×

نظریه مشورتی

نظریه مشورتی

در پرونده‎ای شهرداری ارومیه به پرداخت مبلغی از بابت محکوم‎به و هزینه‎ های دادرسی و حق‎ الوکاله و دستمزد کارشناس در حق محکوم ‎لهم محکوم شده است پس از صدور اجراییه، وکیل محکوم ‎له به استناد قانون اصلاح قانون راجع به منع توقیف اموال منقول و غیرمنقول متعلق به شهرداری‌ها مصوب سال 1361 و الحاق دو تبصره به آن مصوب سال 1389، توقیف حساب بانکی شهرداری ارومیه را درخواست کرده است

نظریه-مشورتی

در پرونده‎ای شهرداری ارومیه به پرداخت مبلغی از بابت محکوم‎به و هزینه‎ های دادرسی و حق‎ الوکاله و دستمزد کارشناس در حق محکوم ‎لهم محکوم شده است. پس از صدور اجراییه، وکیل محکوم ‎له به استناد قانون اصلاح قانون راجع به منع توقیف اموال منقول و غیرمنقول متعلق به شهرداری‌ها مصوب سال 1361 و الحاق دو تبصره به آن مصوب سال 1389، توقیف حساب بانکی شهرداری ارومیه را درخواست کرده است.

1- با توجه به حذف عبارت «در بانک ‎ها و یا» از متن ماده‎واحده فوق در قانون اصلاحی مورخ سال 1389، آیا اصلاحیه صرفا شامل مطالبات بانک ‎ها از شهرداری می‎ شود یا آن که اشخاص دیگر نیز می‎توانند در صورت داشتن مطالبات از شهرداری، وجوه نقد شهرداری در بانک ‎ها را توقیف و برداشت کنند؟ 2- با توجه به قید احکام قطعی صادره از دادگاه‎ها در متن ماده‎ واحده، مقصود از سال مورد عمل، سال قطعیت حکم است یا سال صدور اجراییه؟

1- مقررات ماده‎واحده قانون اصلاح قانون راجع به منع توقیف اموال منقول و غیرمنقول متعلق به شهرداری و الحاق دو تبصره به آن مصوب سال 1389 مجلس شورای اسلامی، صرفا به منظور فراهم آوردن موجبات بهره‎مندی شهرداری ‎ها از تسهیلات و منابع بانکی جهت اجرای خدمات شهری و ترغیب بانک‌ها به اعطای تسهیلات به شهرداری ‎ها با مجاز اعلام کردن وصول مطالبات آنها از محل وثایق اخذشده از شهرداری‎ها بوده و حذف عبارت «در بانک‎ها و یا» از ماده‎واحده سال 1361 در ماده‏‎واحده اصلاحی سال 1389 به قرینه تبصره‎ های یک و دو ذیل آن و اطلاق عبارت اشخاص ثالث در متن آن، دلالتی بر امکان توقیف و برداشت وجوه موجود در حساب‎‌های شهرداری‎ها نزد بانک‎ها، خارج از چارچوب ماده‎واحده سال 1361 ندارد.

2- اولا، به ‎موجب ماده‎واحده قانون راجع به منع توقیف اموال منقول و غیرمنقول متعلق به شهرداری‎ ها مصوب سال 1361، شهرداری‌ها مکلفند وجوه مربوط به محکوم‌به احکام قطعی صادره از دادگاه‎ ها یا اوراق اجرایی ثبتی یا اجرای دادگاه‌ها یا مراجع قانونی دیگر را در حدود مقررات مالی خود از محل اعتبار بودجه سال مورد عمل یا در صورت عدم امکان از بودجه سال آتی خود بدون احتساب خسارت تاخیر تادیه به محکوم‎له پرداخت کنند. بنابراین در فرض عدم امکان پرداخت در سال مورد عمل، به محض اجرایی شدن بودجه سال بعد باید نسبت به پرداخت محکوم‎به اقدام کنند؛ در غیر این صورت، ذی‎نفع می‎ تواند برابر مقررات، نسبت به استیفای طلب خود از اموال شهرداری تامین، توقیف یا برداشت کند. ماده‎ واحده یادشده، از قوانین آمره محسوب می‎ شود و اعلام شهرداری ‎ها مبنی بر نداشتن اعتبار در حدود مقدورات مالی خود از محل اعتبار بودجه سال مورد عمل، کافی است. اما اگر معلوم شود که با وجود تامین اعتبار، از پرداخت محکوم‎به امتناع ‎شده، شهردار وفق تبصره ماده‎ واحده یادشده، مسئول خواهد بود. ثانیا، منظور از سال مورد عمل مذکور در قانون یادشده، سال ابلاغ اجراییه مربوط به حکم قطعی صادره از دادگاه است؛ زیرا تا پیش از صدور و ابلاغ اجراییه، وصول مطالبات به مرحله عملی نرسیده است.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.