×

انواع عوارض قانونی

انواع عوارض قانونی

مراجع ذی‎ربط در برابر خدمات گوناگونی که به مردم ارائه می‎دهند، نوعی مالیات به نام عوارض دریافت می‎کنند اخذ مالیات و عوارض قانونی به منظور اداره بهتر کشور صورت می‎گیرد و نباید نسبت به آن موضع‎گیری منفی داشت

انواع-عوارض-قانونی وکیل 

مراجع ذی‎ربط در برابر خدمات گوناگونی که به مردم ارائه می‎دهند، نوعی مالیات به نام عوارض دریافت می‎کنند. اخذ مالیات و عوارض قانونی به منظور اداره بهتر کشور صورت می‎گیرد و نباید نسبت به آن موضع‎گیری منفی داشت.

اخذ مالیات و عوارض قانونی به منظور اداره بهتر کشور صورت می‎گیرد و نمی‎توان نسبت به آن موضع‎گیری منفی داشت. در کشورهای پیشرفته دنیا، دریافت مالیات و عوارض یک امر بدیهی است و به پیشرفت جامعه و کشور کمک فراوانی می‎کند.

پرسش اصلی و اساسی که در اینجا مطرح می‎شود، این است که که عوارض قانونی در کشور به کدام سازمان مربوط می‎شود؟ در پاسخ باید گفت در ایران عوارض اختصاصا به شهرداری مربوط می‌شود و شهرداری در مقابل انجام خدمات مختلف، هزینه‎هایی را از عموم مردم دریافت می‎کند.

شاید بتوان گفت که در حال حاظر عوارض جزء اصلی‎ترین منابع درآمد شهرداری به شمار می‌رود و برنامه‎ریزی‎های خاصی در این زمینه صورت می‎گیرد. با توجه به اینکه عوارض منبع درآمد مناسبی برای شهرداری محسوب می‎شود، در عین حال شهروندان انتظارات زیادی از این ارگان دارند و از این جهت باید امکانات مناسبی برای آنها فراهم شود.

مطابق قانون، شهرداری وظایفی مانند ایجاد خیابان‎ها، کوچه‎ها، توسعه معابر و غیره برعهده دارد و برای انجام این وظایف نیاز به تامین مالی دارد که یکی از منابع مالی شهرداری، دریافت عوارض است.

مطابق ماده 29 آیین‎نامه مالی شهرداری‎ها، درآمد این سازمان به چند دسته تقسیم‎بندی می شود که یکی از آنها درآمد ناشی از عوارض عمومی است. درآمد ناشی از عوارض جزء درآمدهای مستمر برای شهرداری به‌شمار می‎رود که ماده 30 آیین‎نامه مزبور در این زمینه بیان می‎کند: «هر شهرداری دارای تعرفه‌ای خواهد بود که در آن کلیه انواع عوارض و بهای خدمات و سایر درآمدهایی که به وسیله شهرداری و مؤسسات‌ تابعه و وابسته به آن وصول یا تحصیل شده است، درج و هر نوع عوارض یا بهای خدمات جدیدی که وضع و تصویب می‌شود یا هر تغییری که در نوع و‌ میزان نرخ آنها صورت می‌گیرد، در تعرفه مذکور منعکس می‌شود. وزارت کشور برای طرز تنظیم تعرفه و درج تغییرات بعدی و همچنین چگونگی وضع‌، تشخیص و وصول انواع عوارض و درآمدها، دستورالعملی جامع تهیه و برای راهنمایی به شهرداری‎ها ابلاغ خواهد کرد.»

 انواع عوارض قانونی

عوارض قانونی با توجه به نوع خدمات و امکاناتی که در اختیار شهروندان قرار می‎گیرد، به چند دسته تقسیم می‌شود. هر کدام از عوارض قانونی تعرفه‎های مخصوص به خود را دارند که هر شهروندی ملزم به پرداخت آن است. در این بخش تنها به مهمترین انواع عوارض قانونی اشاره می‎کنیم.

 عوارض نوسازی و عمران شهری

شهرداری برای نوسازی برخی از اماکن شهری و توسعه فضاهای عمومی اقدام به اخذ مبالغی به عنوان عوارض می‌کند. به‎طور مثال شهرداری در خصوص ساختمان‎هایی که فرسوده شده‎اند و نیاز به بازسازی یا نوسازی دارند، اقدامات لازم را انجام می‎دهد. عوارض نوسازی صرف بهسازی معابر، گسترش و توسعه فضای یک شهر می‎شود. اقدام شهرداری برای درختکاری در خیابان‎ها و معابر و اقدام به آسفالت کوچه‎ها و معابر، از محل عوارض نوسازی تامین می‎شود.

عوارض نوسازی و عمران شهری، تنها به ساختمان‎های نوساز مرتبط نمی‎شود، بلکه همه املاک واقع در یک شهر باید این عوارض را پرداخت کنند.

 عوارض مدیریت پسماند واحدهای مسکونی و غیرمسکونی

شهرداری در خصوص مدیریت پسماند اماکن مسکونی و غیرمسکونی، عوارض دریافت می‎کند. جمع‎آوری، حمل و دفع پسماندهای شهری اعم از اماکن مسکونی و تجاری توسط شهرداری صورت می‎گیرد و قاعدتا برای انجام این‎گونه کارها باید مبالغی اخذ شود.

پرداخت عوارض مربوط به پسماند چه واحدهای مسکونی و چه تجاری، الزاما بر عهده مالک ملک نیست، بلکه کسانی که از ملک استفاده می‎کنند نیز باید هزینه‎های مربوطه را بپردازند. به‎طور مثال فردی که واحد مسکونی را اجاره کرده است، در مورد مدیریت پسماندها باید عوارض مشخصی را پرداخت کند یا شخصی که مالک یک واحد تجاری است، وظیفه دارد در قبال انجام کارهای مدیریت پسماند، عوارض بپردازد.

 عوارض سالیانه موتورسیکلت

موتورسیکلت جزء وسایل نقلیه‎ای به شمار می‎رود که عوارض به آن تعلق می‎گیرد و مالک آن باید هر ساله عوارض پرداخت کند. مالکان موتورسیکلت‎ها موظفند به‎دلیل استفاده از آن، هزینه‎ای تحت عنوان عوارض سالیانه موتورسیکلت پرداخت کنند.

از سال 1383 با مصوبه شورای اسلامی شهر، موتورسیکلت نیز مشمول پرداخت سالیانه عوارض شد.

 عوارض خودرو

یکی از شناخته‎شده‎ترین انواع عوارض قانونی مربوط به خودرو است و افرادی که با خودرو خود در داخل یا بیرون از شهر تردد می‎کنند، باید عوارض آن را بپردازند. در واقع به دلیل آن که از طریق خودرو از امکانات و خدمات خیابان‏ها و جاده‎های برون‎شهری استفاده می‎شود، باید هزینه‎های ناشی از آن طبق نرخ مصوب پرداخت شود.

 تعرفه عوارض خودرو

تعرفه عوارض خودرو هر ساله در حال تغییر است و نمی‎توان معیار مشخص و ثابتی برای آن در نظر گرفت. در واقع ابهامات فراوانی در خصوص نحوه محاسبه تعرفه این‎گونه عوارض وجود دارد اما امروزه این رقم به‌صورت 1.5 در هزار قیمت خودرو محاسبه می‌شود.

تعرفه و محاسبه عوارض خودرو توسط دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد تعیین و به شهرداری‎ها ابلاغ می شود.

 نحوه محاسبه عوارض مدیریت خدمات پسماند

مطابق قانون و آیین‎نامه‎های مرتبط با مدیریت پسماند، عوارض خدمات مزبور به شرح زیر محاسبه می‎شود:

الف) خدمات پرداختی توسط تولیدکنندگان پسماندهای عادی برای اماکن مسکونی

ب) بهای خدمات مدیریت پسماند واحدهای غیرمسکونی مشمول عوارض کسب و پیشه

ج) سایر اماکن غیر مشمول بند (الف) و (ب):

 سایر عوارض قانونی

از دیگر عوارض قانونی می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

 عوارض ملی و محلی

عوارض ملی و محلی به دلیل مرجع صدور، تفاوت‎هایی با هم دارند. مرجع برقراری عوارض ملی، مجلس شورای اسلامی است. اما مصوبات شورای اسلامی شهرها، مرجع برقراری عوارض محلی است.

در واقع مصوبات عوارض ملی توسط مجلس و مصوبات عوارض محلی توسط شورای اسلامی شهرها تعیین می‎شود.

از جمله مواردی که در زمره عوارض محلی قرار می‌گیرد، می‎توان به عوارض زمین، ماشین‎آلات و ساختمان اشاره کرد.

 عوارض پایدار و ناپایدار

عوارض ناپایدار به عوارضی گفته می‌شود که شامل مازاد بر تراکم مجاز و جرایم ناشی از آرای قطعی کمیسیون ماده 100 هستند و عوارض پایدار به کلیه عوارض مثل عوارض ملی، عوارض نوسازی، عوارض سطح شهر، عوارض خودرو، عوارض صدور پروانه ساختمانی، عوارض کسب و پیشه اطلاق می‎شود.

عوارض مستقیم و غیر مستقیم: عوارض مستقیم به عوارضی گفته می‎شود که به اموال منقول و غیرمنقول اختصاص می‎یابد. ولی عوارض غیرمستقیم به کالا و خدمات مختلفی اطلاق می‎شود.

 نحوه پرداخت عوارض قانونی

امکان پرداخت عوارض قانونی به روش‎های مختلفی وجود دارد. شهروندان می‎توانند با مراجعه حضوری به مراجع مربوطه عوارض قانونی را پرداخت کنند یا به صورت اینترنتی و غیرحضوری در این زمینه اقدام کنند.

در صورتی که تمایل به پرداخت عوارض به شکل حضوری دارید، می‎توانید به دفاتر پیشخوان الکترونیک مراجعه کرده و قبوض مربوط به عوارض قانونی را بپردازید.

زمانی که به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه می‎کنید، ابتدا باید مدارک لازم مانند کارت شناسایی، قبض ارسالی و غیره را به مسئول مربوطه ارائه دهید و سپس عوارض درخواستی شما پرداخت می‎شود.

اما اگر زمان کافی برای پرداخت عوارض به روش حضوری ندارید، به شما روش اینترنتی را پیشنهاد می‎کنیم. سامانه‎های مختلفی برای پرداخت عوارض قانونی در نظر گرفته شده است که به صورت آنلاین می‌توانید اقدام کنید.

پرداخت قبوض عوارض خودرو، نوسازی و عمران شهری و غیره را می‌توان به شکل حضوری با مراجعه به بانک‎‌ها و دستگاه‎های خودپرداز و همچنین می‎توان به شکل غیرحضوری و از طریق اپلیکیشن‌‌ها، موبایل بانک و اینترنت بانک انجام داد.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.