×

اعلام تاریخ برگزاری آزمون وکالت 1400 و منابع دو درس حقوق اساسی و متون فقه

اعلام تاریخ برگزاری آزمون وکالت 1400 و منابع دو درس حقوق اساسی و متون فقه

رؤسای کانون‌های وکلای دادگستری کشور در نشستی خبری بر لزوم برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۰ طبق قانون تاکید کردند و از قوه قضاییه خواستند از هرگونه مداخله فراقانونی در آزمون وکالت جلوگیری کند

اعلام-تاریخ-برگزاری-آزمون-وکالت-1400-و-منابع-دو-درس-حقوق-اساسی-و-متون-فقه وکیل 

 رؤسای کانون‌های وکلای دادگستری کشور در نشستی خبری بر لزوم برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۰ طبق قانون تاکید کردند و از قوه قضاییه خواستند از هرگونه مداخله فراقانونی در آزمون وکالت جلوگیری کند.

به گزارش اختبار، روز ۸ آذر تصویر نامه ای در فضای مجازی منتشر شد که بر اساس آن، قوه قضاییه معاون حقوقی و امور مجلس این قوه را به عنوان نماینده خود به منظور «هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب سال ۱۴۰۰ و اجرای ماده ۱۶۳ آیین نامه» به سازمان سنجش معرفی کرده بود.

قوه قضاییه در این نامه تاکید کرده است که کلیه مراحل و فرایندهای آزمون های وکالت از جمله انعقاد قرارداد با سازمان سنجش، تعیین زمان برگزاری آزمون، اعلام نتایج و تعویق زمان برگزاری آزمون باید با حضور نماینده این قوه انجام شوند.

همچنین اعلام شده است که انتشار آگهی ثبت نام آزمون های وکالت و فراخوان جذب کارآموزان وکالت پس از تایید معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه انجام می شود و امنیت طراحی سوالات و صحت برگزاری آزمون نیز توسط نماینده قوه قضاییه برقرار می شود.

انتشار این نامه واکنش‌های گسترده‌ای را در میان وکلای دادگستری و داوطلبان آزمون وکالت ۱۴۰۰ ایجاد کرد. کانون‌های وکلای دادگستری نیز امروز، ۱۱ آذر، در نشستی اضطراری به بررسی این نامه پرداختند.

با پایان جلسه شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، نشستی خبری با حضور هیات رئیسه اسکودا و مدیران کانون‌های وکلای دادگستری کشور برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر جعفر کوشا، رئیس اسکودا، با اشاره به درباره مذموم بودن مداخله حاکمیت در نهاد وکالت گفت: برگزاری آزمون وکالت و صدور پروانه،‌ حقی است که طبق قانون به کانون وکلا داده شده و این حق قابل واگذاری نیست. همانطور که ما نیز در آزمون قضاوت دخالت نمی‌کنیم و چنین حقی نداریم.

او با اشاره به بحران‌های موجود در کشور و تاکید بر اینکه کانون‌ها تابع قانون هستند افزود: از ٰآقای اژه‌ای می‌خواهیم برای آنکه جامعه ملتهب نشود، در شرایط سخت کنونی، نگذاریم که بر مشکلات افزوده نشود. امیدوارم با رعایت قانون، نهاد وکالت و قوه قضاییه در جایگاه واقعی خود قرار بگیرند.

پس از کوشا نیز جلیل مالکی، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به قوانین ناظر بر برگزاری آزمون وکالت، اظهار داشت که در هیچ‌یک از قوانین مداخله نهادهای دیگر، از جمله قوه قضاییه، پیش‌بینی نشده و هرگونه مداخله در این زمینه مغایر با مواد ۱ و ۲ قانون نحوه اخذ پروانه وکالت است.

او با بیان اینکه قوه قضاییه قصد دارد بر کانون‌های وکلا نظارت استصوابی و حتی مداخله را در پیش بگیرد از این قوه درخواست کرد از مداخله در برگزاری آزمون وکالت و احیاناً ایجاد مانع بر سر آن، خودداری کند.

مالکی با تاکید بر اینکه برگزاری آزمون وکالت، تکلیف قانونی کانون‌هاست بیان کرد: ما این آزمون را باید برگزار کنیم، چه توسط سازمان سنجش، چه توسط سازمان‌های دیگر. و حتی اگر لازم باشد خودمان از طریق اتحادیه کانون‌ها آن را برگزار می‌کنیم. بر اساس مصوبه امروز شورای اجرایی اتحادیه، کانون‌های وکلا آزمون را طبق قانون برگزار خواهند کرد و وارد فاز عملیاتی می‌شوند.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز همچنین با اشاره به آیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلا گفت: دیدگاه ما درباره آیین نامه مصوب رئیس سابق قوه قضاییه، سخنی قانونی است که مورد موافقت قاطبه حقوقدانان است.

این حرف و دیدگاه را در ۲ نامه مفصل به رئیس قوه قضاییه ارسال کردیم اما متاسفانه هنوز پاسخی به نامه ۲۶ کانون وکلای دادگستری که از ۶۰ هزار وکیل دادگستری نمایندگی می‌کنند، داده نشده است.
۲۰ اسفند، تاریخ احتمالی برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۰

در ادامه این نشست خبری رئیس اسکودا در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او خواسته بود درباره جزییات آزمون وکالت صراحتا تعیین تکلیف کند گفت:

آزمون قطعا برگزار می‌شود و به جدیت آن را پیگیری می‌کنیم. قرارداد برگزاری آزمون را با سازمان سنجش منعقد می‌کنیم. سازمان سنجش روز ۲۰ اسفند را به عنوان تاریخ آزمون پیشنهاد داده و در حال مذاکره برای قطعیت آن هستیم. به احتمال زیاد در همین روز برگزار خواهد شد.

او همچنین درباره شرط سنی داوطلبان آزمون گفت: علت تعیین سن ۲۴ سال برای آزمون، برابر شدن موقعیت داوطلبان زن و مرد است چون مردان به خدمت سربازی می‌روند و تا ۲۴ سالگی نمی‌توانند در آزمون شرکت کنند.
منابع دو درس حقوق اساسی و متون فقه

جلیل مالکی، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز درباره منابع مطالعاتی دو درس جدید آزمون وکالت گفت:منبع سوالات درس حقوق اساسی، متن قانون اساسی است و منبع سوالات درس متون فقه، سه باب حدود، وکالت و شهادت از کتاب تحریرالوسیله امام خمینی خواهد بود.

منبع : پایگاه خبری اختبار

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.