×

تفاوت ظهرنویس و ضامن

تفاوت ظهرنویس و ضامن

مستفاد از مقررات مواد قانون تجارت و رأی وحدت‎رویه شماره 597 مورخ 12 خرداد سال 1374 هیأت عمومی دیوان عالی کشور، میان ضامن و ظهر نویس اسناد تجاری «چک و سفته» تفاوت وجود دارد

تفاوت-ظهرنویس-و-ضامن

مستفاد از مقررات مواد قانون تجارت و رأی وحدت‎رویه شماره 597 مورخ 12 خرداد سال 1374 هیأت عمومی دیوان عالی کشور، میان ضامن و ظهر نویس اسناد تجاری «چک و سفته» تفاوت وجود دارد.

مسئولیت ظهرنویس با ضامن در اسناد تجاری مانند چک و سفته متفاوت است بدین شرح که مستفاد از مقررات مواد قانون تجارت و رأی وحدت‎رویه شماره 597 مورخ 12 خرداد سال 1374 هیأت عمومی دیوان عالی کشور، میان ضامن و ظهر نویس اسناد تجاری «چک و سفته» تفاوت وجود دارد. زیرا:

1- اسناد تجاری «چک و سفته» به صرف ظهرنویسی به غیر واگذار و منتقل می‎شوند و ظهرنویسان منفردا و مجتمعا در قبال دارنده سند تجاری «چک و سفته» مسئولیت تضامنی دارند. البته در مقررات جدید، علاوه بر ظهرنویسی باید در سامانه صیاد نیز ثبت شود. در حالی که در مورد ضمانت ضامن، انتقال دین مصداق ندارد .

2- شرط استفاده دارنده سند تجاری «چک و سفته» از مسئولیت تضامنی ظهرنویسان، موکول به رعایت مواد 286 لغایت 288 قانون تجارت در مواعد و مهلت‎های ذکرشده در آن مواد است. در حالی که در ضمان، رعایت مهلت‎های مذکور ضروری نیست.

3- ضامن فقط نسبت به کسی که از او ضمانت کرده، به اتفاق مدیون اصلی، در قبال دارنده سند تجاری «چک و سفته» مسئولیت تضامنی دارد. در نتیجه دعوای دارنده برات علیه ظهرنویسان، به لحاظ خارج از موعد بودن اعتراض، مسموع نبوده و مردود است، اما ضامن و مدیون اصلی با وجود مقررات قانون مدنی، تضامنا به پرداخت وجه سند تجاری «چک و سفته» محکوم می‏شوند.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.