آئین نامه اجرائی آموزش عالی آزادگان

آئین نامه اجرائی آموزش عالی آزادگان

آئین-نامه-اجرائی-آموزش-عالی-آزادگان شماره 85634/ت 293 ه 6/8/1369
وزارت فرهنگ وآموزش عالی – وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی
هیات وزیران در جلسه مورخ 29/7/1369 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتین فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت ودرمان وآموزش پزشکی و ستاد رسیدگی به امور آزادگان با توجه به مفاد ماده 22 قانون حمایت از آزادگان(اسرای آزادشده ) بعد از ورود به کشور مصوب 13/9/1368 و به استناد اصل یکصدو سی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، آئین نامه اجرائی آموزش عالی آزادگان را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- دانشجویان آزاده و آزادگانی که به دانشگاهها وموسسات آموزش عالی مورد تایید وزارت فرهنگ و آموزش عالی ووزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی راه می یابند، از مزایای این آئین نامه برخوردار خواهند ششد.
ماده 2- وزارتخانه های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی مکلفند جهت تقویب بنیه علمی دانشجویان آزاده ، در دانشگاهها وموسسات آموزش عالی کلاسهای تقویتی تشکیل دهند و از این طریق موجبات ارتقا سطح تحصیلی آنان را فراهم نمایند.
تبصره – دانشگاهها وموسسات آموزش عالی مکلفند عقب ماندگی تحصیلی دوران اسارت دانشجویان آزاده را از طریق تشکیل ترمهای فشرده، جبران نمایند.
ماده 3- چنانچه آزاده ای قبل از اسارت در یکی از دانشگاهها وموسسات آموزش عالی قبول شده وموفق به ثبت نام نشده باشد قبولی وی محفوظ و دانشگاه مربوط مکلف است پس از معرفی ستاد رسیدگی به امور آزادگان از ایشان ثبت نام به عمل آورند.
ماده 4- دانشجویان آزاده می توانند در صورت تمایل ثبت نام خود را پس از آزادی تا دو نیم سال تحصیلی به تعویق اندازند و ترم مزبور جزء سنوات تحصیلی نامبردگان محاسبه نمی گردد.
ماده 5- مدت اسارت دانشجویان آزاده جز سنوات تحصیلی آنان محسوب نخواهد شد.
ماده 6- هر دانشجوی آزاده می تواند 20 واحد درسی از واحدهای خود را بصورت پیش ترم گذارنده وامتحان دهد ، این 20 واحد می تواند از واحدهای عمومی و تربیتی باشد .نمرات کسب شده این دروس در صورت تمایل آزاده ، در معدل همان ترم تحصیلی منظور میگردد.
ماده 7- دانشجویان ازاده می توانند در هر ترم تحصیلی حداقل 10 واحد درسی انتخاب نمایند.
ماده 8- هر دانشجوی آزاده ای که قبل از اسارت انصراف از تحصیل داده باشد ، در صورت تمایل و با تایید ستاد رسیدگی به امور آزادگان می تواند جهت ادامه تحصیل به دانشگاه مربوط مراجعه و دانشگاه مکلف به ثبت نام مجدد وی می باشد.
ماده 9- انتقال دانشجویان آزاده به محل سکونت خانواده خود در دانشگاهها وموسسات آمورش عالی با رعایت مقطع تحصیلی و خارج از ضوابط ،پذیرفته خواهد شد ودر موارد خاص غیر از محل سکونت با تایید ستاد رسیدگی به امور آزادگان انتقال صورت می گیرد.
ماده 10- تغییر رشته دانشجویان آزاده در گروه آزمایشی ومقطع مربوط برای یکبار بلا مانع است .
تبصره – تغییر رشته دانشجویان آزاده به رشته ای در دیگر گروههای آزمایشی حسب تقاضای آنها با رعایت مقطع تحصیلی ، خارج از نوبت در کمیسیون موارد خاص یا هیاتی به انتخاب وزرای فرهنگ وآموزش عالی یا بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی ( حسب مورد)با حضور نماینده ستاد رسیدگی به اموز آزادگان بررسی واتخاذ تصمیم خواهد شد.
ماده 11- در صورتی که دانشجوی آزاده تمایل به ادامه تحصیل نداشته باشد متناسب با واحدهای گذرانده شده برابر آئین نامه اعطای مدرک معادل ، با وی رفتار خواهد شد.
تبصره – کسری واحدهای درسی تا میزان 20 واحد برای این قبیل آزادگان می تواند با استفاده از کلاسها ودوره ها وآموزشهای عمومی ،حرفه ای و تجربی مورد تایید موسسه آموزشی ذیربط جبران شود.
ماده 13- در صورتی که دانشجو در مدت اسارت کارهایی را در ارتباط با رشته تحصیلی خود انجام داده باشد با تایید استاد مربوط می تواند به عنوان واحد کارآموزی تلقی شود.
ماده 14- دانشگاهها وموسسات آموزش عالی مکلفند نسبت به پرداخت وام تحصیلی ، مسکن وتخصیص دانشجوئی برای دانشجویان آزاده با توجه به ماده 26 قانون حمایت از آزادگان و تبصره آن ،اولویت لازم را معمول دارند.
ماده 15- هزینه های ناشی از اجرای این آئین نامه اضافه بر اعتبارات پیش بینی شده در قانون برنامه اول توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران همه ساله در ردیفهای مستقل در بودجه سالیانه وزارتین فرهنگ وآموزش عالی وبهداشت ،درمان وآموزش پزشکی پیش بینی و لحاظ می گردد.
تبصره – هزینه های مربوط به اجرای این آئین نامه در سال جاری از محل بودجه ستاد رسیدگی به امور آزادگان تامین می گردد.
ماده 16- کارکنان آزاده دستگاه مشمول قانون حمایت از آزادگان ( اسرای آزادشده ) بعد از ورود به کشور مصوب 1368 می توانند طی مدت تحصیل در دانشگاهها وموسسات آموزش عالی از ماموریت آموزشی با استفاده از حقوق ومزایای مربوط استفاده کنند ودستگاهها مکلفند موجبات این امر را فراهم نمایند.
ماده 17- وزارتین فرهنگ وآموزش عالی و بهداشت .درمان وآموزش پزشکی گزارش اجرای این آئین نامه را هر 6 ماه یکبار به ستاد رسیدگی به امور آزادگان ارائه می نمایند.
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12303

تاریخ تصویب : 1369/07/29

تاریخ ابلاغ : 1369/08/13

دستگاه اجرایی : وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی - وزارت علوم و تحقیقات و فناوری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.