×

در صورتی که دادگاه نوع قتل را عمدی تشخیص دهدنمیتواند مجازات قصاص را به مجازات دیه تبدیل نماید

در صورتی که دادگاه نوع قتل را عمدی تشخیص دهدنمیتواند مجازات قصاص را به مجازات دیه تبدیل نماید

در-صورتی-که-دادگاه-نوع-قتل-را-عمدی-تشخیص-دهدنمیتواند-مجازات-قصاص-را-به-مجازات-دیه-تبدیل-نماید

وکیل


کلاسه پرونده : 23/16/3577
شماره دادنامه : 709
تاریخ رسیدگی : 21/12/1370
مرجع رسیدگی : شعبه 16 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : پیرو گزارش دادنامه شماره 20364/7/70 این شعبه مبنی بر اینکه (بسمه تعالی : اولا" آقای (ح ) پدر مقتول در جلسه مورخ 3/7/68 دادگاه برای ایداع سهم صغیر اعلام آمادگی نموده و سوال این موضوع از اولیای دم در جلسات بعدی ضروری نبوده است ثانیا" پدر مقتول به موجب لایحه مورخ 2/3/70 مجددا" برای پرداخت دیه سهم صغیر اعلام آمادگی نموده است و ثالثا" پرداخت دیه سهم صغیر در استیفای قصاص مطرح است نه صدور حکم 0 فلذا چون بدون رعایت موارد فوق قصاص تبدیل به دیه شده " است." پرونده جهت اقدام مقتضی به شعبه صادر کننده رای اعاده می گرد) پرونده به دادگاه ارسال شده " است." آقای رئیس دادگاه به شرح مشروحه مورخ 3/9/70 اعلام نموده اند: نظر به اینکه پدر مقتول حدود سه ماه پس از صدور حکم اعلام آمادگی جهت پرداخت سهم صغیر نموده و به رای صادره اعتراض کرده است به نظر می رسد دادگاه فارغ از رسیدگی مجدد باشد و علی القاعده دیوان عالی کشور نسبت به نقض یا تنفیذ حکم صادره باید اعلام رای نماید. سپس پرونده به دیوان عالی کشور ارسال وبه این شعبه ارجاع شده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر نقض دادنامه صادره مشاوره نموده و چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی 0 همانطور که در دادنامه شماره 364 20/7/70 این شعبه متذکر گردیده اولا" آقای (ح ) پدر مقتول در جلسه مورخ 3/7/68 دادگاه برای ایداع سهم صغیر اعلام آمادگی نموده و سوال مجدد این مطلب از اولیای دم در جلسات بعد ضروری نبوده است ، ثانیا" پرداخت دیه سهم صغیر در استیفای قصاص مطرح است نه صدور حکم ثالثا" چون دادگاه ارتکاب وجاهت شرعی و قانونی ندارد. فلذا با قبول اعتراض دادنامه شماره 61141/12/69 صادره از شعبه 12 دادگاه کیفری یک ... نقض و رسیدگی مجدد به شعبه دیگر دادگاه یک ... ارجاع می گردد.)

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

69

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 709

تاریخ تصویب : 1370/12/21

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.