظیفه را بر عهده بگیرند. اعتبار و تجربه نقشه بردار میتواند خیال شما را بابت صحت انجام کار راحت کند.
نکته سوم، مراجعه به سازمان ثبت اسناد پس از تهیه گواهی تعیین مختصات است. این گواهی برای صدور سند تهیه میشود. پس اگر از آن برای این منظور استفاده نشود، ارزشی ندارد. با ارائه این گواهی به سازمان ثبت اسناد، فرد مسئول، آن را در سامانه کاداستر وارد کرده و سند ترک برگ برای ملک شما صادر میکند.
تهیه گواهی تعیین مختصات برای چه املاکی لازم است؟
املاکی که نیاز به تهیه گواهی تعیین مختصات ملک دارند شامل اراضی کشاورزی، باغات و ساختمانهایی است که قبلا ثبت شده و متقاضی بخشی از آن را خریداری کرده اما نتوانسته سند مالکیت از فروشنده دریافت کند. عدم دریافت سند مالکیت میتواند به هر دلیلی از جمله، عدم دسترسی به سایر مالکین باشد. این دسته شامل املاکی که عرصه وقف شده و متقاضی نتوانسته سند اعیان را دریافت کند نیز میشود.
تهیه گواهی تعیین مختصات برای چه املاکی لازم نیست؟
موارد زیر شامل قانون ۱۴۷ که دریافت گواهی تعیین مختصات برای ملک را ضروری میداند نمیشوند:
- اراضی ملی و املاکی که متعلق به دولت و موسسات دولتی هستند.
- املاکی که قبلا هیچ وقت ثبت نشدهاند.
- املاک بدون بنا
- املاکی که مالک رسمی نمیتواند برای تنظیم سند رسمی اقدام کند.
- املاکی که مالک آن فوت کرده و ورثه میتواند انتقال سند را برای متقاضی انجام دهد.
- املاکی که مرزهای مشخصی ندارند.

اگر سند رسمی نداشته باشیم ممکن است دچار چه مشکلاتی شویم؟
اگر بعد از خرید ملک با قولنامه، برای دریافت سند رسمی اقدام نکنیم با مشکلات زیر مواجه میشویم:
- امکان دریافت وام بر روی ملک را نداریم.
- شهرداری مجوزهایی لازم برای ساخت و دریافت پایانکار را نمیدهد.
- در زمان معامله ممکن است مساحت دقیق ملک مشخص نباشد و یکی از طرفین معامله متحمل ضرر زیادی شود.
- در پایان لازم است بدانید اگر ملکی را با قولنامه معامله کردهاید و به هر دلیلی نمیتوانید انتقال سند انجام دهید، میتوانید با تهیه گواهی تعیین مختصات ملک و ثبت آن در سامانه کاداستر، درخواست صدور سند تک برگ کنید.
راهکارهای کسب درآمد قانونی و کم دردسر اصل شخصی بودن مسئولیت کیفری-اصل شخصی بودن جرم و مجازات
پست های مرتبط
قوه قضائیه معاملات قولنامه ای را بی اعتبار کند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت عامل اصلی زمینخواری، اسناد عادی و قولنامهای است و قوه قضائیه باید این [...]
تعرفه جدید دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری ابلاغ شد
رئیس قوهقضائیه دستور العمل «تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری» را به مراجع قضایی ابلاغ کرد [...]
حکم به بطلان دعوای طلاق زوج با استناد به قاعده لاضرر
محسن پارسا دادرس شعبه اول دادگاه عمومی حقوقی بخش رودهن با صدور دادنامهای با استناد به اعلامیه جهانی [...]
کوچ دنباله دار قضات از قضاوت به وکالت
کانون وکلای دادگستری مرکز فهرست جدید متقاضیان صدور پروانه وکالت را بر اساس بندهای مختلف ماده هشتم لا [...]

